Bruk av pornografi blant barn og unge
Bachelor thesis
Date
2020Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for sosialt arbeid [1409]
Abstract
Andelen barn og unge som bruker internettpornografi i Norge er relativt høy, og har vært høy i mange år. Likevel har man begrenset kunnskap om hvordan pornografien påvirker denne gruppen. Forskning som er gjort viser oss at seksuell aggressiv og voldelig atferd kan kobles til et høyt og vedvarende konsum av pornografisk materiale, der den vanligste pornografiske filmen inneholder vold eller tvang. Gjennom observasjonsteori og sosial læringsteori er sannsynligheten for etterligning av seksuell voldelig atferd ved gjentatt eksponering tilstede.
Profesjonsutøveres mandat ovenfor barn og unge er å sikte at de får nødvendig hjelp i rett tid. Som forebyggende tiltak mot negative konsekvenser av pornografisk påvirkning er styrking av seksualundervisningen i skolen og ferdigheter som gjør at man anerkjenner unges seksualitet i det hverdagslige trukket frem. Innenfor sosialt arbeid kan fokuset på å skape en samtalekultur som gir rom for tabubelagte temaer være en god tilnærming. Gjennom håndfaste hjelpemiddel, som PLISSIT-modellen, kan sosialarbeidere undersøke om seksuelle bekymringer hos barn skyldes bruk av pornografi. The percentage of children and adolescents who use internet pornography in Norway is relatively high and has been high for a number of years. Nevertheless, we have limited knowledge of how pornography affects this group. Research has shown us that sexual aggressive and violent behaviour can be linked to a high and persistent consumption of pornographic material, where the most common pornographic film contains violence or aggression. Through observational theory and social learning theory, the likelihood of imitating sexual violent behaviour by repeated exposure is present.
The professional practitioners' assignment towards children and adolescents is to ensure that they receive necessary help at the right time. As a preventive measure against the negative consequences of pornographic influences is the strengthening of school sexual education and skills that enable us to recognize young people's sexuality in everyday life. In social work, the focus on creating a conversational culture that allows taboo topics can be a good approach. Through hands-on tools, such as the PLISSIT-model, social workers can investigate whether sexual concerns in children are due to the use of pornography.