Now showing items 8725-8744 of 14059

    • Myter og realiteter : Innvandreres møter med barnevernet 

      Berg, Berit; Paulsen, Veronika; Midjo, Turid; Haugen, Gry Mette D.; Garvik, Marianne; Tøssebro, Jan (Research report, 2017)
      Både innvandrermiljøene og ansatte i barnevernet gir uttrykk for at møtet mellom barnevern og innvandrere kan gi særlige utfordringer. Spørsmålet er imidlertid: Hva består utfordringene i, og hvordan skal de forstås og ...
    • Mænd i børnehaven – gør de egentlig nogen forskel? 

      Olsen, Bent; Smeplass, Eli (Journal article; Peer reviewed, 2017)
      Det er en udbredt opfattelse, at mænd er en ekstraordinær pædagogisk ressource i børnehaverne, og at man derfor bør fremme en større andel af mandligt ansatte i børnehaverne. Vi skal undersøge og problematisere denne præmis ...
    • Mødre med kognitive vansker i barnevernet 

      Løkken, Lin-Silvia (Bachelor thesis, 2021)
      Denne bacheloroppgaven omhandler barnevernets arbeid med mødre som har kognitive vansker. Oppgavens problemstilling er “hvordan kan mors kognitive vansker medføre utfordringer for samhandlingen med barnevernet?” . For å ...
    • Mødre med nedsatt funksjonsevne og deres hverdag 

      Løvmo, Rikke (Master thesis, 2012)
      Funksjonshemmede foreldre er en gruppe som har blitt viet lite oppmerksomhet i den vitenskapelige verden. Den vanlige oppfatningen er at denne gruppen er mottakere av omsorg, og at de derfor ikke egner seg som omsorgsgivere. ...
    • Mødrer i skiftarbeid 

      Singsdal, Ingeborg (Master thesis, 2014)
      Kvinnene i denne studia bur alle i ein tettstad som er bygd opp kring ei hjørnesteinsbedrift. Om dei i utgangspunktet har andre interesser og eigenskapar, ender mange likevel opp i bedrifta som gir dei ein enkel veg ut i ...
    • Møte med det tause barnet i psykoterapi: Et kasusstudie 

      Ellingsen, Elin Grothe (Master thesis, 2014)
      Tausheten til barn med selektiv mutisme kan betraktes som en forsvarsmekanisme og unngåelsesstratergi for å redusere engsteligheten som barnet opplever i sosiale situasjoner. Det finnes ingen allmenn akseptert standard for ...
    • Møte med tilstedeværelse: Mellom form og tomhet i produktutvikling, aikido og antropologisk erkjennelse 

      Fyhn, Håkon (Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2011:210, Doctoral thesis, 2011)
    • Møter gjennom mønster i filt - Narrativ og poetisk dokumentasjon som utgangspunkt for og pådriver i kunstdidaktisk praksis i en helsekontekst 

      Ulrichsen, Gry Olsen (Journal article; Peer reviewed, 2018)
      I denne artikkelen søkes det, fra et kunstdidaktisk perspektiv, å belyse forbindelser mellom kunstpraksis og utvidet omsorgsarbeid i en helsekontekst. Hensikten er, gjennom å beskrive, analysere og konstruere kjennetegn ...
    • Møtet med en ny hverdag- Innhold i ettervernstiltak etter døgnbasert rusbehandling 

      Haugen, Anna (Bachelor thesis, 2023)
      I denne oppgaven har jeg undersøkt viktigheten av ettervern og hvilke innhold som er hensiktsmessig for at unge rusmiddelavhengige skal forbli rusfri etter døgnbasert rusbehandling. Problemstillingen lyder slik: «Hvilke ...
    • Møtets etikk og estetikk - betraktninger om et alternativt lærerideal 

      Karlsen, Geir (Doctoral thesis, 2002)
      Foreliggende avhandling er et resultat av ulike påvirkningsimpulser. Dels er det et sluttpunkt for to utviklingsprosjekt i tilknytning til lærerutdanninga. Disse vil bli presentert i kapittel 2. Imidlertid er bakgrunnen ...
    • Nabolagets betydning: En sosioøkonomisk studie av Frogner og Vestre Aker 

