Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 5937-5956 av 15261
-
Hva kan forklare forskjeller i mestringstro hos polikliniske pasienter med ADHD?
(Master thesis, 2024)Sammendrag Bakgrunn: ADHD hos voksne kan medføre nedsatt funksjon på flere livsdomener. Med økende anerkjennelse av ADHD som livslang tilstand og stadig flere som søker hjelp for ADHD, er det stort behov for bedre forståelse ... -
Hva kan man når man kan historie? - En studie av 16-åringers forståelse av historiekunnskap og historiefaget i skolen
(Master thesis, 2014)I denne oppgaven presenteres en empirisk forskningsundersøkelse om forståelse av historiekunnskap og historiefaget i skolen blant elever på første trinn i den videregående skolen. En kvantitativ spørreundersøkelse med åpne ... -
Hva kan predikere varians i angstsymptomer i største grad av negative automatiske tanker og metakognitive antagelser?
(Master thesis, 2016)Angst er noe som rammer mange. Kognitive og metakognitive teorier vektlegger ulike faktorer for utvikling og opprettholdelse av angstsymptomer. Hensikten med studien var derfor å undersøke om det er kognitive eller ... -
Hva kan vi lære av mattering og gründere?
(Master thesis, 2022)Vi lever i en kompleks verden, noe den siste tiden har minnet oss om med både pandemi og krig på det europeiske kontinentet. Hverdagslivet preges i tillegg av kampen mot klimaendringene og FNs bærekraftsmål som er verdens ... -
"Hva kan vi sammen lete etter for å få den prestasjonsutviklinga?'' : en kvalitativ studie av tre toppidrettstreneres opplevelse av felles forståelse og dens betydning for prestasjonsutvikling
(Master thesis, 2016)I denne kvalitative studien ønsket jeg å undersøke tre toppidrettstreneres opplevelse av å være i relasjon med sine utøvere, hvordan de opplever seg selv og den andre i relasjonen, og hvordan dette har innvirkning på deres ... -
«Hva kjennetegner dans i videregående skole?» - En analyse av fagenes kunnskap, pedagogikk og praksis
(Master thesis, 2015)Masteroppgaven har til hensikt å gi en forståelse av undervisningspraksis på programfag dans, på studieretning for Musikk, dans, drama. Dette satt i relasjon til føringer i Kunnskapsløftet og læreplaner. Målgruppen for ... -
Hva kjennetegner dysfunksjonell samspillsmønstre i lys av Honneths anerkjennelsesteori
(Bachelor thesis, 2022)Temaet jeg ønsker å belyse i min bacheloroppgave er hva som kjennetegner dysfunksjonelle samspillsmønster, hvor jeg har lagt vekt på familierelasjoner. Dette knyttet opp mot sosialfilosofen Axel Honneths anerkjennelsesteori ... -
Hva kjennetegner elever med toppkarakter i kroppsøving i forhold til resten av elevene, med tanke på motivasjonsklima, målorientering, fysisk aktivitet og idrettsdeltakelse?
(Bachelor thesis, 2020)Denne studien omhandler karakter i kroppsøving. Målet med studien var å undersøke hva som kjennetegner elever med toppkarakter i forhold til resten av elevene når det kommer til motivasjonsklima, målorientering, fysisk ... -
Hva kjennetegner en gruppe elever på 7. trinn sin bærekraftbevissthet? En studie av elevers kunnskaper, holdninger og handlinger innenfor den miljømessige, sosiale og økonomiske dimensjonen av BU.
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven ser nærmere på hvordan en gruppe elever på 7. trinn sin bærekraftbevissthet er. For å få en dypere forståelse for elevenes bærekraftbevissthet undersøkes elevenes kunnskaper, holdninger og handlingsmønster, ... -
Hva kjennetegner langtidssykemeldte med høy angst og depresjon som mestrer overgangen fra rehabilitering tilbake til arbeidslivet?: En kvantitativ tverrsnittsstudie
(Master thesis, 2014)Bakgrunn: Depresjon og angst er en vesentlig årsak til et stort og økende sykefravær. Både individuelle og mangfoldige faktorer er av betydning for om langtidssykemeldte med høyt angst- og depresjonsnivå vender tilbake i ... -
Hva kjennetegner variasjonen i uteområdene på norske grunnskoler, og hvilke kroppsøvingsaktiviteter kan disse legge til rette for? En analyse av et utvalg skoler fra by og land.
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven var å utforske hvordan skolegårder på norske grunnskoler kan gi muligheter for undervisningen i kroppsøving. Oppgaven baserer seg på en analyse av kjennetegnene til skolegårder, med fokus ... -
Hva legger Pedagogisk-psykologisk tjeneste vekt på i systemrettet arbeid med barn i barnehage? : en kvalitativ intervjustudie om PP-rådgiveres erfaring med systemrettet arbeid i barnehagen
(Master thesis, 2015)I denne forskningen er fokuset på systemrettet arbeid i Pedagogisk-Psykologisk Tjeneste (PPT). Nærmere bestemt vil jeg forske på hvordan PPT kan arbeide systemrettet i forhold til barn med behov for særskilt hjelp og støtte ... -
Hva lærer elever om kjemiske reaksjoner på 8. trinn? - En kvalitativ studie av elevers forståelsesutvikling
(Master thesis, 2015)Kjemi er et fag som kan bli sett på som krevende å lære. Mye av dette kan skyldes at modeller og begreper i faget er abstrakte. I tillegg er det vanskelig å knytte dette fagstoffet til elevenes erfaringer. Det har tidligere ... -
Hva må jeg gjøre for at du skal blomstre?
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke barnehagestyrers erfaringer med relasjonsorientert ledelse i barnehagen. For å belyse studiens problemstilling «Hvilke erfaringer har barnehagestyrere med ... -
Hva med synet?: Hvordan kartlegges eventuelle synsvansker hos hjerneslagpasienter før utskriving fra sykehus?
(Master thesis, 2012)Tittel og bakgrunn for oppgaven: ”Hva med synet” - ”Hvordan kartlegges eventuelle synsvansker hos hjerneslagpasienter før utskriving fra sykehus?” På grunn av en kommende eldrebølge i Norge forventes at antall hjerneslagpasienter ... -
Hva medierer affektinntoning i terapi med voksne pasienter med cluster C-personlighetsforstyrrelser? : en prosesstudie av affektiv inntoning og hvilke faktorer som ligger bak inntoningens helende virkning
(Master thesis, 2015)Denne studien undersøker effekten av affektiv inntoning i terapi med voksne pasienter. Studien henter data fra et randomisert kontrollert studie som sammenligner effekten av korttids dynamisk psykoterapi og kognitiv ... -
Hva mener to voksne, som selv har vært under barneverntjenestens omsorg, er viktig i arbeid med barn i utsatte situasjoner? : her med vekt på skolens og barnehagens arbeid med å oppdage og følge opp barn som utsettes for omsorgssvikt
(Master thesis, 2015)Denne fenomenologiske studien belyser to voksne, som selv har vært under barnevernstjenestens omsorg, sine tanker og erfaringer om hva de mener er viktig i arbeid med barn i utsatte livssituasjoner. Studien har hovedvekt ... -
Hva mener vi når vi sier at et spedbarn er habituert? - En begrepslig og empirisk utforsking av «habituering» slik metoden brukes av Hamlin og Wynn (2011)
(Bachelor thesis, 2023)Kiley Hamlin og Karen Wynn studerer spedbarns preferanser for prososiale fremfor antisosiale individer, og gjør dette ved å ta i bruk habituering som metode. Funnene deres har bidratt stort til forskningsfeltet innenfor ...