Browsing Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) by Title
Now showing items 4316-4335 of 14016
-
Follow the River: City Regeneration in Tension as Works of Water
(Journal article; Peer reviewed, 2022) -
Food and Dreaming: Investigating the importance of time specific food consumption in relation to dreaming frequency
(Bachelor thesis, 2022)Tidligere studier har vist flere nøkkelfaktorer som kan påvirke en persons drømmer, men matinntak før søvn har så langt fått lite oppmerksomhet. Spørsmålet om og hvordan matinntak kan påvirke drømmer er en av de fremtredende ... -
Food Deserts in Oslo
(Master thesis, 2021)Geospatiale analyser har tilbudt en rik tverrfaglig innsikt i studiet av sosial ulikhet i flere tiår. Selv om det har vært noen foreløpige skritt mot anvendelsen av disse verktøyene i norsk forskning, har et etablert mønster ... -
Food security in the Norwegian debate on agriculture : an analysis of global trends and their reflection in the Norwegian media debate
(Master thesis, 2014)The food price crisis in 2007/2008, and the warnings that climate change might have a negative effect on the world’s ability to produce enough food in the decades and centuries to come, have placed food security back on ... -
For at atferd er ikke person da
(Master thesis, 2022)Formålet med denne studien har vært å se på hva lærere vektlegger i deres gode relasjon til elever som viser en utfordrende atferd. Med utfordrende atferd menes det her en eksternaliserende atferd. Hensikten med studien ... -
"For å kunn bruk må du ha lært.": en kvalitativ studie av tre norsklæreres grammatikkundervisning
(Master thesis, 2017)Som følge av diskusjonen om grammatikkundervisning har jeg altså hatt et ønske om å sette norskfagets grammatikkundervisning i fokus. Jeg praktiserer nå selv som norsklærer, og ser viktigheten av å reflektere over hvorfor ... -
For å kunne forebygge må vi vite elevenes historie
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven undersøker hvordan tre lærere erfarer og opplever forebygging av sosioemosjonelle vansker i begynneropplæringen. Formålet med denne studien er å få en bredere forståelse basert på informantenes opplevelse ... -
For Better or Worse? A Quantitative Study of Separated States and Repression
(Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven bruker en regresjonsbasert tilnærming med landår-data for å undersøke menneskerettighetsforholdene i stater som har separert seg fra en annen stat, da enten i gjennom løsrivelse eller oppdeling og på ... -
FOR BETTER, FOR WORSE: CRITICAL REFLECTIONS ON RISK, MEDICALIZATION AND OSTEOPOROSIS
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2012:159, Doctoral thesis, 2012)Preventive medicine comes with the potential for making our lives both better and worse. In this thesis reflections around this situation are offered, supported by empirical research. The reflections are offered from a ... -
«For det er jo det vi vil gi de, mestringsfølelse» En kvalitativ studie om lærerens arbeid med motivasjon og mestring i et alternativt undervisningsopplegg
(Master thesis, 2021)Dette prosjektet tar for seg hvordan læreren kan arbeide med motivasjon og mestring hos elever med problematferd og konsentrasjonsvansker, hovedsakelig gjennom et alternativt undervisningsprogram. Forskningen tar utgangspunkt ... -
''For det er jo mitt valg'' : en kvalitativ intervjustudie av hvordan seks ungdommer erfarer å ta valg i sine liv, og hva som påvirker dem frem mot sine avgjørelser
(Master thesis, 2016)Fra et humanistisk-eksistensialistisk perspektiv er frihet og valg essensielle faktorer for å utnytte menneskets potensial. Innen rådgivningsfeltet er det et sterkt fokus på å tilrettelegge for at individer skal se flere ... -
For fellesskapets beste: Moralske forpliktelser, innblanding og etiske dilemmaer på feltarbeid
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Det er enkelte forhold som kan tyde på at personrettigheter og datasikkerhet koloniserer vår tenkning om forskningsetikk og skyver således til side en bredere tilnærming til de etiske dimensjonene ved den sosialantropologiske ... -
«For første gang vil jeg faktisk være med i gym»
(Master thesis, 2020)Hensikten med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan elever opplever et tilrettelagt undervisningstilbud i kroppsøving. Selv om mange liker kroppsøving, finnes det også elever som ikke trives. Fravær og manglende ... -
For god til å være reklame? En studie av reklamens plass i det kulturelle hierarki
(Master thesis, 2010) -
For jeg vil jo at de skal vite at jeg er der for dem
(Master thesis, 2022)Denne kvalitative studien retter fokus mot stille atferd og lærer-elev-relasjon i småskolen. Formålet med dette forskningsprosjektet er å belyse hva lærere vektlegger i relasjon i møte med elever med stille atferd på de ... -
"For meg.. Jeg liker bedre å lese på polsk.. Fordi jeg forstår bedre og.. Men for å lære kan det ikke være greit siden det er norsk skole" En kvalitativ undersøkelse av fire flerspråklige elevers refleksjoner og språkpraksiser
(Master thesis, 2023)Studien har som formål å behandle følgende problemstilling: Hva skjer når man legger til rette for bruk av flere språk i klasserommet, og hvordan kan elevenes språkpraksiser og refleksjoner forstås? Dette har jeg undersøkt ... -
For mennesket er jo helt
(Master thesis, 2019)Denne kvalitative studien har sett på hvordan tre pedagoger, som har arbeidet systematisk med utvikling av sosial kompetanse, forstår resultatet til to elever etter en Spekterundersøkelse. Studien har som hensikt å ha fokus ... -
''For oss er du verdig hele veien'' - En kvalitativ studie av hvordan ledere i en kommune beskriver sine erfaringer med å følge opp sykmeldte ansatte med psykiske helseproblemer
(Master thesis, 2017)Arbeidslivet kan gi struktur i hverdagen, sosial støtte og økonomisk trygghet. Dette ses på som viktig i forhold til god psykisk helse. Samtidig er sykefraværet i Norge høyt, og mange blir fulltidssykemeldte av psykiske ...