      Valen, Ingrid Amalie (Master thesis, 2013)
      Sammen med veileder utformet jeg en oppgave som omhandler sosioøkonomiske ulikheter i nabolag og bydeler i Oslo, med hovedvekt på bydelene Vestre Aker og Frogner. Oppgaven starter med et teoristudie som tar utgangspunkt ...
    • NAFOL - en forskerskole for norsk lærerutdanning : en studie i akademisk praksis i lys av praksisarkitekturer og komplementære forståelsesformer fra vitenskap og kunst 

      Østern, Anna-Lena; Smith, Kari (Journal article; Peer reviewed, 2017)
      Hensikten med denne artikkelen er å belyse hvordan konseptet for den nasjonale forskerskolen for lærerutdanningene, NAFOL (2010-2021), er designet, og hvordan oppdraget å være en merverdi i forskerutdanning er konkretisert ...
    • Narcissism and the Strategic Pursuit of Short-Term Mating: Universal Links across 11 World Regions of the International Sexuality Description Project-2 

      Schmitt, David P.; Alcalay, Lidia; Allik, Jüri; Alves, Irai Cristina Boccato; Anderson, Craig A.; Angelini, Arrigo Leonardo; Asendorpf, Jens B.; Austers, Ivars; Balaguer, Isabel; Baptista, Américo; Bender, Sóley S.; Bennett, Kevin; Bianchi, Gabriel; Birashk, Behrooz; Bleske-Rechek, April; Boholst, Fredrick A.; Boothroyd, Lynda; Borja, Teresa; Bos, Arjan; Brainerd, Edwin; Brase, Gary L.; Brites, José; Burakova-Lorgnier, M.; Byrd, Mark; Camilleri, Joseph A.; Ciani, Andrea Camperio; Caral, Leo Gerard A.; Carnelley, Katherine B.; Carvalho, Marina; Casson, Janette; Castillo, Isabel; Castro, Alejandro; Casullo, Mariamartina; Chirkov, Valery I.; Choi, Jean; Cohen, Danielle; Collin-Tiller, Cecilie Amalie; Commisso, Melissa A.; Consuegra, Elvira; Cordovez, Lorena; Cukur, Cem Safak; Cunen, Mary Ann Borg; Cunningham, Michael; Curl, Laytonseth; Daniel, Petra; Denissen, Jaap J.A.; Desmarais, Serge; Desouza, Eros; Diaz-Loving, Rolando; Elias, M. Shamsuddin; Endriulaitiene, Aukse; Eremsoy, Ekin; Expósito, Francisca; Falzon, Ruth; Fernandez, Ana Maria; Fernando, Kumari; Ferreira, José H.B.P.; Fink, Bernhard; Fisher, Maryanne; Fitness, Julie; Flowers, Karissa; Frederick, David; Fry, Sirpa; Fukushima, Osamu; Gaines, Stanley O.; Galliher, Renee V.; Gandari, E.; Geher, Glenn; Gentile, Douglas A.; Geri, Jessica M.; Giri, Vijai N.; Golden, Deborah; Gordon, Fiona; Gordon, Kristina C.; Grammer, Karl; Grimaldi, Liria; Giunta, Stephen; Hajdu, Endré; Halberstadt, Jamin; Hald, Gert; Halim, Magdalena S.; Haque, Shamsul; Harlem, Siri Katinka; Hearns, Krystle A.; Heaven, Patrick; Helweg-Larsen, Marie; Herrera, Eduardowills; Herrera, Dora; Hertel, Janine; Hoffmann, Heather; Høgh-Olesen, Henrik; Houle, Barbara J.; Hudek-Knezevic, Jasna; Jaafar, Jas; Kafetsios, Konstantinos; Kardum, Igor; Kennair, Leif Edward Ottesen; Khoury, Brigitte; Kökény, Tibor; Koller, Silvia; Konrads, Solvina; Kraft, John R.; Kuhle, Barry X.; Kun, Agota; Laireiter, Anton-Rupert; Lányi, Katalin; Lauri, Maryanne; Lavy, Shiri; Lawal, Olufemi Adigun; Legkauskas, Visvaldas; Li, Chen; Lin, Hung-Yu; Lloyd, Robert; Locke, Kenneth D.; Lombardo, Sylvie A.; Luksik, Ivan; Lythe, Brian; Lyubomirsky, Sonja; Malinen, Sanna; Martin, Heather J.; Mashego, Teresa-Anne B.; Mills, Michael E.; Mikulincer, Mario; Mordeno, Imelu G.; Moya, Miguel; Ndeya-Ndereya, Charity Ntomboxolo; Nelissen, Mark; Neyer, Franz J.; Nyborg, Helmuth; Oliveira, V.B.; Opre, Adrian; Osman, Suzanne L.; Paulhus, Delroy L.; Pawlowski, Boguslaw; Penke, Lars; Peplau, Letitia Anne; Petrovic, Nebojsa; Platek, Steven M.; Podobnik, Nuška; Polonyi, Tünde; Popper, Miroslav; Reips, Ulf-Dietrich; Rowatt, Wade C.; Ruch, Willibald; Rukuni, Margaret Makore; Rus, Velko S.; Sagarin, Brad J.; Sakaguchi, Kikue; Salas, Sonia; Sandnabba, N. Kenneth; Santtila, Pekka; Schachner, Dory A.; Schmidt, Monika; Schütz, Astrid; Shackelford, Todd K.; Shaver, Phillip R.; Sibisi, Lindiwe B.T.; Sichona, Francis; Simonetti, Franco; Sineshaw, Tilahun; Souma, Toshihiko; Stanojevic, Tatjana Stefanovic; Sukiennik, Irmina; Sümer, Nebi; Szeghy, Petra; Szente, Sara Leyla; Szlendak, Tomasz; Tefera, Daniel; Thoma, Niki; Tifferet, Sigal; Tkach, Chris; Tordai, Zita; Tranthan, Eleanor; Tsaousis, Ioannis; Tungaraza, Felician S.K.; Van Duynslaeger, Marijke; Van Empelen, Pepijn; Van Overwalle, Frank; Vanwesenbeeck, Ine; Varella, Marco Antônio Corrêa; Vera-Villarroel, Pablo; Voracek, Martin; Vorontsov, Dmitry; Wan, Wendy; Weiss, Petr; Welsh, Deborah P.; Woertman, Liesbeth; Widyatmoko, Siswa; Wood, Eileen; Woodward, Lucinda; Ye, Hai; Youn, Gahyun; Zupančič, Agata (Journal article; Peer reviewed, 2017)
      Previous studies have documented links between sub-clinical narcissism and the active pursuit of short-term mating strategies (e.g., unrestricted sociosexuality, marital infidelity, mate poaching). Nearly all of these ...
    • Narrativ samtalepraksis på videregående skole 

