Hvordan forbereder lærerutdanninga fremtidige samfunnsfaglærere til å håndtere ekstremistiske holdninger?
Master thesis
Date
2020Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3374]
Abstract
Formålet med masteroppgaven er å undersøke problemstillingen: Hvordan forbereder lærerutdanninga fremtidige samfunnsfaglærere til å håndtere ekstremistiske holdninger? Masteroppgaven er basert på intervjuer med lærerutdannere og lærerstudenter fra tre forskjellige universiteter, hvor til sammen seks lærerutdannere og elleve lærerstudenter har deltatt. For å svare på problemstillingen benyttet jeg følgende forskningsspørsmål:• Hvordan blir «ekstremistiske holdninger» forstått av fremtidige samfunnsfaglærere og deres lærerutdannere?• Hvordan forstår fremtidige samfunnsfaglærere og deres lærerutdannere at lærerutdanninga forbereder studentene til å håndtere ekstremistiske holdninger blant elever?• I hvilken grad og hvordan samsvarer informantenes refleksjoner med offentlige dokumenter?Funnene i studien indikerer at det ikke har vært et eksplisitt fokus å forberede studentene på problematikken, og verken lærerutdannerne eller studentene tenker at studentene er veldig godt rustet til å håndtere problematikken. Informantene fremhever imidlertid ulike tema i samfunnsfag som de tenker kan være med å forberede studentene. Hva informantene oppfatter er best praksis for å håndtere ekstremistiske holdninger ser i noen grad ut til å være avhengig av hvordan informantene forstår begrepet «ekstremistiske holdninger». Funnene i studien tyder imidlertid på at det ikke er en felles forståelse av begrepet «ekstremistiske holdninger», noe som indikerer at det heller ikke er en felles forståelse av hva som er best praksis for å håndtere ekstremistiske holdninger. Funnene i studien indikerer at ingen av informantene har presis samme tilnærming som de offentlige dokumentene til hvordan lærere bør håndtere elever med ekstremistiske holdninger. Et sentralt funn er at nesten samtlige informanter definerer «demokrati» og «menneskerettigheter» som motsetning til ekstremistiske holdninger, en forståelse som samsvarer med deres oppfattelse av at demokrati og menneskerettigheter kan være med å forberede studentene til å håndtere ekstremistiske holdninger. Fokuset på demokrati og menneskerettigheter samsvarer også i stor grad med fokuset på demokrati og menneskerettigheter i de offentlige dokumentene og det teoretiske rammeverket. The purpose of this Master’s thesis is to investigate the problem: How does teacher education prepare social science student teachers to deal with extremist attitudes? This thesis is based on interviews with six teacher educators and eleven student teachers from three different universities in Norway. To adress the reseach problem, I used the following research questions:• How are “extremist attitudes” understood by future social science teachers and their teacher educators?• How do future social sciene teachers and their teacher educators understand that teacher education prepares student teachers to deal with extremist attitudes among students? And • To what extent do the informants’ reflections correspond to public documents?The findings of this study indicate that preparing student teachers for the problem of extremist attitudes amongst pupils has not been an explicit focus of the teacher education; and neither teacher educators nor student teachers think that student teachers are well-equipped to handle the problem. However, the informants highlight various topics in the field of social sciene that may help prepare student teachers for encountering extremist attitudes. What informants perceive as the best practice for dealing with extremist attitudes seems to depend, to some extent, on how informants understand the term “extremist attitudes”. The findings of this study suggest that there is no common understanding of what the best practice is for dealing with extremist attitudes. The findings of this study indicate that none of the approaches used by informants are the same as the official recommendations from the Norwegian Government on how teachers should deal with students with extremist attitudes. A key finding is that almot all informants define “democracy” and “human rights” as being in opposition to extremist attitudes, an understanding that matches their view that democracy and human rights can help prepare student teachers to deal with extremist attitudes. This focus on democarcy and human rights is largely in-line with the focus on democracy and human rights in the public documents and the theoretical framework.