Browsing Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) by Title
Now showing items 8732-8751 of 15244
-
Markedsretting i en urban norsk skolekontekst - Et sosialt rettferdighetsperspektiv
(Doctoral theses at NTNU;2016:327, Doctoral thesis, 2016)The topic of the dissertation is marketization in education in light of social justice and the school as a socially integrating institution. This is related to recent developments where market-oriented policies have been ... -
Market capitalism and interstate war: limits to universality in international relations
(Master thesis, 2009) -
Marketing on the Internet: A New Educational Challenge
(Journal article; Peer reviewed, 2011) -
Marrying the Brother’s Wife’s Sister: An Analysis of Marriage Patterns among Old Colony Mennonites in Argentina
(Journal article; Peer reviewed, 2013) -
Mascil. Et profesjonsutviklingsprogram - En kvalitativ studie av skolers implementering av utforskende arbeidsmåter i matematikk og naturfag
(Master thesis, 2018)Flere forskere rapporterer at bruken av utforskende arbeidsmåter fremmer dyp og meningsfull kunnskap hos elevene. I løpet av de siste ti årene viser også politiske strategidokument, både nasjonalt og internasjonalt, et ... -
The masculine bias in fully gendered languages and ways to avoid it: A study on gender neutral forms in Québec and Swiss French
(Journal article; Peer reviewed, 2022)The extent to which gender neutral and gendered nouns impact differently upon native French speakers’ gender representations was examined through a yes-no forced choice task. Swiss (Experiment 1) and Québec (Experiment 2) ... -
Masculinity, femininity, and angry drivers: Masculinity and femininity as moderators between driver anger and anger expression style among young drivers
(Journal article; Peer reviewed, 2021)Driver anger and its expression are among the most studied topics in traffic safety literature. However, the function of gender roles, i.e., masculinity and femininity, in driving anger experience and expression has remained ... -
Massetraume og emosjonelle vansker: En vurdering av Traumefokusert CBT for barn med hensyn til emosjonsregulering og utviklingsnivå
(Master thesis, 2012)Hensikten med denne oppgaven var å vurdere om opplevd massetraume vil påvirke barns emosjonsregulering. Samtidig har jeg vurdert om en evidensbasert behandlingsform tar hensyn til emosjonsreguleringen og utviklingsnivå i ... -
Mastering the environment: frontier behaviour at an ocean Klondike during Greenland halibut fishery
(Peer reviewed; Journal article, 2020)The expression “mastering the environment” may inspire conflicting associations depending on whether we focus on the temporality of targeted fishers, marine biologists, or policymakers. This study presents an emic perspective ... -
Masterkravet – En fremtidig løsning for norske skoleelevers prestasjoner?
(Bachelor thesis, 2019)Oppgavens hensikt var å gi et dypere innblikk i respondentenes refleksjoner rundt regjeringens innføring av masterkrav i lærerutdanningen og hvordan det påvirker dem og norske skoleelevers resultater. Selv om masterkravet ... -
Masteroppgave i spesialpedagogikk
(Master thesis, 2020)Norsk Sammendrag Dette er en oppgave som kan plasseres innenfor det spesialpedagoiske fagfeltet. Gjennom intervju av to minoritetselever har hensikten vært å nærme seg et mer pragmatisk inkluderingsbegrep. Et begrep også ... -
Masteroppgave i spesialpedagogikk En kvalitativ intervjustudie av læreres opplevelse og erfaringer med forebyggende arbeid i møte med elever som viser utagerende atferd
(Master thesis, 2022)Formålet med dette masterstudiet har vært å undersøke nærmere temaet utagerende atferd. Problemstillingen har vært: «Hvordan opplever lærere å arbeide forebyggende i møte med elever som viser utagerende atferd»? Fokuset ... -
Masterstudenters opplevelse av møter med veileder: ’’Det er veiledningen som gjør at en føler at en mestrer’’
(Journal article; Peer reviewed, 2013)I studier av veiledning er det ofte gjort et skille mellom den akademiske og den personlige dimensjon. Det anerkjennes videre at veiledning har betydning for studenters mestring. Med bakgrunn i denne faglige argumentasjonen, ... -
Mastersyke - sykdomstegn eller innbilt syke? - En analyse av diskusjonen om mastersyke og den økende andelen unge med høyere utdanning i Norge
(Master thesis, 2016)Bakgrunnen for temaet i oppgaven er en pågående debatt om hvorvidt vi har fått en mastersyke i Norge, med påstand om at det utdannes for mange med mastergrader som arbeidsmarkedet ikke etterspør. Hensikten med oppgaven har ... -
Mastery goals are associated with training effort in Brazilian jiu-jitsu
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Problem statement: Brazilian jiu-jitsu (BJJ) is a grappling-based combat sport with a high attrition rate. Central to BJJ training is simulated competition in the form of sparring, which may have implications for athlete ... -
Mat, Medier & Meninger: Tiktok sin innflytelse
(Master thesis, 2024)Tema for denne masteroppgaven er kostholdsrelatert innhold på Tiktok. Forskning gjennomført på kosthold viser nemlig at det er svært individuelt, og noe som trolig bør være persontilpasses ut fra en rekke faktorer som ... -
Mat- og kulturbasert turisme i bygdene
(Forskningsglimt;2, Research report, 2012) -
Match, miljø eller læring? : en Q-metodologisk studie av rådgiveres perspektiv på anvendelsen av kartleggingsverktøy i karrièresamtaler
(Master thesis, 2016)Denne masteroppgaven handler om hvilke perspektiver som ligger til grunn og er styrende for karriererådgivere når de anvender kartleggingsverktøy som en del av sine møter med rådsøkere. Problemstillingen som belyses er: ... -
Mate preference priorities in the East and West: A cross‐cultural test of the mate preference priority model
(Peer reviewed; Journal article, 2019)Objective Mate choice involves trading‐off several preferences. Research on this process tends to examine mate preference prioritization in homogenous samples using a small number of traits and thus provide little insight ... -
Matematikk er et håndfast fag: En kvalitativ masteroppgave om hvordan en praktisk tilnærming til matematikk og fokus på overgangen fra det praktiske til det abstrakte i matematikken virker forbyggende mot matematikkvansker og matematikkangst i skolen
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien er å undersøke læreres praktisering av en praktisk tilnærming til undervisning i faget matematikk, og hvordan de arbeider med overgangen fra det praktiske til det abstrakte nivået i matematikken. ...