      Wold, Marielle Høvik (Bachelor thesis, 2022)
      I sosialt arbeid er det mange metoder en kan benytte seg av i arbeid med å hjelpe elever. I studiet Sosialt Arbeid har vi blitt presentert for et utvalg av ulike metoder. Denne oppgaven handler om narrativ samtalepraksis, ...
    • A Narrative Case Study of How Individuals Construct Meaning Concerning Their Situation Through Their Meetings with Work Counsellors 

      Sorgendal, Marie Skarbø; Reed, Nina Petersen (Journal article; Peer reviewed, 2023)
      Unemployed individuals with health problems may need extensive work counselling to return to work. Narrative meaning-making processes provide possibilities for healing and change; however, we do not know enough about how ...
    • Narrative Imagination: Staff's stories of relational change 

      Alsaker, Sissel; Ulfseth, Lena Augusta (Journal article; Peer reviewed, 2017)
      Milieu therapy is an occupation-based treatment aimed at enhancing recovery in mental health patients that is grounded in the healing function of being and doing habitual and creative occupations together, thus transcending ...
    • Narrative in action: Meaning-making in everyday activities of women living with chronic rheumatic conditions 

      Alsaker, Sissel (Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2009:162, Doctoral thesis, 2009)
      The overall aim of this thesis was to contribute to an understanding of the everyday life of women with chronic rheumatic conditions with an emphasis on how they relate to narrative meaning in their everyday activities. ...
    • A narrative inquiry into fishermen’s experience-based knowledge 

      Ervik, Hilde; Østern, Tone Pernille; Strømme, Alex (Peer reviewed; Journal article, 2022)
      The context of this article is a science teacher educator’s interest in experience-based learning. This led her to an exploration of the experience-based knowledge of five elderly professional fishermen in the small fishing ...