Hvordan forebygge skolevegring
Bachelor thesis
Date
2019Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3900]
Abstract
De fleste barn og unge har ikke problemer med å gå på skolen. Det er her de byggervennskap, lærer og leker. Det er også nettopp dette skolen skal være en arena for. Menhvordan håndterer man det om barnet ikke ønsker å dra på skolen? I detteforskningsprosjektet har jeg tatt for meg problemstillingen: På hvilken måte kan manforebygge skolevegring hos elever på ungdomstrinnet? Dette er en kvalitativ studie hvor etstrukturert intervju har blitt benyttet for å få innblikk i tre læreres erfaringer og opplevelseknyttet til forebygging av skolevegring i ungdomskolen. Oppgaven retter søkelyset mothvordan man kan forebygge skolevegring hos elever, med fokus på hvilke tiltak man kangjøre som lærer. Funnene i oppgaven viser viktigheten av å bygge gode relasjoner, skape etgodt samarbeid mellom skole-hjem og verdien av å gi elevene mestringsfølelse iskolehverdagen. Som teoretisk grunnlag for forskningsprosjektet har blant annet Trude Havik,Stine Løvereide og Jo Magne Inguls forskning blitt benyttet for videre drøfting. Most children have no problem attending school. It´s where they build friendships, learn andplay. Which is also precisely what the school should be an arena for. But how do you handleit if the child does not want to go to school? In this bachelor thesis research, I have addressedthe issue: How can we prevent school refusal among pupils in the secondary school? This is aqualitative study where a structured interview has been used to gain insight into three teachersexperience related to the prevention of school refusal among pupils. The study focuses onhow to prevent school refusal among children, focusing on what measures one can do as ateacher. The findings of the study show the importance of building good relationships,creating a good collaboration between the school and the homes, and the value of giving thepupils a sense of achievement in school life. As a theoretical basis for the study, Trude Havik,Stine Løvereide and Jo Magne Ingul´s research have been used for further discussion.