Food Deserts in Oslo
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2784542Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Geospatiale analyser har tilbudt en rik tverrfaglig innsikt i studiet av sosial ulikhet i flere tiår. Selv om det har vært noen foreløpige skritt mot anvendelsen av disse verktøyene i norsk forskning, har et etablert mønster av ukritisk og statsstøttet fokuser hindret den fullstendige studien av betydelige dimensjoner av ulikhet i det norske samfunnet. “Mat ørkene”, urbane områder med begrenset tilgang til dagligvarebutikker har vært bare ett av mange temaer i slike studier i Storbritannia og Nord-Amerika. Denne oppgaven bruker etablerte statistiske tilnærminger for å fastslå tilgjengeligheten av dagligvarebutikker i Oslo og forsøker å identifisere såkalte “matørkener”. Ytterligere sosialdemografiske data vurderes deretter for å etablere potensielle forhold og korrelasjoner med tilgjengelighet til matbutikker for hver delbydel i Oslo. Geospatial analysis has offered a rich interdisciplinary insight into the study of social inequality for decades. While there have been some tentative steps towards the application of these tools in Norwegian research, the study of significant dimensions of inequality in Norwegian society has been hampered by an established pattern of uncritical and typically state-sponsored research interests. “Food deserts”, urban areas with limited access to full-service supermarkets, have been just one among many subjects of such studies in the UK and North American settings. This thesis uses established statistical approaches to determine supermarket accessibility in Oslo, Norway and to attempt to identify so-called “food deserts”. Additional social demographic data are then considered to establish potential relationships and correlation with accessibility scores for each statistical tract of Oslo.