Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 1970-1989 av 14019
-
De stille elevene og muntlighet: En kvalitativ studie av tre læreres anerkjennelse av de stille elevene i møte med skolens krav om muntlighet.
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er skrevet innenfor fagområdet spesialpedagogikk og herunder sosio-emosjonelle vansker. Oppgavens tema retter fokus mot de stille elevene i skolen, og mot de utfordringene man som lærer kan møte i ... -
De stille elevene og muntlighet: En kvalitativ studie av tre læreres anerkjennelse av de stille elevene i møte med skolens krav om muntlighet.
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er skrevet innenfor fagområdet spesialpedagogikk og herunder sosio-emosjonelle vansker. Oppgavens tema retter fokus mot de stille elevene i skolen, og mot de utfordringene man som lærer kan møte i ... -
De stille stemmene
(Master thesis, 2016)Denne kvalitative studien har fokus på hvordan unge innagerende mennesker opplever sin atferd og livssituasjon. Formålet med studien er å få frem de stille stemmene, og se hvilke tanker, opplevelser og meninger de har om ... -
De stille, snille og ensomme barna i skolen: En fenomenologisk studie av hva som er lærernes opplevelse av å inkludere barn som viser innagerende atferd og fremme deres psykiske helse
(Master thesis, 2013)Formålet med oppgaven er fremme kunnskap om lærernes oppelvelse av å inkludere barn som viser en innagerende atferd og fremme deres psykiske helse. Problemstillingen som belyses er følgende: Hva er lærernes opplevelse ... -
De sunne omstillingene: En studie av en avdeling under endring
(Master thesis, 2012)Sammendrag Denne oppgaven hadde som hensikt å studere sunne omstillinger, og vise noen av de ulike konsekvenser de medfører for ledelsen og de ansatte. En sunn omstilling ble definert gjennom Saksvik, Nytrø & Tvedt (2009) ... -
”De tror det har med teknikk å gjøre”: Toppidrettutøvernes opplevelse av trener – utøver relasjonen
(Master thesis, 2010)I denne kvalitative studien presenteres toppidrettutøveres opplevelse av relasjonen med en trener, hva som kjennetegner en god relasjon og hvilken betydning relasjonen har for utøveren. Fenomenologisk tilnærming er benyttet ... -
«De tror verden er en søppelbøtte!» En kasusstudie av hvordan elever på 4.trinn samtaler omkring «Klodeklubben. Hytta som forsvann» i bærekraftig litteraturundervisning
(Master thesis, 2023)Utdanning for bærekraftig utvikling har i Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 blitt løftet frem som en ferdighet elevene skal utvikle kompetanse i på tvers av fag. Dette masterprosjektet har som mål å undersøke hvordan ... -
De underliggende dimensjonene bak sosialt bærekraftig bedriftsutvikling
(Master thesis, 2014) -
De urolige barna
(Master thesis, 2021)Denne forskningen har som hensikt å skaffe innsikt i hvordan kontaktlærere motiverer elever med konsentrasjonsvansker og deres erfaringer knyttet til praktisering på småtrinnet. Et mål var å få et innblikk i hvordan lærere ... -
De usynlig syke : en kvalitativ studie av interaksjonsskjerming, forventninger og biografiske opprykk blant langtidssykemeldte på rehabiliteringsopphold
(Master thesis, 2016)Dette er en sosiologisk studie som tar for seg opplevelser av rehabilitering og helseplager i hverdagslivet blant en gruppe langtidssykemeldte kvinner med muskel- og skjelettlidelser, allmenne psykiske lidelser og/eller ... -
De usynlige barna? Konsekvenser og ivaretakelse av pårørende søsken i rusbelastede familier
(Bachelor thesis, 2021)Hensikten med denne oppgaven er å belyse tematikken mindreårige søsken som pårørende innenfor rusbelastede familier. Rusavhengighet er et omfattende samfunnsproblem, som ofte rammer flere enn kun den rusavhengige. I familier ... -
"De utrolige årene" - betydning for lærernes klasseledelse? En kvalitativ studie av tre læreres opplevelser og erfaringer med "DUÅ"'s skole- og barnehageprogram og hvordan det har betydning for deres rolle som klasseleder
(Master thesis, 2015)Tittel: «De utrolige årene»- betydning for klasseledelsen? Problemstilling: «Læreres opplevelser og erfaringer med «DUÅ»`s skole- og barnehageprogram og hvordan det har betydning for deres rolle som klasseleder.» Omf ... -
De vanskelige nyhetene. Hvordan krav om politiske forkunnskaper og kildebruk kan gjøre nyhetsdekningen vanskelig å forstå
(Journal article; Peer reviewed, 2012)I de siste tiårene har mediene blitt hovedscenen for politisk informasjon og debatt. Det har funnet sted en markant økning i antall mediekanaler, nyhetssendinger og artikler om politikk. Men hvor forståelig er egentlig de ... -
De viktige barnestemmene - Barn og unge i sorg: En kvalitativ studie over fire unge kvinners erfaringer og behov til skolen og medelever når sorgen rammet
(Master thesis, 2018)Temaet for denne studien er barn og unges forventinger og erfaringer til lærere og medelever etter å ha mistet en av sine foresatte. Formålet med studien har vært å skape en større innsikt og forståelse for hva en sorgprosess ... -
«De vil jo så gjerne på skolen, men de får det ikke til»
(Master thesis, 2022)Dette forskningsprosjektet har hatt som hensikt å undersøke hvordan lærere og spesialpedagoger forstår fenomenet skolevegring, samt hvordan de erfarer arbeidet med å forebygge at elever i grunnskolen utvikler skolevegring. ... -
"De vil jo så gjerne, men så makter de ikke" - En kvalitativ studie av PPT´s arbeid med skolevegringsproblematikk.
(Master thesis, 2021)Dette forskningsprosjektet hadde som hensikt å undersøke hvordan ledere og rådgivere i pedagogisk-psykologisk-tjeneste (PPT) arbeider med skolevegringsproblematikk. Studien tar for seg forståelse og identifisering av ... -
De yngste barnas behov for tilknytning som et ledd i barnehagens forebyggende arbeid: En kritisk diskursanalyse
(Master thesis, 2013)Temaet for oppgaven er knyttet til den stadig pågående debatten om de yngste barna i barnehagen, hvor det er blitt stilt kritiske spørsmål om hvorvidt barnehagen er bra eller ikke for de aller yngste barna. Det fremstår ... -
De yngste barnas trivsel i barnehagen : et mikroetnografisk feltarbeid om ett- og toåringers subjektive opplevelser av trivsel i barnehagen
(Master thesis, 2015)Målet for denne masteroppgaven er å undersøke de yngste barnas subjektive opplevelser av trivsel i barnehagen, hvor barna er studiens primære forskningsdeltakere. Problemstillingen er: I hvilke situasjoner gir de yngste ...