For at atferd er ikke person da
Master thesis
Date
2022Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3834]
Abstract
Formålet med denne studien har vært å se på hva lærere vektlegger i deres gode relasjon til elever som viser en utfordrende atferd. Med utfordrende atferd menes det her en eksternaliserende atferd. Hensikten med studien har vært å få kunnskap om hvordan man kan arbeide for å ha en god relasjon til elever som viser en utfordrende atferd i skolen. Studiens problemstilling er som følger:
«Hva legger lærere vekt på i en god lærer-elev-relasjon med elever som viser en utfordrende atferd?»
For å belyse problemstillingen ble det gjennomført en kvalitativ intervjustudie. Tre lærere med erfaring med elever som viser en utfordrende atferd på mellomtrinnet ble intervjuet. Innenfor den kvalitative tilnærmingen har det blitt brukt et fenomenologisk utgangspunkt. Det vil si at det har vært fokus på lærerenes erfaring og forståelse av fenomenet.
Gjennom et analyse- og tolkningsarbeid støttet på Nilssen (2012, s. 78) sin forståelse av den konstant komparative metoden kom jeg frem til en kjernekategori, og tre underkategorier. Kjernekategorien ble å se hele eleven, mens underkategoriene ble viktigheten av å samtale, mestring gjennom tilpasset opplæring, støtte og veiledning og å være den autoritative læreren. Å se hele eleven handler om å bli kjent med personen som er bak den utfordrende atferden. Dette handler både om å ha interesse for elevene, være menneskelig, respektfull, varm, tydelig og være oppmerksom og bry seg om elevene. I tillegg handler det om å se både utfordringene elevene har, samtidig som man er der og ser når de har det bra. Opp mot dette kommer de ulike underkategoriene frem. For i lærernes vektlegging i en god relasjon med elevene som viser en utfordrende atferd var det tre ting som kom tydeligst frem. Det første var viktigheten av å samtale med elevene, både de små uforpliktende samtalene, men også de mer strukturerte dialogene. Videre viste lærerne til viktigheten av å gi elevene mestringsopplevelser gjennom tilpasset opplæring, variasjon og støtte. Til slutt viste de til å være en tydelig lærer som samtidig viser omsorg for elevene. Ved å ha fokus på og jobbe med disse aspektene vil det ut fra studien kunne gi et grunnlag for en god relasjon mellom lærer og elever som viser en utfordrende atferd. The purpose of this study has been to look at teachers' emphasis in their good relationship with students who show a challenging behavior. Challenging behavior are here meant as a externalizing behavior. The purpose of the study has been to gain knowledge about how to work towards a good relationship with students who show a challenging behavior in school. The study's problem statement is as follows:
"What do teachers emphasize in a good teacher-student relationship with students who exhibit challenging behavior?"
To illuminate the problem, a qualitative interview study was conducted. Three teachers with experience with students who show challenging behavior were interviewed. Within the qualitative approach, a phenomenological view has been used. That means that there has been a focus on teachers' experience and understanding of the phenomenon.
Through an analysis and interpretation based on Nilssen (2012, s. 78)'s understanding of the constant comparative method, I ended up with one core category, and three subcategories. The core category is to see the whole student, while the subcategories are the importance of conversation, mastery through differentiated instruction, support and variation and being the authoritative teacher. To see the whole student is about getting to know the person behind the challenging behavior. This is about having an interest in the student, being human, respectful, warm and clear and being attentive and caring about the student. In addition, it is about seeing both the challenges the student has, at the same time as you are there and see when the students are well. Against this, the various subcategories emerge. Because in the teachers' emphasis in a good relationship with the students who show a challenging behavior, there were three things that came out most clearly. The first was the importance of talking to the students, both the small non-committal conversations, but also the more structured dialogues. Furthermore, the teachers pointed out the importance of giving the students mastery experiences through adapted teaching, variety and support. In the end, they proved to be a clear teacher who at the same time showed care for the students. By focusing on and working with these aspects, the study can provide a basis for a good relationship between teacher and students that shows a challenging behavior.