Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 6259-6278 av 14024
-
Initial participation in a reasoning-and-proving discourse in elementary school teacher education
(Chapter, 2019)Based on a commognitive framework, we analyse the reasoning-and-proving processes of two teachers, and we identify the actions and routines that are visible when working on a given task. The data consist of video recordings ... -
Inkluderende fellesskap i barnehagen: En diskursanalyse av nyere statlige styringsdokumenter
(Master thesis, 2011) -
Inkluderende opplæring i møte med elevmangfoldet: En kvalitativ undersøkelse av hva tre lærere legger vekt på i møte med elevmangfoldet for å realisere en inkluderende opplæring for alle elever, og hvilken betydning de mener at samarbeidslæring og tilhørighet i det sosiale fellesskapet kan ha for elevenes læring
(Master thesis, 2014)Inkluderende opplæring er et overordnet prinsipp i den norske skolen, og et viktig prinsipp i utviklingen av en skole for alle. Inkludering innebærer at alle elever tar del i fellesskapet på en likeverdig måte – faglig, ... -
Inkluderende praksis, deltagelse for alle - IOP med vekt på deltagelse
(Master thesis, 2017)Tema for studiet har vært IOP med vekt på deltagelse for elever med store sammensatte funksjonsnedsettelser. Bakgrunn for valg av tema er egenerfaring med bruk av planen. Formålet med studiet er å frembringe mer kunnskap ... -
Inkluderende seksualundervisning for LHB-personer i ungdomsskolen
(Bachelor thesis, 2019)Sammendrag Denne studien, Inkluderende seksualundervisning, er et forsøk på å belyse hvordan seksualundervisningen i norsk skole foregår og hvordan den inkluderer homofile, lesbiske og bifile. Denne tematikken er valgt ... -
Inkluderende spesialundervisning.
(Master thesis, 2023)Temaet for denne studien er inkluderende spesialundervisning, og formålet med studien er å trekke frem pedagogers erfaringer med inkluderende spesialundervisning. På bakgrunn av dette har følgende problemstilling blitt ... -
Inkludering av barn i plastproblematikken
(Master thesis, 2020)Noen av de største utfordringene verden står ovenfor i dag omhandler klima og miljø, og hvordan vi kan ta best vare på jordkloden. I løpet av de siste årene har klimaendringer fått et økt fokus, både i forskning og i media, ... -
Inkludering av barn med autismespekterforstyrrelse i barnehagen
(Master thesis, 2022)Temaet for denne studien er inkludering av barn med autismespekterforstyrrelse i barnehagen. Formålet med studien er å få innsikt i intervjupersonenes synspunkter på temaet, for å finne ut av hvordan barn med autismespek ... -
Inkludering av barn med særkilte behov i grunnskolen - En diskursanalyse av rapporten "Inkluderende fellesskap for barn og unge"
(Master thesis, 2019)I denne oppgaven har jeg benyttet meg av en diskursanalytisk metode for å besvare problemstillingen hvilke representasjoner av inkluderingsdiskursen komme frem i rapporten «Inkluderende fellesskap for barn og unge? samt ... -
Inkludering av barn med særskilte behov i grunnskolen
(Master thesis, 2019)I denne oppgaven har jeg benyttet meg av en diskursanalytisk metode for å besvare problemstillingen hvilke representasjoner av inkluderingsdiskursen komme frem i rapporten «Inkluderende fellesskap for barn og unge? samt ... -
Inkludering av elever med dysleksi
(Master thesis, 2022)I løpet av vår tid på lærerutdanningen ved NTNU har det vokst frem et sterkt engasjement for elever med lese- og skrivevansker hos oss, noe som ble grunnen til at vi valgte å skrive masteroppgaven vår innen feltet ... -
Inkludering av elever med psykisk utviklingshemming på tilrettelagte avdelinger i grunnskolen
(Master thesis, 2023)I pedagogisk sammenheng handler inkludering om å være en del av et faglig og sosialt fellesskap, gjennom aktiv medvirkning, verdifull deltakselse og et betydningsfult utbytte (Haug, 2021). Disse faktorene er grunnlaget for ... -
Inkludering av hørselshemmede barn i bostedsskolen: En kvalitativ studie av tre læreres opplevelser rundt det å ha en hørselshemmet elev i sin klasse
(Master thesis, 2011)Formål og problemstilling Formålet med denne oppgaven er å få innsikt i hvordan de som er lærere for elever med hørselshemming, opplever å ha en hørselshemmet elev i sin klasse. Målet er å få innsikt i hva de ser på som ... -
Inkludering av hørselshemmede elever i en tospråkling skole: Betraktninger fra et skoleprosjekt
(Master thesis, 2012)Denne masteroppgave handler om inkludering elever som får undervisning i henhold til § 2.6 i opplæringsloven. Inkluderingsarbeidet ble iverksatt som følge av et skoleprosjekt der en statlig skole for hørselshemmede og en ... -
Inkludering av Minoritetselever
(Master thesis, 2023)Sammendrag De siste ti årene har det vært flyktninger og innvandrere eller de som er født av innvandrerforeldre. Det betyr at det har vært en økning i minoritetselevene. Det var stor bekymring for inkludering, da opplæringen ... -
Inkludering av minoritetsjenter i håndball
(Bachelor thesis, 2020)Hensikten med bacheloroppgaven er å undersøke minoritetsjenters håndballdeltakelse i ungdomsårene, i et trenerperspektiv. Hovedfokuset i oppgaven er basert rundt Bourdieus begreper om sosiale felt, kapital og habitus. ... -
Inkludering av minoritetsjenter i organisert idrett : en kvalitativ studie av Fagervik Håndball og en lokal håndballklubbs inkluderingsarbeid
(Master thesis, 2016)Det er blitt utført flere studier på minoritetsjenter og deres lave idrettsdeltakelse. Det er derimot ikke blitt forsket mye på prosjekter som har hatt som uttalt mål å virke inkluderende og integrerende på denne gruppen. ... -
Inkludering av minoritetsspråklege elevar i den matematiske klasseromsdiskursen
(Master thesis, 2023)Språkleg mangfald er blitt ein realitet i Norge (Statistisk sentralbyrå, 2023). Dette er noko som lærarar må ta hensyn til i skulen, og då også i matematikkundervisninga. Med kjerneelementa i LK20 har det blitt meir fokus ... -
Inkludering av minoritetsspråklige elever
(Master thesis, 2019)De siste tiårene har det vært en stor økning i antall innvandrere og norskfødte med innvandrerforeldre. Dette fører også til at det er flere minoritetsspråklige elever i de norske klasserommene. I den norske skolen er det ... -
Inkludering av minoritetsspråklige elever
(Master thesis, 2022)I det norske samfunnet i dag bor det nær 820 000 innvandrere (Statistisk Sentralbyrå, 2022), og blant disse er mange barn. Noen av disse barna er født i Norge og har foreldre med innvandrerbakgrunn, mens andre kommer til ...