Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 1269-1288 av 14018
-
Bruk av lokale ressurser i samfunnsfagundervisninga
(Master thesis, 2022)Læreplanen i samfunnsfag tilrettelegger for at elevene skal lære om seg selv, nærmiljøet de tilhører, og nasjonale og globale problemstillinger. For å konkretisere dette kan samfunnsfaglærere ta i bruk lokalsamfunnet som ... -
Bruk av lokalhistorie og lokale ressurser i skolen
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven setter søkelys på hvordan lærere bruker lokalhistorie og lokale ressurser i samfunnsfagundervisningen på ungdomsskolen. Oppgaven bygger på et empirisk materiale, samlet inn gjennom intervju av åtte ... -
Bruk av lokalmiljø i undervisning
(Bachelor thesis, 2022) -
Bruk av lydutjevningsanlegg i skolen
(Master thesis, 2013)Bakgrunn: De senere år har det blitt mer vanlig at elever med hørselsvansker får innvilget lydutjevningsanlegg som hjelpemiddel i undervisningssituasjonen. Dette er et hjelpemiddel som ikke bare elevene med hørselsvanske ... -
Bruk av magnetiske modeller i undervisning om kjemiske bindinger
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien har vært å teste ut en ny måte å undervise kjemiske bindinger på 10.trinn som innebærer bruk av magnetiske modeller, og å undersøke hvordan dette kan bidra til forståelse for temaet. Den overordnede ... -
BRUK AV MOBILTELEFON I SKOLEN.
(Bachelor thesis, 2019)I denne bacheloroppgaven har jeg sett på fordeler og ulemper mobilbruk kan bidra med for undervisningen ved en ungdomsskole. Dette har jeg gjort ved å både undersøke de positive sidene inkludering av mobil i undervisning ... -
Bruk av modeller i naturfag – naturfaglæreres bruk av modeller i arbeid med karbonkretsløpet
(Bachelor thesis, 2021)Modeller og modellbruk i naturfagundervisningen er og har vært en viktig del av naturfaget, noe som også gjenspeiles i det nye læreplanverket for Kunnskapsløftet, LK20. Et av kompetansemålene fremhever at elevene skal kunne ... -
Bruk av modeller som fremmer motivasjon i naturfagundervisning
(Bachelor thesis, 2021) -
Bruk av nervebyggesett i Biologi 1 - motivasjon og læring
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven har jeg testet ut et nyutviklet nervebyggesett i biologi 1. Nervebyggesettet består av pluggbare elektroniske modeller av nerveceller. Denne studien tar for seg hvordan bruk av dette nervebyggesettet ... -
Bruk av nevronmodeller i undervisning om nervesystemet
(Bachelor thesis, 2022) -
Bruk av nonverbal kommunikasjon i pedagogisk- psykologisk tjeneste (PPT)
(Master thesis, 2022)Tema for denne studien er bruk av nonverbal kommunikasjon, og tar for seg hvordan PP-rådgivere i pedagogisk psykologisk tjenesten (PPT) tar i bruk denne type kommunikasjon i møte med barn med særskilte behov. Følgende ... -
Bruk av pedagogisk app til formativ vurdering : en studie av GeoQuiz
(Master thesis, 2015)Digital technology and assessment for learning are two important subjects in educational research, and this study is a contribution to both fields. The study is about GeoQuiz, an application for mobile phones, which I have ... -
Bruk av pedagogisk app til formativ vurdering : en studie av GeoQuiz
(Master thesis, 2015)Digital technology and assessment for learning are two important subjects in educational research, and this study is a contribution to both fields. The study is about GeoQuiz, an application for mobile phones, which I have ... -
Bruk av populærkultur i KRLE-undervisning
(Bachelor thesis, 2022) -
Bruk av pornografi blant barn og unge
(Bachelor thesis, 2020)Andelen barn og unge som bruker internettpornografi i Norge er relativt høy, og har vært høy i mange år. Likevel har man begrenset kunnskap om hvordan pornografien påvirker denne gruppen. Forskning som er gjort viser oss ... -
Bruk av responssystem for å fremme formativ vurdering og læring i biologi - En kvalitativ studie om iLike
(Master thesis, 2019)Vurdering som legger til rette for læring er sentralt i dagens skole og det vil være viktig med gode verktøy som bidrar til å skape god formativ vurdering i undervisningen. Responssystem innebærer teknologi som muliggjør ... -
Bruk av skolens geotop i geofagundervisning: En kvalitativ studie av geofaglæreres praktisering av geotoparbeid
(Master thesis, 2019)Feltarbeid er en viktig arbeidsmåte for kunnskapsutvikling i geofag. Ifølge Læreplanen skal geofagelever få erfaring med naturvitenskapelige forskningsmetoder gjennom egne aktiviteter knyttet til det lokale nærmiljøet. ... -
Bruk av språk og diskusjoner for å fremme elevers forståelse i kvantefysikk gjennom digitale ressurser
(Journal article; Peer reviewed, 2016)In the project ReleQuant, we develop digital teaching resources for modern physics in upper secondary schools, and investigate students’ learning processes by means of Educational Design Research. The resources are developed ... -
Bruk av språkportrett i en flerspråklig førsteklasse. En sosiolingvistisk studie av et utvalg elever sine opplevelser, refleksjoner og forståelser
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er en norskdidaktisk og praksisrettet oppgave. Temaet er språklig mangfold i en førsteklasse, noe som er relevant i møte med dagens elevgrupper. Det språklige mangfoldet i Norge øker og det gjenspeiler ... -
Bruk av TikTok blant barn og unge: TikToks påvirkning på barn og unges hverdag og synlighet i skolen
(Master thesis, 2023)I denne oppgaven har jeg undersøkt hvordan det sosiale mediet TikTok har påvirkning på barn og unges liv, og hvordan påvirkningen er synlig i skolen. TikTok har blitt en svært populær app de siste årene, og et økende antall ...