Browsing Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) by Title
Now showing items 8050-8069 of 14047
-
Matematikkundervisning i programmeringsmiljøet Scratch
(Master thesis, 2022)Programmering og algoritmisk tenkning er blitt en del av den norske læreplanen (Utdanningsdirektoratet, 2020), og matematikkfaget har særlig ansvar for å vektlegge dette i undervisning. Dette gjør at kunnskap om programmering ... -
Matematikkvandring i skolen
(Master thesis, 2023)Følgende studie benytter seg av mixed methods for å undersøke fenomenet «Math Trail», et begrep vi har valgt å oversette til matematikkvandring. Matematikkvandring er en utendørs undervisnings- og læringsaktivitet som ... -
Matematikkvandring i skolen
(Master thesis, 2023)Følgende studie benytter seg av mixed methods for å undersøke fenomenet «Math Trail», et begrep vi har valgt å oversette til matematikkvandring. Matematikkvandring er en utendørs undervisnings- og læringsaktivitet som ... -
Matematikkvansker
(Bachelor thesis, 2019) -
Matematikkvansker i et montessoriklasserom - En studie om montessoripedagogers tilnærming til elever i matematikkvansker
(Master thesis, 2017)Hensikt: Denne oppgavens hensikt er å få innsikt i temaet montessoripedagogikk og elever i matematikkvansker. Montessoripedagogikken har en ny og annerledes tilnærming til undervisning av barn. I oppgaven skal det bli sett ... -
Matematisk fleksibilitet i grunnskolen: En systematisk litteraturstudie
(Master thesis, 2022)Denne studien undersøker matematisk fleksibilitet, definert som å ha kunnskap om ulike strategier og evnen til å velge og bruke de passende og mest effektive strategiene til ulike problemer (Newton et al., 2020, s. 504). ... -
Matematisk identitet i ulike kontekster
(Master thesis, 2020)Sammendrag Matematikk er et tema som i større eller mindre grad spiller en rolle i alle personers liv. Det er blant annet et sentralt fag i skolen og mange yrker krever en matematikkompetanse, både i utdanningen til yrket, ... -
Matematisk identitet i ungdomsskolen
(Master thesis, 2019)Mange elever i ungdomsskolen opplever matematikk som et fag de enten liker eller misliker, og beskriver seg selv med at de «kan» eller «kan ikke». Det betyr at elevene har en matematisk identitet; en identitet som beskriver ... -
Matematisk identitet i ungdomsskolen og i videregående skole
(Master thesis, 2020)Grunnopplæringen i skolen har som formål å fremme både fagkunnskaper og andre aspekter, som for eksempel affekt og dybdelæring (Opplæringslova, 1998, § 1-1; Utdanningsdirektoratet, 2018). Læreplanene i matematikk gjør rede ... -
Matematisk modellering - En kvalitativ studie av læreres opplevde utfordringer i arbeid med matematisk modellering
(Master thesis, 2020)Matematisk modellering har i de siste årene vært mye i fokus på grunn av sin mulighet til å koble sammen matematikk og den virkelige verden. Inkludering og løsning av virkelighetsnære oppgaver i matematikkundervisningen ... -
Matematisk modellering - En kvantitativ studie om læreres opplevde utfordringer i undervisningen av modellering
(Master thesis, 2019)Matematisk modellering er utfordrende for lærere og elever, og som en konsekvens av dette har ikke modellering en så stor plass i klasserommet som forskningen skulle tilsi. I dag finnes det mange kvalitative studier som ... -
Matematisk modellering i et flerspråklig klasserom - En kvalitativ studie av elever med norsk som andrespråk sitt arbeid med modelleringsoppgaver i matematikk
(Master thesis, 2020)Denne studien har undersøkt hvordan elever med norsk som andrespråk jobber med modelleringsoppgaver. Den har fokus på hvilke blokader som oppstår og hva dette kan ha å si for undervisningen av denne elevgruppen. Studiens ... -
Matematisk resonnering i begynneropplæringen
(Master thesis, 2022)Denne studien undersøker hvordan en lærer kan tilrettelegge for at elevene i begynneropplæringen skal utvikle matematisk resonnering, gjennom dialogisk undervisning i helklassesamtaler. Studiens forskningsspørsmål er ... -
Matematisk resonnering i begynneropplæringen
(Master thesis, 2022)Denne studien undersøker hvordan en lærer kan tilrettelegge for at elevene i begynneropplæringen skal utvikle matematisk resonnering, gjennom dialogisk undervisning i helklassesamtaler. Studiens forskningsspørsmål er ... -
Matematisk resonnering i lærerveiledninger
(Master thesis, 2022)Jeg har i denne studien skrevet en matematikkdidaktisk masteroppgave, hvor jeg har analysert innhold i tre forskjellige lærerveiledninger tilhørende 2. trinn. Oppgaven er begrenset til å undersøke hva som kjennetegner ... -
Matematisk resonnering i norske lærebøker i matematikk for 7.– og 8. trinn
(Master thesis, 2023)Denne masteroppdaven i matematikkdidaktikk utgjør avslutningen av mitt studieløp på master i grunnskolelærerutdanning 1.– 7. trinn ved NTNU i Trondheim. Studien er en kvalitativ dokumentanalyse av fire lærebøker i matematikk ... -
Matematiske brøkspill: en analyse av læringsmuligheter og elevers bruk av matematikkspill
(Master thesis, 2017)Dette prosjektet handler i korte trekk om brøk og matematiske spill. Ideen til prosjektet fikk jeg da jeg i høst besøkte et 6.trinn som i stor grad benytter matematikkspill i opplæringen. Formålet har vært å undersøke ... -
Matematiske definisjoner og representasjoner
(Master thesis, 2022)Matematiske definisjoner er definisjoner av matematiske begreper, som «partall» og «produkt», og mange tror at disse er skrevet i stein (Usiskin et al., 2008, s. 2). Sannheten er at det finnes mange forskjellige definisjoner ... -
Material as actor in the enactment of social norms: Engaging with a sociomaterial perspective in childhood studies to avoid the ‘traps of closure’
(Peer reviewed; Journal article, 2021)This article employs a sociomaterial perspective and explores how material artefacts take part in the enactment of social norms by analysing empirical examples from two different childhood studies projects in Norway. Drawing ...