Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 5655-5674 av 14019
-
Hvordan definerer ungdomsskoleelever historisk kompetanse?
(Master thesis, 2022)I denne oppgaven presenteres et kvantitativt forskningsoppgave som presenterer ungdomsskoleelevers egen definisjon av historisk kompetanse. En lukket kvantitativ spørreundersøkelse ble gjort på to niendeklasser på to ulike ... -
Hvordan den digitale utvikling har påvirket de digitale arkivene sikkerhetsmessig og Digitalt Personvern/ Etikk innenfor Arkiv og IT verdenen
(Bachelor thesis, 2021)Denne oppgaven har tatt for seg hvordan den teknologiske utviklingen har endret sikkerheten i arkiv-sektoren og hvordan implementeringen av digitalisering har pågått. Oppgaven fremstiller hvordan de teknologiske utviklingene ... -
Hvordan den nye læreplanen i KRLE-faget vil påvirke lærerne som underviser i faget
(Bachelor thesis, 2020)I denne oppgaven har jeg forsøkt å belyse fagfornyelsen i KRLE-faget ved å se på den gamle og nye læreplanen, ved å se på hypotesen om saldering i KRLE-faget og hypotesen om læreplan RLE01-03 vil stille større krav til ... -
Hvordan elever forstår begrepet bærekraftig utvikling
(Bachelor thesis, 2022) -
Hvordan Engelsklærere Rapportere at De Underviser i Vokabularopplæring i 1.trinn i Norge
(Master thesis, 2023)Vokabular er en viktig del av språkopplæringen og er et tema som er nøye undersøkt av forskere. For å lære et fremmedspråk trenger elever aktiviteter som kan hjelpe dem oppnå et bredt og stadig voksende ordforråd. Imidlertid ... -
Hvordan er ungdommers bruk av sosiale medier påvirket av normer?: Et kvalitativt studie av ungdommers erfaringer ved bruk av Facebook, Twitter og Instagram
(Master thesis, 2014)Denne studien undersøker hvordan ungdommers bruk av sosiale medier er påvirket av normer. Dybdeintervju med åtte informanter på 16 og 17 år er grunnlaget for studiet. Informantene ble stilt spørsmål angående deres egne og ... -
Hvordan erfarer ansattte at ledelsen kommuniserer og leder teamet for å fremme utvikling i gruppa og hos den enkelte?
(Master thesis, 2015)Tema og problemområde Teamarbeid blir benyttet i svært stor grad i dagens organisasjoner, og min erfaring er at det er orsket mye på dette sett fra ledelsesperspektiv. Det jeg finner forholdsvis lite forskning på, er ... -
Hvordan erfarer ledere åpne spørsmål, dekonstruktive tilbakemeldinger og gjensidige relasjoner? - Innspill til innhold i coachende ledelse med tilbakemelding som hverdagsdialog
(Master thesis, 2016)Jeg har gjennomført en studie i et mellomstort konsern med verdiene åpen, modig og ansvarlig. Bedriften fokuserer på tankesett for vekst og styrkebasert positiv psykologi i sitt lederutviklingsprogram. De har et lederløfte ... -
Hvordan erfarer ledere åpne spørsmål, dekonstruktive tilbakemeldinger og gjensidige relasjoner? Innspill til innhold i coachende ledelse med tilbakemeldinger som hverdagsdialog
(Master thesis, 2017)Jeg har gjennomført en studie i et mellomstort konsern med verdiene åpen, modig og ansvarlig. Bedriften fokuserer på tankesett for vekst og styrkebasert positiv psykologi i sitt lederutviklingsprogram. De har et lederløfte ... -
Hvordan erfarer veiledere feedbackprosessen som bidrag til utvikling i et relasjonelt samspill? En Q-metodologisk studie av veiledere i NAV Kontaktsenter sine subjektive opplevelser av utvikling i et relasjonsperspektiv.
(Master thesis, 2022)De siste årene har behovet for praksisnær kompetanseutvikling, etablering av læringsarenaer for refleksjon og veiledning over eget arbeid, i økende grad blitt aktualisert for ansatte i NAV som jobber brukerrettet. Dette ... -
Hvordan forbereder lærerutdanninga fremtidige samfunnsfaglærere til å håndtere ekstremistiske holdninger?
(Master thesis, 2020)Formålet med masteroppgaven er å undersøke problemstillingen: Hvordan forbereder lærerutdanninga fremtidige samfunnsfaglærere til å håndtere ekstremistiske holdninger? Masteroppgaven er basert på intervjuer med lærerutdannere ... -
Hvordan forbindes dialog og intensjonell kulturendring i organisasjonskulturen? : en litteraturstudie
(Master thesis, 2015)I denne litteraturstudien har jeg undersøkt forbindelser mellom dialogisk kommunikasjon og intensjonelle kulturendringer i organisasjonslitteraturen. I faglitteraturen er det i liten grad gitt systematiske fremstillinger ... -
Hvordan fordeler styrer lederoppgaver til pedagogiske ledere når det er flere pedagogiske ledere på hver avdeling?
(Master thesis, 2014)Dette forskningsprosjektet handler om barnehageledelse og tar utgangspunkt i styrers perspektiv. Tema er valgt ut fra de endringene som skjer i barnehagesektoren når det gjelder utviklingen mot større enheter. Problemstillingen ... -
Hvordan forebygge skolevegring
(Bachelor thesis, 2019)De fleste barn og unge har ikke problemer med å gå på skolen. Det er her de bygger vennskap, lærer og leker. Det er også nettopp dette skolen skal være en arena for. Men hvordan håndterer man det om barnet ikke ønsker å ... -
Hvordan forhindrer olje demokrati?
(Master thesis, 2019)Påstanden om at olje hindrer demokratisering, har oppnådd nær konsensus blant forskere. Hvordan olje forhindrer demokratisering, er fortsatt et ubesvart spørsmål. Denne artikkelen anvender kausal mediasjonsanalyse for å ... -
Hvordan forholder barnehagen seg til barn som er fysisk inaktive?
(Master thesis, 2014) -
Hvordan formidler Rockheim musikk som immateriell kulturarv?
(Bachelor thesis, 2022)UNESCOs konvensjon av 2003 om vern av den immaterielle kulturarven har som formål å verne og synliggjøre den immaterielle kulturarven. I denne bacheloroppgaven ønsket jeg å se på hvordan Rockheim – det nasjonale museet for ... -
Hvordan formidler Rørosmuseet den immaterielle kulturarven?
(Bachelor thesis, 2023)I denne bacheloroppgaven har jeg sett på hvordan Rørosmuseet formidler den immaterielle kulturarven. Rammen for denne formidlingen har vært Rørosmartnan. Der har jeg oppsøkt og analysert to forskjellige formidlingsaktiviteter; ... -
Hvordan forstå bærekraft i en Skogmo-kontekst?
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hva som motiverer bedrifter til å ta bærekraftige valg i en rural kontekst, sett i sammenheng med lokal og regional stedsutvikling. Utgangspunktet for oppgaven er industrimiljøet ...