De urolige barna
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2784753Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne forskningen har som hensikt å skaffe innsikt i hvordan kontaktlærere motiverer elever med konsentrasjonsvansker og deres erfaringer knyttet til praktisering på småtrinnet. Et mål var å få et innblikk i hvordan lærere mener en kan arbeide med denne elevgruppen og hvilke hindringer en kan støte på. Studien ble undersøkt med problemstillingen: ”Hvordan motiverer lærere elever med konsentrasjonsvansker?”. I tillegg ble studien knyttet opp til forskningsspørsmålet: ”Hvilke muligheter og utfordringer står lærere overfor i sin praksis?”. Gjennom kvalitative dybdeintervju formidler fire kontaktlærere sitt syn på sitt arbeid i skolen. Funnene fra intervjuene blir presentert opp mot selvbestemmelsesteori og annen relevant litteratur. Hovedfunnene i oppgaven viser at lærerne gir uttrykk for en lik forståelse av konsentrasjonsvansker og hvordan det kommer til uttrykk i klasserommet. De fire intervjupersonene mener motivasjon har stor betydning for elever med konsentrasjonsvansker og er avgjørende for elevens læring. Resultatet viser at lærerne opplever det å motivere elever med konsentrasjonsvansker som et komplekst arbeid. Til tross for enighet knyttet til hvilke muligheter og utfordringer lærerne ser i arbeidet, vektlegger de ulike aspekt i deres praksis. De ulike lærernes praksis og fokusområder viser godt det mangfoldet lærerne består av og hvilken betydning læreren har for elevene. Kontaktlærerne opplever indre motivasjon og interesser som den største motivatoren for elevene og noe en må tilrettelegge for. Likevel kommer det frem at det er forskjell på de yngre og eldre lærerne sine betraktninger i hvordan en skal tilrettelegge for interessante tema og oppgaver. I funnene kommer det også frem at opplevd tilhørighet, kompetanse og autonomi har betydning for elevens utgangspunkt for aktivitetene og i hvilken grad en kan forvente at eleven er motivert og konsentrert. Det fremgår at de psykologiske behovene har betydning for eleven uavhengig om læreren legger til rette for indre motivasjon eller ytre motivasjon. Lærerne fremhever at en har et godt utgangspunkt hvis en arbeider grundig med å skaffe trygge rammer for elevene, og en bør velge metoder ut ifra hva som passer den enkelte eleven og situasjonen eleven befinner seg i. Imidlertid opplever lærerne mangel på tid og ressurser i skolen, og de besitter en følelse av utilstrekkelighet. Flere av lærerne mener at mangel på tid resulterer i manglende overblikk over klassen, noe som forutsettes for å legge til rette for tilpasset motivering for den enkelte elev. This research aims to provide insight into how contact teachers motivate pupils with concentration difficulties and the experiences of the teachers related to practice at the primary level. One goal was to get an insight into how teachers practice their work with this group of pupils and what obstacles one may encounter. The study was examined with the issue: "How do teachers motivate pupils with concentration difficulties?". In addition, it was linked to the research question: "What opportunities and challenges do teachers face in their practice?". Through qualitative in-depth interviews, four contact teachers communicate their experiences related to their work. The findings from the interviews are presented against self-determination theory and other relevant literature. The main findings in the thesis show that the teachers express an equal understanding of concentration difficulties and how it is expressed in the classroom. The four interviewees believe that motivation is of great importance for pupils with concentration difficulties, and that this is crucial for the pupils learning. The results show that teachers experience motivating pupils with concentration difficulties as a complex task. Despite an agreement related to what opportunities and challenges they experience to their work, the teachers emphasize different aspects in their practice. The teachers practice differently, and their focus areas clearly show the diversity among the teachers and that significance the teacher has for the pupils. The contact teachers experience intrinsic motivation and interests as the biggest motivator for the pupils and something the teachers must arrange for. Nevertheless, it emerges that there is a difference between the younger and older teachers in how to facilitate interesting topics and tasks. The findings also show that perceived relatedness, competence and autonomy are important for the pupils starting point for the activities, and to what extent one can expect the pupil to be motivated and concentrated. It appears that the psychological needs are important for the pupil and whether the teacher aims to motivate related to intrinsic motivation or extrinsic motivation. They point out that a good starting point is to work thoroughly to provide a safe environment for the pupil, and that the teachers should choose methods based on what suits the individual child and the situation of the pupil. However, the teachers experience a lack of time and resources in school, and they possess a feeling of inadequacy. Several of the teachers believe that lack of time results in that the teacher is not getting an overview in class, and the individual adjustment for motivation is missing.