• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for sosiologi og statsvitenskap
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for sosiologi og statsvitenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Jenteeffekten - En studie av jenter i mannsdominerte yrkesfag

Fjærvik, Ingvild Tande
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:104661571:10004546.pdf (6.935Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3007047
Date
2022
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for sosiologi og statsvitenskap [2967]
Abstract
Formålet med denne masteroppgaven er å få innsikt i unge jenters erfaringer fra

mannsdominerte yrkesfag på videregående skole. Oppgaven skrives i samarbeid med

Trøndelag Fylkeskommune og deres satsning på å utvikle «Trøndelagsmodellen»; en modell

for å øke rekruttering og sikre ivaretakelse av elever som velger utradisjonelle yrkesfag.

Studien bygger på et konstruktivistisk paradigme, og tar utgangspunkt i et kvalitativt design

bestående av fire intervjuer med totalt åtte jenter som går mannsdominerte yrkesfag. Jentenes

erfaringer analyseres i lys av teorier om kjønn og mindretallsatferd, i tillegg til tidligere

forskning som belyser de teoretiske verktøyene. Hensikten er å forstå jentenes erfaringer i lys

av teorier om kjønn og mindretallsatferd, og belyse hvordan jentenes hverdag blir påvirket av

at de er i mindretall. Analysen illustrerer at kjønnstradisjonelle forståelser fremdeles står

sterkt, hvor jentene selv, guttene på skolen, lærere og ansatte i lærlingebedrifter bidrar til å

reprodusere og opprettholde disse. Jentenes hverdag i en gutte- og mannsdominert kultur er

blant annet preget av praktiske utfordringer knyttet til manglende tilrettelegging, fordommer

og diskriminering, samt en seksualisert kultur hvor jentenes kjønn blir objektivisert.

I datamaterialet mitt identifiserer jeg begrepet «jenteeffekten», og dette diskuterer jeg i

oppgavens diskusjonsdel. Begrepet omhandler den effekten og rollen som jentene innehar

som del av et gutte- og mannsdominert fellesskap. Lærere forventer at jentene skal holde

guttene «i tøylene», og uttrykker behov for jenter i klasserommet for å holde ro og orden.

Disse generaliseringene blir en selvoppfyllende profeti, og legger føringer for både jenter og

gutter sitt handlingsrom. Jenteeffekten kan virke begrensende på individer ved at det setter

unge i bås og bidrar til en reproduksjon av kjønnstradisjonelle forståelser og seksualisert

kultur. På samfunnsnivå er dette uheldig da det kan motvirke rekruttering av jenter til

mannsdominerte yrkesfag, noe som har negative ringvirkninger i form av dårlig utnyttelse av

befolkningens ressurser, samt opprettholdelse av lønnsgapet mellom menn og kvinner.

Studien viser at det trengs en renvask i de mannsdominerte yrkesfagene, med en nulltoleranse

for seksuell diskriminering og kjønnsdiskriminering. Det er behov for bedre tilrettelegging for

jenter i mannsdominerte yrkesfag, og det må fokuseres på tiltak for ivaretakelse av de som

allerede har valgt utradisjonelt, samt tiltak for å øke rekrutteringen. På den måten kan man

sikre reell valgfrihet når det gjelder barn og unges utdanningsvalg.
 
The purpose of this master thesis is to gain insight into the experiences of young girls

attending male dominated vocational high school programs. The thesis is written in

collaboration with Trøndelag county municipality and their investment towards developing

“Trøndelagsmodellen”; a model looking to better the recruitment and ensure the well-being of

students choosing to attend untraditional vocational high school programs. The study is

centered around a constructivist paradigm, and has a qualitative design based on four

interviews with eight girls attending male dominated vocational high school programs. The

girls’ experiences are analysed within a theoretical framework using theories regarding gender

and minority behaviour, in addition to previous research enlightening the required theoretical

resources. The purpose is to better understand the subjects’ experience through the lens of

theories regarding gender and minority behaviour and find out to what extent the girls’

everyday life is affected by being a numerical minority. The analysis illustrates that there still

is a strong presence of traditional gender understanding throughout the learning environment,

and that the girls themselves, the boys at school, teachers, and employees at apprenticeship

companies are all contributing to the upkeep and reproduction of this. The girls’ everyday life

in a male dominated culture is amongst other things characterized by practical challenges tied

to poor facilitation, prejudices and discrimination, as well as a sexualized culture where the

girls’ gender is being objectified.

Through information from interviews with the girls, I identify the term “jenteeffekten” (the

girl effect). This term addresses and describes the role girls play as part of a male dominated

community, and the impacts of this. Teachers expect the girls to keep the boys in check and

express a need for girls in the classroom to keep peace and order. This type of generalization

becomes a self-fulfilling prophecy, and acts as guidelines for the actions of both the boys and

the girls. The girl effect could have a restrictive effect in individuals by confining young

people to predetermined expectations, thus contributing to further reproduction of traditional

gender understanding and sexualized culture. On a macro level, this is unfortunate as it may

work against recruitment of girls to vocational studies, which lessens the utilization of the

population as a whole, while maintaining the wage gap between men and women. This study

shows the need for a clean-up in male dominated vocational subjects, eliminating sexual and

gender-based discrimination. Facilitation has to be improved for those already attending, and

further actions towards increased recruitment needs to be put into action. This way, one can

ensure true freedom of choice when it comes to adolescents choosing their education.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit