Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 7880-7899 av 14021
-
Læring i et flerkulturelt arbeidsmiljø
(Master thesis, 2011)Denne oppgaven er en kvalitativ studie om læring i et flerkulturelt læringsmiljø, ut fra et sosiokulturelt perspektiv. Dette perspektivet er godt egnet til å studere sosiokulturelle forhold, slik som innvandring. Spesifikk ... -
Læring i friluftslivsundervisning
(Master thesis, 2023)Temaet for denne masteroppgåva er elevars læring i friluftslivsundervisning. Tidlegare forsking av læring i friluftsliv har i stor grad tatt føre seg spørsmål om kva elevar lærer og kva denne kunnskapen fører med seg. Denne ... -
Læring og media - En kvalitativ intervjustudie av hvordan voksne opplever og erfarer læring gjennom å se TV-seriene Farmen og Farmen Kjendis
(Master thesis, 2017)Denne studien har tatt for seg hva voksne opplever og erfarer de har lært gjennom å se TVseriene Farmen og Farmen Kjendis. Hensikten med studien har vært å få en bedre forståelse og kunnskap om hva voksne opplever at de ... -
Læring som livsstil og normalitet: Konstruksjoner av samfunnsborgere i kompetansereformens grunnlagsdokumenter
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Livslang læring har vært et politisk fokus i både nasjonale og internasjonale styringsdokumenter i en årrekke. Våren 2020 ble det presentert en ny kompetansereform i Norge, Lære hele livet (Meld. St. 14 (2019–2020)). ... -
Læringens joik
(Master thesis, 2017)Denne oppgaven er autoetnografisk, skrevet frem som en slags joik. Den er inspirert av joikens kvaliteter både som tekst og innhold. Den er et eksperiment, der jeg filosoferer rundt læringsbegrepet, og bruker joiken i en ... -
Læringsaktiviteter for dannelse i utdanning for bærekraftig utvikling
(Master thesis, 2021)Utdanning for bærekraftig utvikling vil være et viktig verktøy for å utvikle framtidige gererasjoners evne til å handle bærekraftig, og kan potensielt være en plattform for å fremme elevers dannelse. Målet med denne ... -
Læringsassistenters plass i kvalitetssystemer
(Journal article; Peer reviewed, 2017)I denne artikkelen undersøker jeg læringsassistenters plass i arbeidet med utdannings-kvalitet ved tre norske UH-institusjoner. Selv om nasjonale forskrifter implisitt omfatter bruken av læringsassistenter som del av ... -
Læringsassistenters rolle i et kvalitetssystem
(Master thesis, 2022)I denne kvalitative studien utforsker jeg hvordan læringsassistenter ved NTNU opplever sin egen rolle i et kvalitetssystem. Jeg har en empirisk og fortolkende tilnærming, og ønsker å se nærmere på hva læringsassistenter ... -
Læringsmål eller læringsutbyttebeskrivelse? En empirisk, konstruktiv studie av begrepsbruken
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring (NKR) beskriver læring på ulike nivå i høyere utdanning. Mens læringsmål tidligere var vanlig brukt, ble dette nå erstattet med begrepet læringsutbyttebeskrivelse. ... -
Læringsmiljø ved fådelte skoler - sett i et lærerperspektiv
(Master thesis, 2021)I denne masteroppgaven har jeg søkt etter å få innsikt i læreres opplevelse av læringsmiljøet ved fådelte skoler, og stilt spørsmål til om skolens størrelse og ordning har en innvirkning på dette. Læreren har en sentral ... -
Læringsmiljøets rolle i frafallsprosessen
(Master thesis, 2013) -
Læringsressursar og heilheitleg seksualundervisning
(Bachelor thesis, 2022) -
Læringstendensen i balansen mellom autistiske og psykotiske trekk under høy volatilitet hos den generelle populasjonen
(Bachelor thesis, 2022)Læring under usikkerhet innebærer å predikere uforutsigbare omstendigheter. Mens normale mennesker lærer optimalt under usikkerhet, påstås autisme og schizofreni til avvikende læringstendenser i rammeverket av Bayesiansk ... -
Læringsutbytte av dybdeundervisning - En kvalitativ studie av elevers begrepsforståelse etter et dybdeundervisningsopplegg
(Master thesis, 2017)Den norske skolen preges av et høyt tempo og stor stofftrengsel. Elevene gis ikke mulighet til å lære stoffet i dybden, før de starter opp med neste tema. Konsekvensen blir at det elevene har lært, ikke blir brukt som ... -
Læringsutbytte ved ulike frihetsgrader i naturfag
(Bachelor thesis, 2019)Jeg har presentert sentral teori om sammenhengen mellom læringsutbytte og frihetsgrader. Videre har jeg i samarbeid med min praksisskole gjennomført en empirisk undersøkelse av hvordan norske ungdomsskoleelever lærer av ... -
Læringsutbytte ved uteundervisning
(Bachelor thesis, 2022) -
Læringsutbyttebeskrivelse som profesjonell utfordring: En metastudie
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring (NKR) ble vedtatt i 2011, og all høyere utdanning ble etter dette pålagt å lage læringsutbyttebeskrivelser. Denne artikkelen analyserer data fra en undersøkelse i regi ... -
Lærlingens rettigheter i opplæringen - system, tilfeldighet og virkelighet
(Master thesis, 2017)Lærlinger har et ekstra sterkt lovvern i forhold til fysisk og psykisk arbeidsmiljø, ettersom de har rettigheter både etter opplæringsloven og arbeidsmiljøloven. Fylkeskommunen er skoleeier og har det overordnede ansvaret ... -
Lønn og rettferdighet.: En undersøkelse om lønnsoppfatninger blant kommunalt ansatte
(Doctoral thesis, 2002)Det rettes for tiden stor oppmerksomhet mot private og offentlige virksomheters forvaltning av egne personalressurser og, som ledd i dette, anvendelsen av lønnsmidlene. Dette gjelder for de fleste land i den vestlige verden. ... -
Lønnet deltidsarbeid blant fulltidsstudenter: Akademisk, sosial og psykologisk betydning av å ha lønnet deltidsarbeid eller ikke gjennom semesteret, for et utvalg fulltidsstudenter ved NTNU
(Master thesis, 2014)Masterstudien undersøker betydningen av å ha lønnet deltidsarbeid eller ikke, blant et utvalg fulltidsstudenter ved NTNU. Det ble gjennomført en kvantitativ undersøkelse, hvor respondentene var studenter ved tre forskjellige ...