Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 13970-13989 av 14033
-
Å undervise i sirkus som kunstfag - en studie av sammenflettede tilblivelser i intra-aktiv sirkusdidaktikk.
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Hensikten med denne studien er å bidra til .kt kunnskap om hvordan kunstnerlærere underviser i faget sirkus i norsk kulturskole. Tre sirkuslærere i en norsk kulturskole har gitt material for analysen der følgende problemstilling ... -
Å undervise om å undervise - Lærerutdanneres kompetanse sett fra deres eget og fra lærerstudenters perspektiv
(Journal article; Peer reviewed, 2016)Artikkelen retter søkelyset mot lærerutdannere, en gruppe som hittil har blitt viet liten oppmerksomhet i forskningslitteraturen. I europeisk sammenheng er det ingen enhetlig forståelse for yrkesgruppen og for hvilke ... -
Å uttrykke det generelle: en casestudie om generalisering og begrunnelse i 10. - trinns elevers arbeid med figurfølger
(Master thesis, 2017)Generalisering og begrunnelse er et vanskelig tema, og et tema mange norske elever først møter for alvor i videregående skole. Allikevel er det et nødvendig tema for å kunne modellere ulike matematiske situasjoner, og ... -
Å uttrykke sårbarhet som en atferds praksis for å utøve autentisk ledelse - lederskap for det moderne arbeidslivet: En kvalitativ grounded theory studie
(Master thesis, 2019)This master thesis is a qualitative research study which focuses on developing an understanding of the role of vulnerability in contemporary leadership. With constructing grounding theory as research method this study is ... -
Å utvikle elevers handlingskompetanse for bærekraftig utvikling - En case-studie av et undervisningsopplegg om marin plastforurensning med feltarbeid
(Master thesis, 2022)Marin plastforurensning gjør stor skade på natur og miljø og er en av vår tids største utfordringer. Skolen har en viktig rolle i å utdanne selvstendige individer som er i stand til å ta bærekraftig valg på individuelt, ... -
Å utvikle unge lesere: En studie av litterær kompetanse i begynneropplæringen
(Master thesis, 2020)I denne masteroppgaven ser jeg på hvordan man kan utvikle elever i begynneropplæringen som lesere. Mer spesifikt, hvordan man kan utvikle dem til lesere av skjønnlitteratur. For å kunne skape mening av skjønnlitterære ... -
Å vandre for vekst og væren: En kvalitativ studie av den naturnære turgåing
(Master thesis, 2010)Formålet med studien er en utforskning av det naturnære friluftsliv og hva det gjør med oss. Det er gjennomført en kvalitativ intervjuundersøkelse med ti personer som er aktive turgåere om deres opplevelser av den naturnære ... -
Å velge annerledes: En antropologisk studie av jenter i mannsdominerte studier og yrker.
(Master thesis, 2019)SAMMENDRAG Hensikten med denne avhandlinger er å se nærmere på hvorfor enkelte jenter velger å ta de utradisjonelle mannsdominerte yrkesfag (elektrofag og teknikk og industriell produksjon) ved den norske videregående ... -
Å velge annerledes: En antropologisk studie av jenter i mannsdominerte studier og yrker.
(Master thesis, 2019)SAMMENDRAG Hensikten med denne avhandlinger er å se nærmere på hvorfor enkelte jenter velger å ta de utradisjonelle mannsdominerte yrkesfag (elektrofag og teknikk og industriell produksjon) ved den norske videregående ... -
Å velge bosted i Lofoten: En diskursanalyse av folkelige fortellinger om bostedsvalg og hverdagsliv.
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2011:22, Doctoral thesis, 2011) -
Å vere i strid for eige vitnemål: ein fenomenologisk hermeneutisk studie av korleis samspelet med og mellom private og offentlege relasjonar vert opplevd hjå personar med lang tids erfaring med psykiske lidingar
(Master thesis, 2010)Dette er ein fenomenologisk hermeneutisk studie om korleis samspelet med og mellom private og offentlege relasjonar vert opplevd hjå personar med lang tidserfaring med psykiske lidingar. Studien er gjennomført med kvalitative ... -
Å vere nynorskelev i ei bokmålsverd: ein kvalitativ kasustudie av nynorskelevar sitt forhold til eige hovudmål
(Master thesis, 2016-09-16) -
Å vinne verdighet fra mennesker som ikke forstår deg
(Master thesis, 2022)Abstract will be available on 2100-12-31 -
Å vokse opp med et omsorgsfullt hjerte
(Master thesis, 2020)Formålet med denne forskningsstudien har vært å belyse problemstillingen: «Hvordan erfarer elever i videregående undervisning i livsmestring?» Dette er utforsket gjennom kvalitative intervju med seks elever i videregående ... -
Å vokse opp med funksjonshemming i skole og blant jevnaldrende: En studie av opplæringstilbud og deltakelse blant barn med nedsatt funksjonsevne
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2010:24, Doctoral thesis, 2010) -
Å være en selvfølge i barnehagen. En kvalitativ studie av hvordan barn med funksjonsnedsettelse blir inkludert av barn og ansatte i barnehagen.
(Master thesis, 2020)Hensikten med denne oppgaven var å undersøke hvordan barn med funksjonsnedsettelse ble inkludert i barnehager, av barn og ansatte. Observasjoner og intervju ble gjennomført i to ulike barnehager. I barnehage 1 var det ett ... -
Å være i en historisk kontekst
(Bachelor thesis, 2019)Historie og historiebevissthet er et viktig tema i samfunnsfag, både som en grunnleggende tanke og som et eget undervisningstema. Målet med oppgaven er å besvare følgende problemstilling: Hvordan legger den norske læreboka, ... -
Å være i konflikt med skolen - komplekse mobbesaker med utgangspunkt i foreldres erfaringer
(Master thesis, 2022)Denne oppgavens har søkt å finne ut hva foreldre for barn har vært utsatt for mobbing, erfarer at bidrar til konflikt i sitt samarbeid med skolen i komplekse mobbesaker. Da opplæringsloven §9-A (1998) ble revidert i 2017, ...