Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 6259-6278 av 14047
-
Informere eller underholde? - Politisk journalistikk i norsk valgkamp
(Journal article; Peer reviewed, 2011)TO INFORM OR TO ENTERTAIN? POLITICAL JOURNALISM IN A NORWEGIAN ELECTION CAMPAIGN According to a recent survey, political journalists in Norway think that their most important task in their coverage of politics, is to inform ... -
Infralow neurofeedback in the treatment of substance use disorders: a randomized controlled trial
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Background Infralow neurofeedback (ILF-NF) was recently developed as a subtype of traditional, frequency-based neurofeedback that targets cerebral rhythmic activity below 0.5 Hz and improves brain self-regulation. The ... -
Ingen grunn til å ikke handle - kunnskap og kompetanse til å avdekke vold i nære relasjoner - En kvalitativ studie om implementering av kommunale handlingsplaner mot vold i nære relasjoner som forebyggende tiltak, og barnehageansattes opplevelse av den
(Master thesis, 2018)Vold i nære relasjoner er et av Norges store satsningsområder. Regjeringen utformet i 2013 en handlingsplan mot vold i nære relasjoner “Et liv uten vold” (2014-2017). For å styrke kunnskapsnivået hos de ansatte i kommunene ... -
“Ingen har kalt meg eldre arbeidstaker før”: En kvalitativ studie av hvordan eldre arbeidstakere opplever de siste årene i arbeidslivet
(Master thesis, 2020)Målet med denne studien er å belyse hvordan eldre arbeidstakere opplever sine siste år i arbeidslivet og hva som fortsatt holder dem i arbeid, til tross for muligheten til å trå inn i pensjonisttilværelsen. Selv om ... -
Ingen har vondt av å lære - en kvalitativ studie av hvordan barnehagen kan arbeide med det vanskelige temaet seksuelle overgrep
(Master thesis, 2016)Formålet med denne oppgaven har vært å finne ut hvordan barnehagen kan arbeide forebyggende med et vanskelig tema som seksuelle overgrep. For å innhente kunnskap, har jeg foretatt en kvalitativ intervjuundersøkelse der to ... -
«Ingen i verden har lov til at gjøre med sit, hvad han vil» En nærlesning av Bjørnstjerne Bjørnsons drama "Over Ævne. Andet stykke"
(Master thesis, 2019)Litteraturen har tradisjonelt hatt stor plass i norskfaget. I prosessen fra å ha som hovedoppgave å videreføre tradisjon og fellesskap til å bli en kilde til individets utvikling av grunnleggende ferdigheter, har særlig ... -
Ingen plan for implementering
(Master thesis, 2021)Med bakgrunn i fagfornyinga som skjedde hausten 2020 i form av nytt læreplanverk for kunnskapsløftet, har lærarane blant anna fått eit stort og tydeleg ansvar for å implementere det tverrfaglege emnet folkehelse og ... -
Ingen skjære mor - elevhaldningar til disseksjon i naturfaget
(Bachelor thesis, 2022) -
«Ingen snakker om hvor vanskelig det er å snakke om det som er vanskelig» En affektteoretisk nærlesing av hvordan Alexander Kielland Krags ungdomsroman Litt redd, bare (2021) fremstiller gutter og psykisk helse
(Master thesis, 2023)Tematikken for denne masteroppgaven er fremstillinger av gutters møte med psykiske vansker i ungdomslitteraturen. Med en litteraturvitenskapelig og affektteoretisk innfallsvinkel gjør studien rede for hvordan ungdomsromanen ... -
Inhomogeneous activation of skeletal muscles. Investigated by multi-channel surface electromyography
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2008:8, Doctoral thesis, 2008)Background The current understanding of neuromuscular control is based on the related characteristics of the motoneuron (size) and its belonging muscle fibers resulting in a stereotyped activation of all motor units within ... -
Initial participation in a reasoning-and-proving discourse in elementary school teacher education
(Chapter, 2019)Based on a commognitive framework, we analyse the reasoning-and-proving processes of two teachers, and we identify the actions and routines that are visible when working on a given task. The data consist of video recordings ... -
Inkluderende fellesskap i barnehagen: En diskursanalyse av nyere statlige styringsdokumenter
(Master thesis, 2011) -
Inkluderende opplæring i møte med elevmangfoldet: En kvalitativ undersøkelse av hva tre lærere legger vekt på i møte med elevmangfoldet for å realisere en inkluderende opplæring for alle elever, og hvilken betydning de mener at samarbeidslæring og tilhørighet i det sosiale fellesskapet kan ha for elevenes læring
(Master thesis, 2014)Inkluderende opplæring er et overordnet prinsipp i den norske skolen, og et viktig prinsipp i utviklingen av en skole for alle. Inkludering innebærer at alle elever tar del i fellesskapet på en likeverdig måte – faglig, ... -
Inkluderende praksis, deltagelse for alle - IOP med vekt på deltagelse
(Master thesis, 2017)Tema for studiet har vært IOP med vekt på deltagelse for elever med store sammensatte funksjonsnedsettelser. Bakgrunn for valg av tema er egenerfaring med bruk av planen. Formålet med studiet er å frembringe mer kunnskap ... -
Inkluderende seksualundervisning for LHB-personer i ungdomsskolen
(Bachelor thesis, 2019)Sammendrag Denne studien, Inkluderende seksualundervisning, er et forsøk på å belyse hvordan seksualundervisningen i norsk skole foregår og hvordan den inkluderer homofile, lesbiske og bifile. Denne tematikken er valgt ... -
Inkluderende spesialundervisning.
(Master thesis, 2023)Temaet for denne studien er inkluderende spesialundervisning, og formålet med studien er å trekke frem pedagogers erfaringer med inkluderende spesialundervisning. På bakgrunn av dette har følgende problemstilling blitt ... -
Inkludering av barn i plastproblematikken
(Master thesis, 2020)Noen av de største utfordringene verden står ovenfor i dag omhandler klima og miljø, og hvordan vi kan ta best vare på jordkloden. I løpet av de siste årene har klimaendringer fått et økt fokus, både i forskning og i media, ... -
Inkludering av barn med autismespekterforstyrrelse i barnehagen
(Master thesis, 2022)Temaet for denne studien er inkludering av barn med autismespekterforstyrrelse i barnehagen. Formålet med studien er å få innsikt i intervjupersonenes synspunkter på temaet, for å finne ut av hvordan barn med autismespek ... -
Inkludering av barn med særkilte behov i grunnskolen - En diskursanalyse av rapporten "Inkluderende fellesskap for barn og unge"
(Master thesis, 2019)I denne oppgaven har jeg benyttet meg av en diskursanalytisk metode for å besvare problemstillingen hvilke representasjoner av inkluderingsdiskursen komme frem i rapporten «Inkluderende fellesskap for barn og unge? samt ... -
Inkludering av barn med særskilte behov i grunnskolen
(Master thesis, 2019)I denne oppgaven har jeg benyttet meg av en diskursanalytisk metode for å besvare problemstillingen hvilke representasjoner av inkluderingsdiskursen komme frem i rapporten «Inkluderende fellesskap for barn og unge? samt ...