Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 3466-3485 av 15256
-
Elevers tallforståelse og bruk av representasjoner - En kvalitativ studie av 12 førsteklassinger sin tallforståelse i arbeid med telling og semiotiske representasjoner
(Master thesis, 2023)I denne studien har jeg undersøkt førsteklasseelevers tallforståelse i møte med ulike representasjoner. Formålet er å få innsikt i hvordan deres tallforståelse påvirkes av representasjonene som blir brukt. Forskningsspørsmålet ... -
Elevers tanker om egen deltakelse i politiske valg
(Bachelor thesis, 2021)I denne FoU-oppgaven har jeg belyst problemstillingen «Hva tenker elever på 10. trinn om sin egen politiske deltakelse i valg?». Jeg har denne våren vært i praksis på 10. trinn, og har i den sammenheng samlet inn data fra ... -
Elevers utfordringer i møte med komplekse oppgaver i naturfag - En intervjustudie av fem elevers møte med oppgaver fra PISA
(Master thesis, 2017)Det er et økende fokus på i hvilken grad elevene i undervisningen oppnår en kompetanse som er nyttig for dem i sitt daglige liv. Dette ser vi blant annet presisert i Ludviksenutvalgets rapport (NOU 2015:8) som er forarbeidet ... -
Elevers utvikling av strategibruk i multiplikasjon på barneskolen
(Master thesis, 2024)I denne studien undersøker jeg elevers utvikling av strategibruk i multiplikasjon fra 3. trinn til 7. trinn. Gjennom studien har jeg presentert hvordan elevers strategibruk i multiplikasjon kan se ut for hvert av disse ... -
Elevkommunikasjon i utforskende matematikkundervisning
(Master thesis, 2023)I denne studien har jeg forsket på hvordan elever kommuniserer i utforskende matematikkundervisning. Studien er koblet til et allerede eksisterende prosjekt ved NTNU i samarbeid med to norske skoler. I fellesskap har lærere ... -
Elevmedvirkning i skolen
(Bachelor thesis, 2019)Elevmedvirkning er en viktig del av elevenes danningsprosess. Det er også med på å utvikle dem til å bli gode og selvstendige medlemmer av det demokratiske samfunnet de lever i. Tema for denne oppgaven er elevmedvirkning ... -
Elevmedvirkning i ungdomsskolen - sett fra lærerperspektivet
(Master thesis, 2014)Bakgrunn, tema og formål: Bakgrunnen for denne masteroppgaven er å få bedre innsikt i hvordan læreren kan ha betydning for elevenes læring. Vårt fokus er elevmedvirkning i ungdomsskolen. Følgende problemstilling er valgt: ... -
Elevmedvirkning og lærerens rolle
(Master thesis, 2022)Sammendrag Denne studien fokuserer på elevmedvirkning og undersøker hva sammenhengen er mellom læreren i rollen som aktivator og lærerens fokus på elevmedvirkning i kroppsøvingsfaget. Sekundært undersøkes det også hva ... -
Elevperspektivet på underveisvurdering i kroppsøving
(Master thesis, 2022)Hensikten med denne studien har vært å få et innblikk i elevers opplevelser og erfaringer med bruken av underveisvurdering i kroppsøving. Man har de siste årene sett økt oppmerksomhet på underveisvurdering og formative ... -
Elevrådets demokratiopplæring
(Bachelor thesis, 2019)Formålet med denne bacheloroppgaven har vært å undersøke elevrådsarbeid nærmere. Dette særlig med vekt på den demokratiske opplæringen. Derav har oppgaven tatt for seg teori om demokrati, dette med særlig fokus på teori ... -
Elevrepresentasjoner i Stortingsmelding 28 (2015-2016) - En diskursanalytisk tilnærming
(Master thesis, 2017)I følgende oppgave har jeg benyttet meg av diskursanalytisk metode for å besvare problemstillingen hvordan omtales elever og elevers læring i Stortingsmelding 28 (2015-2016)?. I gjennomgang av Stortingsmeldingen fant jeg ... -
Elevsamtalens mellomkroppslige, relasjonelle og eksistensielle dimensjon. En lærers opplevelse av planlagte elevsamtaler i grunnskolen i dialog med kroppslige, relasjonelle og eksistensielle teoretiske perspektiver.
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Denne artikkelen har til hensikt å undersøke læreres opplevelse av de planlagte samtalene med elevene, såkalte elevsamtaler. Ved bruk av fenomenologisk fortolkende metode har det med utgangspunkt i problemstillingen Hvilke ... -
Elevtjeneste og lærere som støtte i videregående opplæring - en kvantitativ studie av ungdoms opplevelser av støtte fra elevtjeneste og lærere knyttet til psykisk helse og ensomhet i videregående skole
(Master thesis, 2015)Dette prosjektet har fokus på elevtjenesten og læreres støtte til elever i videregående skole. Målet med undersøkelsen er å finne ut om støtte har betydning for elevenes selvoppfatning, psykiske helse og ensomhet. Det ... -
Elg i kantsone: - En GIS-analyse av arealbruk hos elg
(Master thesis, 2011)Oppgaven er knyttet til prosjektet Elgundersøkelser i Nord-Trøndelag, Bindal og Rissa 2005-2010, som er gjennomført av Norsk institutt for naturforskning (NINA), og bygger videre på enkelte av deres resultater. Formålet ... -
Elsa Laula Renbergs plass/Elsa Laula Renbergen sijjie
(Master thesis, 2024)I 2020 ble det vedtatt at Elsa Laula Renberg skulle hedres med egen plass i Trondheim. Trondheim kommune har, sammen med andre aktuelle organisasjoner og aktører, arbeidet med hvordan utformingen og utsmykkingen av dette ... -
Elskling snakk med meg, på soverommet - En teoretisk gjennomgang om seksualitet, parforhold, og hvordan kommunikasjon rundt seksualitet i parforhold påvirker den seksuelle og generelle tilfredsheten i forholdet, med sikte på å beskrive faktorer av betydning i parrådgivning
(Master thesis, 2017)Vi mennesker er seksuelle vesen, og seksualiteten vår er en stor del av vår fysiske og mentale helse. Sex og seksualitet er også en stor og viktig del av de fleste romantiske parforhold, og par som rapporterer høy tilfredshet ... -
Embedded, Embodied, Enculturated, and Enabling Processes: The Identification and Evaluation of Sporting Talent by Ice Hockey Coaches in Norwegian Youth National Teams
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Elite sports systems are characterized by structured attempts to identify, select, and develop talented athletes and to increase the likelihood that athletes will achieve future international success. Studies of such systems ... -
Embodied Communication in Language Learning - Norwegian Pupils' Experiences with Drama as an Approach in the EFL Primary Classroom
(Master thesis, 2022)Formålet med denne masteroppgaven er å utforske hvordan elever på barneskolen opplever å delta i drama aktiviteter i engelskfaget, i tillegg til å se på hvordan det påvirker dems muntlige deltakelse og kommunikasjon. ... -
Embodied dialogue in the classroom: Critical reflections as a teacher on creative dance practices for 1st graders
(Master thesis, 2022)Denne studien undersøker den kroppslige dialogen mellom lærer og elever, og mellom elever i en danseworkshop som strekker seg over seks dansetimer. Problemstillingen som motiverer studien er: Hvordan kan jeg som dansepedagog ... -
Embodied learning and teaching approaches in language education: A mixed studies review
(Peer reviewed; Journal article, 2022)The notion of embodied learning has gained ground in educational sciences over the last decade and has made its way to language education with researchers acknowledging language learning as an embodied process. This mixed ...