• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Øvrige samlinger
  • Publikasjoner fra CRIStin - NTNU
  • View Item
  •   Home
  • Øvrige samlinger
  • Publikasjoner fra CRIStin - NTNU
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pedagogikkfagets kraft for lærerstudenter i profesjonsutdanningen

Tangen, Truls Nilsen; Madsen, Anders; Løhre, Audhild
Journal article, Peer reviewed
Published version
Thumbnail
View/Open
892-85-9204-2-10-20180518.pdf (1.542Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2499171
Date
2018
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for lærerutdanning [1431]
  • Publikasjoner fra CRIStin - NTNU [21058]
Original version
Nordisk tidsskrift for pedagogikk & kritikk. 2018, 4 32-49.   http://dx.doi.org/10.23865/ntpk.v4.892
Abstract
Det finnes lite forskningsbasert kunnskap om pedagogikkfagets betydning for lærerstudenters profesjonelle utvikling. Vi undersøkte pedagogikkfagets betydning for lærerstudenters profesjonelle utvikling ved å studere refleksjonstekster fra 62 studenter fordelt på tre førsteklasser ved en grunnskolelærerutdanning (GLU) i Norge. Aksial koding av materialet ledet fram til to hovedkategorier. Den første, Utvidet forståelse av lærerrollen, synliggjør studentenes gryende identitetsdanning med innsikt i lærerens varierte oppgaver. Erkjennelsen av mye ansvar og en kompleks arbeidshverdag så ut til å virke inspirerende for videre læring. Andre hovedkategori, Pedagogikk som grobunn for kunnskapsutvikling, viser hvordan studentene ivrer etter å lære metoder og teknikker, noe de opplever betryggende med tanke på framtidig yrkespraksis. Her gjenspeiles dømmekraft, holdninger og etiske verdier som anses for å være vesentlige i utvikling av profesjonell lærerkompetanse. Det var uventet å finne slik refleksjon hos brorparten såpass tidlig i studiet. Pedagogikkfaget synes å ruste studentene for møtet med mennesker, og motvirker dermed instrumentell rasjonalitet. Vi argumenterer derfor for at lærerutdanningen fortsetter med å styrke studentenes kritiske refleksjon som ledd i deres profesjonelle utvikling.
Publisher
Cappelen Damm Akademisk (NOASP)
Journal
Nordisk tidsskrift for pedagogikk & kritikk

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit