Motivasjon og lek i kroppsøving: En kvalitativ studie av kroppsøvingslæreres oppfatning av og tilrettelegging for elevenes motivasjon, og lekens betydning på mellom- og ungdomstrinnet
Master thesis
Date
2022Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3835]
Abstract
Denne oppgaven søker å belyse hvilken oppfatning kroppsøvingslærere har av elevenes motivasjon og hvordan de tilrettelegger for den, i tillegg til å se på lekens betydning på mellom- og ungdomstrinnet. Oppgaven ser på problemstillingen gjennom et lærerperspektiv, og problemstillingen er som følger: Hvordan oppfatter og tilrettelegger kroppsøvingslærere for elevenes motivasjon, og hvilken betydning har lek på mellom- og ungdomstrinnet?Den metodiske tilnærmingen i denne oppgaven er kvalitative intervju med fire kroppsøvingslærere på mellom- og ungdomstrinnet. Analysen av datamaterialet førte til fem hovedtemaer med to til tre undertemaer. Disse temaene ble diskutert opp mot problemstillingen, motivasjons- og lekteori, samt tidligere forskning påselvbestemmelsesteorien, lek og aktivitetsvalg. Teorien oppgaven tar utgangspunkt i er selvbestemmelsesteorien av Deci & Ryan med vekt på mini-teoriene CET og BPNT. Dette for å bedre kunne forklare de grunnleggende psykologiske behovene. I tillegg har vi benyttet lekteori fra flere lekteoretikere for å belyse leken som foregår i kroppsøvingskonteksten.Denne studien antyder at elevers motivasjon kan kobles opp mot grunnleggende psykologiske behov for kompetanse, autonomi og tilhørighet, og at man som lærer kan påvirke tilfredsstillelsen av disse behovene for å regulere opplevd motivasjon på forskjellige måter. Studien foreslår at å la elevene bestemme innhold, variere tilnærming til undervisningen, og å gi åpne oppgaver er tiltak som kan fremme opplevd kompetanse og autonomi blant elevene, fordi dette kan føre til at elevene får anvendt og utviklet sine evner og ferdigheter på egne premisser i undervisning. Videre antyder studien at tilrettelegging for opplevd tilhørighet hos alle elever gjennom relasjonsarbeid og arbeid med sosial kompetanse kan fremme opplevd kompetanse og autonomi, som igjen kan resultere i økt deltakelse og motivasjon. Studien poengterer også at elever med forskjellige grad av motivasjon kan påvirkes forskjellig av undervisningsopplegg som tilrettelegger for med- og selvbestemmelse. Når det kommer til lekens betydning, er vår forståelse at leken blir benyttet til ulike formål, men at det er den enkelte lærer som avgjør betydningen av leken, samt hvordan og til hvilken grad den benyttes, uavhengig av trinn This assignment seeks to shed light on physical education teachers' perception of the students' motivation and how they facilitate it, in addition to looking at the importance of play at the intermediate level and the lower secondary level. The thesis looks at the problem through a teacher's perspective, and the problem to be addressed is as follows: How do physical education teachers perceive and facilitate the students' motivation, and what significance does play have at the intermediate level and the lower secondary level? The methodological approach in this thesis is qualitative interviews with four physical education teachers at the intermediate and junior levels. The analysis of the data material led to five main themes with two to three sub-themes. These topics were discussed in relation to the problem, motivation and play theory, as well as previous research on self-determination theory, play and activity choice. The theory of the thesis is based on the self-determinationtheory by Deci & Ryan with emphasis on the mini-theories CET and BPNT. This is to better explain the basic psychological needs. In addition, we have used play theory from several play theorists to illuminate the play that takes place in the physical education context.This study suggests that students' motivation can be linked to basic psychological needs for competence, autonomy and belonging, and that the teacher can influence the satisfaction of these needs to regulate perceived motivation in different ways. The study proposes that letting students decide on content, vary the approach to teaching, and giving open assignments are measures that can promote perceived competence and autonomy among the students, because this can lead to the students applying and developing their abilities and skills on their own terms in instruction. Furthermore, the study suggests that facilitating perceived belonging in all students through relationship work and work with social competence can promote perceived competence and autonomy, which in turn can result in increased participation and motivation. The study also points out that students with different degrees of motivation can be affected differently by teaching programs that facilitate co-determination and selfdetermination. When it comes to the meaning of play, our understanding is that play is used for different purposes, but that it is the individual teacher who decides the meaning of play, as well as how and to what extent it is used, regardless of education level.