• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for psykologi
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for psykologi
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Jenter med ADHD : en litteraturgjennomgang

Skjerve, Ingvild Moum
Master thesis
View/Open
Skjerve, Ingvild Moum.pdf (Locked)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2402020
Date
2016
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for psykologi [3329]
Abstract
To prosent av barn i alderen 6 til 12 år får diagnosen hyperkinetisk forstyrrelse

i Norge. Det er inntil ni ganger så mange gutter som diagnostiseres sammenlignet

med jenter i tilsvarende alder. Forholdstallene jevnes ut med økt alder, slik at

underdiagnostisering av unge jenter er sannsynlig. Denne litteraturgjennomgangen

forsøker å undersøke hvilke forhold som kan påvirke sen diagnostisering av jenter

med ADHD, og hvilke behandlingsmessige implikasjoner sen diagnostisering kan gi.

I arbeid med denne oppgaven gjennomførte jeg et systematisk litteratursøk for studier

av kjønnsforskjeller for barn med ADHD etter år 1995. Av totalt 1090 treff, ble 61

originalartikler skrevet på engelsk eller skandinavisk språk inkludert i studien.

I forhold til gutter viser resultatene at jenter med ADHD har færre antall totale

symptomer, hovedvekt av symptomer på uoppmerksomhet samt høyere nivå av

internaliserende atferd, fremfor eksternaliserende atferd. Det er også støtte for senere

debutalder for symptomer hos jenter. I en viss grad synes henvisninger å påvirkes av

en kjønnsbias hos informanter og helsepersonell, som er fordelaktig for gutter. Det ser

ut til at jenter har god behandlingsrespons for ADHD-symptomer ved en kombinasjon

av medikamentell og psykoterapeutisk behandling. Høyere nivå av internaliserende

vansker og lidelser er assosiert med sen diagnostisering hos jenter, slik at behandling

bør innbefatte eventuelle komorbide og sekundære vansker til ADHD-diagnosen.

Vansker som er mer sentrale for jenter med ADHD, er emosjonell reaktivitet, skam,

demoralisering, problemer i relasjon til jevnaldrende samt relasjonell aggresjon. Av

psykiatriske lidelser viser jenter høyere nivå av angstlidelser og depressive lidelser.
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit