«Å behandle barn som barn» - en kvalitativ studie av seks psykologers erfaring fra behandling med flyktningbarn
Master thesis
View/ Open
Date
2012Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for psykologi [3205]
Abstract
Flyktningbarn er en gruppe barn som ofte har opplevd traumatiske hendelser og stressende livsforhold både før, under og etter flukt, og står derfor i risiko for utvikling av psykiske lidelser. Likevel er det begrenset kunnskap angående psykoterapeutisk behandling av flyktningbarn.
Studien er en kvalitativ intervjuundersøkelse av 6 erfarne psykologers arbeid med flyktningbarn. Den søker å utforske psykologenes erfaring fra dette arbeidet, hvilke aspekter som er viktige å vektlegge og eventuelle utfordringer de har støtt på. En fenomenologisk hermeneutisk fremgangsmåte ble benyttet for intervju og analyser.
Funnene viser at arbeidet med flyktningbarn kan innebære en del utfordringer. Utfordringene består av de språklige og kulturelle forskjellene mellom psykolog og flyktningfamilie som kan skape vansker for kommunikasjon. Utfordringene består også av familiens behov for hjelp på mange områder i livet. Til tross for slike utfordringer vektla ikke psykologene arbeidet som spesielt vanskelig. Åpenhet for enkeltindividet samt en erkjennelse av arbeidets likhetstrekk med arbeidet med etnisk norske barn fremstår som betydningsfullt.
Det samtidige fokuset på enkeltindividet og de allmennmenneskelige aspektene virker å være viktige for store deler av arbeidet, og legger grunnlaget for et reflektert forhold til barnets kulturelle og fluktrelaterte bakgrunn. Psykologenes deltakelse i arbeid med barnets omsorgssystem og nettverk er også av betydning, og drøftes i et systemperspektiv for utvikling.