Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 726-745 av 14018
-
Away – between – towards: A study of counselling students’ development and experience of cognitive dissonance
(Master thesis, 2013)The Master of Science in Counselling prepares and supports the students while developing towards becoming congruent counsellors. The aim of this study was not directly related to investigating whether the students felt ... -
Ändringar i attityder hos civilingenjörsstudenter i utbildningen i fysik och matematik vid NTNU och CTH
(Journal article, 2017)Studenters attityder till och föreställningar om ämnet och lärande i ämnet kan påverkas av och påverka studieteknik och studieresultat, i tillägg kan studiets uppbyggnad, läringsresurser och värderingssystem ... -
Ändringar i attityder och föreställningar hos första års-studenter i civilingenjörsutbildningen i fysik och matematik vid NTNU
(Journal article; Peer reviewed, 2016)Vilka attityder till och föreställningar studenter har om lärande kan påverka deras sätt att studera ett ämne, något som studeras i ökande grad inom forskningen. En studie har genomförts för att se vilka förändringar i ... -
«Å behandle barn som barn» - en kvalitativ studie av seks psykologers erfaring fra behandling med flyktningbarn
(Master thesis, 2012)Flyktningbarn er en gruppe barn som ofte har opplevd traumatiske hendelser og stressende livsforhold både før, under og etter flukt, og står derfor i risiko for utvikling av psykiske lidelser. Likevel er det begrenset ... -
"Å børste støv av gammel kunnskap" - En kvalitativ studie av fremveksten og utviklingen av åpne skoler i Trondheim kommune
(Master thesis, 2012)I denne studien har jeg sett nærmere på framveksten og utviklingen av den åpne skolen i Trondheim gjennom et utvalg av to barneskoler, Brundalen og Steindalen barneskole. Ved bruk av en kvalitativ forskningstilnærming har ... -
''Å finne veien med hver enkelt utøver'' : en kvalitativ studie som omhandler tre topptrenere og deres opplevelser knyttet til det relasjonelle arbeidet med å fremme topprestasjoner
(Master thesis, 2016)Formålet med denne studien var å undersøke hva tre norske topptrenere opplever som betydningsfullt i det relasjonelle arbeidet med å fremme topprestasjonen, og hva de opplever som nødvendig for å mestre dette arbeidet. ... -
"Å framføre et velformulert resonnement" - Krav til språkføring og fremstilling i BA nordisk språk og litteratur
(Journal article; Peer reviewed, 2015)The authors examine how learning objectives were implemented in a study program named “Bachelor of Scandinavian language and literature” at the Norwegian University of Science and Technology (NTNU). One of the authors played ... -
«Å gjøre noe sammen vi ikke kunne gjort alene»: Rask psykisk helsehjelp som et interkommunalt psykisk helsetjenestetilbud
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Kommunestørrelse har betydning for hvilke psykisk helsetjenester som er tilgjengelige for befolkningen, og det er få kommuner som samarbeider om psykisk helsetjenester for personer med lettere og moderate psykiske vansker. ... -
«Å ikke klare det bra nok. Det tror jeg er den største belastningen.» - Arbeidshverdagen som tilrettelagt avhører. En kvalitativ studie av politiansatte som etterforsker vold og overgrep mot barn
(Master thesis, 2020)Vold og seksuelle overgrep mot barn er et utbredt problem både nasjonalt og internasjonalt. Man vet at det å jobbe tett på ofre for traumatiske hendelser øker risikoen for sekundærtraumatisering, omsorgstretthet og ... -
"Å komme som du er" - Rusavhengiges møte med lavterskeltilbud
(Bachelor thesis, 2023)Alvorlig og langvarig rusavhengighet fører til en rekke problemer på flere livsområder, og mange har utfordringer knyttet til atferd, sosiale nettverk, tilhørighet til samfunnet og et negativt selvbilde. Deres karakteristiske ... -
Å lage musikk sammen: En analyse av bandøvingen som sosial interaksjon
(Master thesis, 2011) -
«Å lære, å trives og å bli akseptert. De minoritetsspråklige jentene i norsk videregående utdanning»
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven undersøker erfaringene og opplevelsene til minoritetsspråklige videregående elever i Sør-Trøndelag fylkeskommune. Det ble gjennomført dybdeintervju med 14 minoritetsspråklige jenter som er arabisktalende, ... -
"Å så får du fyr på bålet..." En oppgave om friluftslivets påvirkning på vår psykiske helse
(Bachelor thesis, 2021)Sammendrag Forfatter: Siren J. Zahl Larsen Oppgavens tittel «Å så får du fyr på bålet...» En oppgave om friluftslivets påvirkning på vår psykiske helse. Problemstilling «Hvordan kan sosionomen bidra til å forebygge ... -
"Å se det usynlige": En fenomenologisk studie om hva skolen kan gjøre for å legge merke til barn av rusavhengige
(Master thesis, 2012)Barn av rusavhengige har vært et område få har valgt å fokusere på. Etter hvert som barn av rusmsibrukere har blitt voksne, har noen valgt å fortelle om hvordan det var å leve med en mor eller far i en slik familie. Av den ... -
«Å sette de riktige folkene på den riktige plassen»: En kvalitativ studie av opplevelsene til ufaglærte assistenter i spesialundervisningen.
(Master thesis, 2023)Tittel: «Å sette de riktige folkene på den riktige plassen»: En kvalitativ studie av opplevelsene til ufaglærte assistenter i spesialundervisningen. Bakgrunn: Forskning viser hvordan assistenter i skolen blir satt til ... -
''Å støtte kriserammede på veien gjennom krisen'' - En kvalitativ studie om fagpersoners erfaringer med å bruke psykologisk debriefing i krisearbeid
(Master thesis, 2017)Ulike hendelser som plutselige ulykker, alvorlig sykdom, voldserfaring, voldtekt, katastrofe, terror, politisk forfølgelse eller krig kan utløse kriser eller traumer hos menneskene som rammes. Psykologisk debriefing er en ... -
«Å ta bort instrumentet som en mestrer, er det samme som å ta bort tastaturet til en norsklærer» - Verdier hovedinstrument har for en musikklærer i grunnskolen.
(Master thesis, 2022)Å kunne spille et musikkinstrument er en kompetanse en musikklærer i grunnskolen ofte har. En måte å få opplæring på et musikkinstrument er ved undervisning på et hovedinstrument når man utdanner seg, og det viser seg at ... -
«Å ta steget videre» - En kvalitativ studie om hvilke læringsmuligheter som kan komme til uttrykk i kommenterede egenkjøring i trafikklærerutdanningen
(Master thesis, 2018)Problemstillingen for denne kvalitative studie er hvilke læringsmuligheter som kommer til uttrykk i metoden kommenterende egenkjøring i trafikklærerutdanningen. Analysen viser 16 ulike læringsmuligheter for metoden ... -
''Å våge å være'' - Psykisk helse hos barn som opplever sosial engstelse og angst - en fokusgruppestudie blant lærere på barnetrinnet
(Master thesis, 2017)En økende oppmerksomhet på psykisk helse har gjort området til et ansvar for hele samfunnet. En god psykisk helse er grunnleggende for et hvert menneske - avgjørende for velvære og livskvalitet. Psykiske helseplager er ...