Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 6756-6775 av 14018
-
«Jeg vet hvordan det er å være i dine sko, men jeg vet det er du som har de på»: En kvalitativ studie om skeive personer i en profesjonell hjelperrolles erfaring med bruk av selvavsløring av egen legning i møte med skeive klienter.
(Master thesis, 2021)Stadig flere mennesker som identifiserer seg som skeive beskriver å være tilfreds med sin egen legning og med grad av åpenhet, samtidig som mange skulle ønske de var mer åpne. Økende innvandring gjør at mennesker fra andre ... -
"Jeg vet ikke helt hva jeg skulle ha bestemt"- en kvalitativ studie med fokus på elever sine erfaringer med medvirkning, mestring og selvoppfatning i spesialundervisning
(Master thesis, 2020)Forskning viser at elever som mottar spesialundervisning i Norge, i liten grad får medvirke i beslutninger som gjelder dem selv (Barneombudet, 2017; Sagen & Ytterhus, 2014). Videre viser både nasjonal og internasjonal ... -
"Jeg vet ikke. Det er egentlig... Det er veldig vanskelig de greiene der ass." Ambivalens i rusbehandling. En kvalitativ studie av unge rusmiddelavhengige som ikke møter til time.
(Master thesis, 2022)Rusmiddelavhengighet er et omfattende problem som har store konsekvenser både på individ- og samfunnsnivå. Pasienter som fullfører behandlingsløpet har større sjanse for å bli rusfri, men dessverre er det slik at mange i ... -
“Jeg vet ikke. Det er egentlig… Det er veldig vanskelig de greiene der ass.” Ambivalens i rusbehandling. En kvalitativ studie av unge rusmiddelavhengige som ikke møter til time.
(Master thesis, 2021)Rusmiddelavhengighet er et omfattende problem som har store konsekvenser både på individ- og samfunnsnivå. Pasienter som fullfører behandlingsløpet har større sjanse for å bli rusfri, men dessverre er det slik at mange i ... -
Jeg vil at de skal lære det "ekte" språket. Tekstbøkene sin tid er forbi
(Master thesis, 2021)Lesing er definer som en av de fem grunnleggende ferdighetene av utdanningsdirektoratet. Denne studien undersøker oppfatningen av nettbrett til lesing i engelsk som fremmedspråk i fjerdeklasse. Utvalget besto av en grundig ... -
Jeg vil at du skal lykkes : en kvalitativ intervjustudie av leder-medarbeiderrelasjonens betydning for utøvelse av ledelse
(Master thesis, 2015)Formålet med denne studien har vært å sette fokus på betydningen av mellommenneskelige relasjoner i organisasjoner, og å øke kunnskap og forståelse for sammenhengen mellom mellommenneskelige relasjoner og ledelse. Jeg har ... -
"Jeg vil jo ikke mase heller" - En kvalitativ undersøkelse av elever med synshemming sine opplevelser av naturfag
(Master thesis, 2019)Denne undersøkelsen setter søkelys på hvordan det kan oppleves å være synshemmet i naturfagundervisning. Målet har vært å skaffe til veie informasjon om hvordan elever med synshemming opplever naturfag, og hvordan deres ... -
Jeg vil så gjerne hjelpe, men det er ikke tid : en kvalitativ studie om arbeidsrelatert stress og utbrenthet i den kommunale barneverntjeneste
(Master thesis, 2018)Ansatte i den kommunale barneverntjeneste eksponeres daglig for flere arbeidsrelaterte belastninger. Bakgrunnen for denne studien er å finne ut hvilke faktorer tidligere ansatte i barnevernet opplever som spesielt belastende. ... -
"Jeg vil skrive: Bonjour, jag tycker om dej!". En kvalitativ undersøkelse av fire elevers uttrykte flerspråklighet i et transspråkingspedagogisk undervisningsopplegg.
(Master thesis, 2023)Som følger av at det språklige og kulturelle mangfoldet øker i Norge (Språkrådet, 2018; SSB, 2023a, 2023b), øker også antall elever i skolen som har kompetanser i andre språk enn norsk. I denne studien er jeg interessert ... -
"Jeg ville heller vært skattesnyter enn FrP-velger": En kvantitativ studie av affektiv polarisering i Norge
(Master thesis, 2022)Affektiv polarisering - at velgere misliker og demoniserer meningsmotstandere basert på deres partitilhørighet - forekommer i europeiske flerpartisystemer, men er i liten grad studert i Norge. Denne oppgaven bidrar med en ... -
Jeg ville ikke være offer: En kvalitativ studie av fem jenter og deres seksuelle erfaringer i lys av normbrudd, spenningssøken og sjølskading
(Master thesis, 2011)Oppgaven handler om unge jenter og seksuell utprøving i lys av normbrudd, spenningssøken og sjølskading. Søkelyset på barn og ungdom som eksponerer seg seksuelt på ulike arenaer og voksne som utnytter deres seksuelle ... -
"Jeg" og "vi" med afasi: En kvalitativ intervjustudie av afasirammedes erfaringer
(Master thesis, 2011) -
Jeg, meg og alle de andre - En Q-metodologisk studie om mennerskers opplevelse av hvordan relasjoner med andre påvirker deres selvforståelse
(Master thesis, 2014)Formålet med denne masteroppgaven er å bidra til bevisstgjøring rundt forskjellige måter mennesker forstår seg selv på, og hvordan rådgivere kan ta hensyn til dette i en rådgivningssituasjon. Temaet for masteroppgaven er ... -
Jenta som ikkje hadde plass til seg sjølv : eit kasuistisk studie om korleis emosjonell tydelegheit og sjølvoppleving kan styrkast gjennom intersubjektiv tidsavgrensa terapi for born
(Master thesis, 2015)Dette kasusstudiet undersøkjer korleis ny relasjonell erfaring gjennom tidsavgrensa intersubjektiv terapi for born (TIB) kan føre til ei utvikling av eit barns sjølvoppleving og emosjonell tydelegheit. Kasuset inngår i ... -
Jenteeffekten - En studie av jenter i mannsdominerte yrkesfag
(Master thesis, 2022)Formålet med denne masteroppgaven er å få innsikt i unge jenters erfaringer fra mannsdominerte yrkesfag på videregående skole. Oppgaven skrives i samarbeid med Trøndelag Fylkeskommune og deres satsning på å utvikle ... -
Jenter med ADHD : en litteraturgjennomgang
(Master thesis, 2016)To prosent av barn i alderen 6 til 12 år får diagnosen hyperkinetisk forstyrrelse i Norge. Det er inntil ni ganger så mange gutter som diagnostiseres sammenlignet med jenter i tilsvarende alder. Forholdstallene jevnes ... -
Jenter med autismespekterdiagnose i skolen
(Master thesis, 2023)Gjennom den tiårige statlige satsningen kompetanseløftet har fokuset på spesialpedagogisk kompetanse kommet i søkelyset (Utdanningsdirektoratet, 2022). Et av målene med satsingen er å sikre at barn og unge har tilgang på ...