Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 9205-9224 av 14222
-
Nurses' professional discretion in the purchaser-provider split in home care in Norway
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Aim To explore how nurses' professional discretion is operationalized in home care services that follow a purchaser–provider organization in Norway. Design A qualitative descriptive study. Methods Semi-structured ... -
Nursing staff interactions during the older residents' transition into long-term care facility in a nursing home in rural Norway: an ethnographic study
(Journal article; Peer reviewed, 2015)Background: Future challenges in many countries are the recruitment of competent staff in long-term care facilities, and the use of unlicensed staff. Our study describes and explores staff interactions in a long-term care ... -
Nursing Students' Emotional State and Perceived Competence During the COVID-19 Pandemic: The Vital Role of Teacher and Peer Support
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Background: The COVID-19 pandemic has led to the shutdown of society and created sudden and long-lasting changes in teaching practices, forcing many nursing students to study remotely at home. These students’ relatedness ... -
Nursing students' perceived autonomy-support by teachers affects their intrinsic motivation, study effort, and perceived learning outcomes
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Nursing students' perceived autonomy-support by teachers affects their intrinsic motivation, study effort, and learning outcomes”. Introduction: Intrinsic motivation among nursing students to achieve clinical competence ... -
Nurturing inclusivity and professional growth among vocational teachers through communities of practice
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This article critically examines the intricate balance between instrumentalism and the pursuit of a comprehensive perspective within higher education. Specifically, the study investigates the experiences of vocational ... -
Nutritional self-care in two older Norwegian males - A case study
(Journal article; Peer reviewed, 2013)Introduction: How to support nutritional self-care among older vulnerable individuals living in their own homes can be considered important knowledge for health care professionals. Aim: The aim of this case study was to ... -
Nutritional Self-CareIn Older People: Studies Among Home-Dwelling Persons in Southern Norway
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2014:90, Doctoral thesis, 2014)In a society, such as Norway, where most older people live in their own homes, it may be expected of older persons to take care of themselves in daily life. Consequently, there may be significant demands in activating their ... -
Ny aktør, ny vekst? – En kvalitativ studie om steds- og næringsutvikling i Oppdal.
(Master thesis, 2020)Det er et regionalpolitisk mål å sikre sterke lokalsamfunn i hele Trøndelag. Mens tendensene viser at flyttestrømmen går inn mot de større byene til det urbane liv, opplever flere distriktskommuner at livsgrunnlag går tapt ... -
Ny giv, et tiltak mot frafall i videregående opplæring
(Master thesis, 2011)Frafall i videregående opplæring er et stort samfunnsproblem. En tredjedel fra hvert årskull slutter årlig i videregående opplæring. I denne sammenheng iverksatte regjeringen vinteren 2011 det statlige ... -
Ny inntaksforskrift i videregående skole : en kritisk diskursanalyse om bakgrunn og konsekvenser av ny inntaksforskrift for elever med spesialundervisning i grunnskolen ved overgangen til videregående skole
(Master thesis, 2015)Høsten 2013 ble forskrift til opplæringsloven endret. Endringen berørte blant annet kapittel 6, som omhandler inntak for alle elever til videregående opplæring. I den forbindelse ville jeg se på de elevene som søkte 1. ... -
Ny kunnskap – ny praksis?: En evaluering av postatmosfæren etter implementering av Basal Eksponeringsterapi i miljøterapeutisk praksis
(Master thesis, 2013)Miljøterapi er et aktuelt begrep med lange tradisjoner i psykiatriske sykehus. Likevel kan det være vanskelig å definere miljøterapiens kliniske funksjoner og variabler i et behandlingsmiljø. Forskning på behandlingsmiljøer ... -
Ny læreplan - nye utfordringer eller nye muligheter
(Bachelor thesis, 2019)I denne bacheloroppgaven rettes søkelyset mot fornyelsen av læreplanverket som i 2020 skal tre i kraft i den norske skole. Gjennom en lang prosess med flere evalueringer av Kunnskapsløftet 06 besluttet regjeringen at behovet ... -
Ny læreplan og nye muligheter Tverrfaglig undervisning om bærekraftig utvikling. Hvilke styrker har geografifaget i et slikt fagsamarbeid?
(Master thesis, 2021)Formålet med dette masterprosjektet har vært å undersøke hvordan man kan jobbe tverrfaglig med undervisning for bærekraftig utvikling (UBU) på vg1-nivå, og å utforske hvilke kvaliteter geografifaget kan bidra med inn i et ... -
Ny læring - nye muligheter: Hvilke opplæringsbehov kan voksne med synsvansker ha, og hvordan imøtekommer kommunene i Hordaland disse behovene?
(Master thesis, 2011)Formål med studien: Studien tar sikte på å avdekke flest mulige av de opplæringsbehov voksne med synsvansker har. Den tar også sikte på å kartlegge hvilken opplæring kommunene i Hordaland har gitt og vil gi denne ... -
Ny som leder i politiet : en kvalitativ studie om hvordan det er å være leder for første gang i politietaten
(Master thesis, 2014)I denne masteroppgaven ser jeg på hvordan det er å være ny som leder i politiet. Avhandlingen tar utgangspunkt i hvordan den enkelte leder opplever å være ny, gjennom et nedenfra og opp-perspektiv. Det er laget fire ... -
Ny start - betydningen av opplæring under soning for arbeidslivsdeltakelse etter endt soning
(Master thesis, 2019)Opplæring under soning er et høyt prioritert område innenfor den norske kriminalomsorgen. Likevel finnes det begrenset med forskning på hva opplæringa har å si for den enkelte etter endt soning. Forskning gjennomført av ... -
Nyankomne elever og kroppsøvingsfaget
(Chapter, 2017) -
Nyankomne flerkulturelle elevers erfaringer og opplevelser om inkludering i ungdomsskolen.
(Master thesis, 2023)Sammendrag I denne masteroppgaven utforskes oppfatninger og erfaringer fra nyankomne flerkulturelle elever rundt begrepet inkludering. Inkludering er et sentralt begrep i spesialpedagogikken. Det handler om å gi alle ... -
Nyankomne minoritetsbarn i den norske grunnskolen
(Master thesis, 2022)Målet med denne studien er å se på hva lærere i skolen mener er viktig for å kunne inkludere minoritetsbarn i skolen på en måte som fremmer trygghet og trivsel. Hvert år kommer det mange nyankomne minoritetsbarn til Norge, ... -
Nyanser av vold? Unge jenters erfaringer i voldelige kjæresterelasjoner
(Peer reviewed; Journal article, 2016)Artikkelen analyserer unge jenters erfaringer i voldelige kjæresterelasjoner preget av grov voldsutøvelse. I artikkelen analyseres et kvalitativt materiale som består av elek-troniske innlegg skrevet av unge jenter på ulike ...