Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 2861-2880 av 14021
-
Dybdelæring gjennom praktiske aktiviteter og forsøk i naturfag
(Bachelor thesis, 2021)Denne bacheloroppgaven som hensikt å beskrive hvordan et utvalg lærere i småskolen opplever at praktiske aktiviteter og forsøk bidrar til dybdelæring. Metoden som er brukt er kvalitative intervjuer av to lærere. For å kunne ... -
Dybdelæring i et yrkesfaglig perspektiv
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Dybdelæring er et sentralt begrep i fagfornyelsen og ny overordnet del av læreplanverket i Kunnskapsløftet 2020 (LK20). Denne artikkelen har til hensikt å synliggjøre hva dybdelæring kan være i yrkesfaglig videregående ... -
Dybdelæring i naturfag
(Bachelor thesis, 2022) -
Dybdelæring i yrkesopplæringen
(Master thesis, 2022)Bakgrunnen for denne masteroppgaven er et ønske om å få kunnskaper om hvordan dybdelæringsbegrepet forstås og anvendes i yrkesopplæringen. Begrepet dybdelæring ble introdusert i Ludvigsen-utvalgets delutredning Elevens ... -
Dybdelæring i yrkesopplæringen - Skole og bedrift
(Master thesis, 2023)Tema for denne studien er dybdelæring, et nytt begrep som ble innført i de nasjonale føringene i fagfornyelsen (2020). Dybdelæringsbegrepet har fått en sentral rolle i Læreplanverket for Kunnskapsløftet (LK20), men det er ... -
Dying is normal, dying with the coronavirus is not: a sociological analysis of the implicit norms behind the criticism of Swedish ‘exceptionalism’
(Peer reviewed; Journal article, 2020)From the outset of the coronavirus crisis, Sweden has been heavyily criticized for its exceptional pandemic mitigation policy. Sweden is often accused pursuing an abnormal and ‘disastrous strategy' that puts its citizens' ... -
Dying is normal, dying with the coronavirus is not: a sociological analysis of the implicit norms behind the criticism of Swedish ‘exceptionalism’
(Peer reviewed; Journal article, 2020)From the outset of the coronavirus crisis, Sweden has been heavyily criticized for its exceptional pandemic mitigation policy. Sweden is often accused pursuing an abnormal and ‘disastrous strategy' that puts its citizens' ... -
Dynamic assessment in university-level CLIL: Forging mature L2 writers through mediation
(Journal article; Peer reviewed, 2020)This paper describes a case study that examined implementation of dynamic assessment (DA) of L2 academic writing in a university level content and language integrated learning (CLIL) class taught in English. One teacher ... -
Dynamic learning spaces—dynamic pedagogy. Students’ voices from a master’s program focusing on student active learning in a cross-institution two-campus organization
(Peer reviewed; Journal article, 2023)These past few years have shown the importance of successfully designing cross-campus and multi-campus hybrid and fully digital learning environments to sustain and guarantee continuity in learners’ higher education - an ... -
The dynamic of stepwise migrations of Nepalese high-skilled migrants via the Middle East
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This article explores the experiences of Nepalese highly skilled migrants who use temporary migration to the Gulf region as a stepping-stone to further migration to developed countries outside the region. Furthermore, we ... -
The Dynamics of Structure, Social Interaction and Flow - The Case of Rosenborg Ballklub
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Purpose The purpose of this study is to look into the extraordinary performance of Rosenborg Ballklub (RBK) under coach Nils Arne Eggens’ leadership with several appearances in the Champions League, competing with more ... -
Dyreassistert pedagogikk. Om bruk av skolehund som pedagogisk redskap for trygghet, inkludering og læring i skolen.
(Master thesis, 2022)Dyreassisterte intervensjoner, er et overordnet begrep for ulike dyr-menneske-interaksjoner. Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie av dyreassistert pedagogikk med hund i skolen. Studien tar utgangspunkt i det ... -
Dyreassisterte intervensjoner: En empirisk gjennomgang av effekt og metodologiske utfordringer
(Master thesis, 2011)Dyreassisterte intervensjoner (DAI) er et samlebegrep som involverer dyreassisterte aktiviteter (uformelt samvær med dyr), dyreassistert terapi (systematisk bruk av dyr som terapeutisk verktøy for å fasilitere ordinære ... -
Dyrebare intervensjoner
(Bachelor thesis, 2021)Dyreassisterte intervensjoner (DAI) er målrettede og strukturerte intervensjoner som bevisst inkluderer dyr i helse, undervisnings- og omsorgstjenester med formål om terapeutisk utbytte for mennesker. Mennesker med ... -
Dyreparken som læringsarena: En studie av en annerledes skoledag i Kristiansand dyrepark
(Master thesis, 2011)Denne forskningsoppgaven undersøker Dyreparken som læringsarena. Studien tar utgangspunkt i et undervisningsopplegg i Kristiansand dyrepark (sponset av Den kulturelle skolesekken), og en av skolene som deltar på dette. ... -
Dyretragedier – hvordan nå informantene?
(Notat (Norsk senter for bygdeforskning), Research report, 2012) -
Dyrevernere og bønder i stillingskrig - En mediesosiologisk studie av dyrevelferdsdebatten
(Master thesis, 2017)This master thesis is a qualitative study of how farmers/producers in the group «Venner av norsk landbruk» (Friends of Norwegian agriculture), and an animal welfare organization «Dyrevernalliansen» talk and discuss the ... -
Dysfagi i orimærhelseomsorgen
(Master thesis, 2019)Tittel: Dysfagi i primærhelseomsorgen «Nei vi har ingen kartleggingsrutinger for dysfagi. Vi observerer! Vi kan alt for lite om dette, noen burde lære oss!» Utsagnet er hentet fra en av informantene i studien. Observasjon ...