• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for sosialt arbeid
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for sosialt arbeid
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Mødre med kognitive vansker i barnevernet

Løkken, Lin-Silvia
Bachelor thesis
Thumbnail
URI
https://hdl.handle.net/11250/2785720
Date
2021
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for sosialt arbeid [1602]
Description
Full text not available
Abstract
Denne bacheloroppgaven omhandler barnevernets arbeid med mødre som har kognitive

vansker. Oppgavens problemstilling er “hvordan kan mors kognitive vansker medføre

utfordringer for samhandlingen med barnevernet?” . For å finne svar på problemstillingen,

gjorde jeg et systematisk litteratursøk etter både norske og utenlandske vitenskapelige

artikler, som omhandler barnevern og mødre med kognitive vansker. Oppgaven bygger på

teori om kognisjon, samt prinsipper, perspektiver og lovverk som former barnevernets arbeid.

Oppgavens tema er relevant for sosialt arbeid, fordi barnevernet er en arena hvor sosialt

arbeid utføres. I tillegg samhandler sosionomen i barnevernet med mødre som har kognitive

vansker, for å bedre deres og barnas livssituasjon.

Gjennom oppgaveprosessen fant jeg at mødre med kognitive vansker møter flere utfordringer

i samhandlingen med barnevernet enn det andre mødre gjør, og at de oftere opplever

omsorgsovertakelse. Dette skyldes negative holdninger mot mødre med kognitive vansker.

Men også oppfattelsen av at kognitive vansker ikke er forenelig med barneomsorg, og at

barna dermed havner i risikogruppe. Denne oppfattelsen kan skyldes at mødrenes

omsorgsevne ikke oppfyller barnevernets forventninger, at barnevernet mangler kunnskap om

denne brukergruppen til å se deres ressurser og muligheter, samt at kognitive vansker

vanskeliggjør endringsarbeidet gjennom behovet for tilpassede tiltak over tid.

Barnevernet har barnets beste i fokus når de undersøker, vurderer og tar avgjørelser, og dette

gjøres med bakgrunn i barnevernloven og gjennom et barneperspektiv. Men det er også til

barnets beste å få vokse opp sammen med sin biologiske mor. Og lovverk verner om

rettighetene til mødre med funksjonsnedsettelser. Disse krever at barnevernet skal iverksette

effektive og hensiktsmessige tiltak som anerkjenner mødrenes rett til familieliv, og som

hjelper mødrene til å utøve ansvaret som medfølger foreldrerollen.

Konklusjonen i denne oppgaven er at de kognitive vanskene medfører flere utfordringer for

samhandlingen, men at flere av utfordringene skyldes barnevernets bidrag i arbeidet med

mor. Videre konklusjon er at resultatet av samhandlingen er diskriminering av mor fordi hun

har kognitive vansker, og dette fører til at hun ikke får en real sjanse til å forbedre eller utspille sin foreldrerolle. Mor mister altså omsorgen for eget barn, i kraft av å ha kognitive

vansker.
 
This bachelor's thesis deals with the child welfare service's work with mothers who have

cognitive difficulties. The problem of the thesis is "how can the mother's cognitive difficulties

entail challenges for the interaction with the child welfare service?" . To find answers to the

problem, I did a systematic literature search for both Norwegian and foreign scientific

articles, which deal with child welfare and mothers with cognitive difficulties. The thesis is

based on the theory of cognition, as well as principles, perspectives and legislation that shape

the work of the child welfare service. The topic of the thesis is relevant for social work,

because child welfare is an arena where social work is carried out. In addition, the social

worker in the child welfare service interacts with mothers who have cognitive difficulties, in

order to improve their and their children's life situation.

Through the task process, I found that mothers with cognitive difficulties face more

challenges in their interaction with child welfare services than other mothers do, and that they

more often experience care takeovers. This is due to negative attitudes towards mothers with

cognitive difficulties. But also the perception that cognitive difficulties are not compatible

with childcare, and that the children thus end up in a risk group. This perception may be due

to the fact that the mothers' ability to care does not meet the child welfare service's

expectations, that the child welfare service lacks knowledge about this user group to see their

resources and opportunities, and that cognitive difficulties complicate the change work

through the need for adapted measures over time.

The Child Welfare Service focuses on the child's best interests when investigating, assessing

and making decisions, and this is done on the basis of the Child Welfare Act and through a

children's perspective. But it is also in the child's best interests to grow up with it's biological

mother. And legislation protects the rights of mothers with disabilities. These require the

child welfare service to take effective and appropriate measures that recognise the mothers'

right to family life and that help mothers to exercise the responsibility that accompanies the

role of parenting.

The conclusion of this thesis is that the cognitive difficulties entail several challenges for the

interaction, but that several of the challenges are due to the child welfare service's

contribution to the work with the mother. Further conclusion is that the result of the interaction is discrimination against the mother because she has cognitive difficulties, and

this leads to the fact that she does not get a real chance to improve or play out her parenting

role. In other words, the mother loses the care of her own child, by virtue of having cognitive

difficulties.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit