Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 7934-7953 av 14222
-
Læreres forståelse av fenomenet matematiske samtaler
(Master thesis, 2023)Temaet i denne masteroppgaven er lærers forståelse av begrepet matematiske samtaler. Grunnen til at dette studiet er gjennomført er at det er interessant å finne ut mer om hva lærere selv tenker om begrepet matematiske ... -
Læreres forståelse av matematikkvansker i lys av tankesett og self-efficacy - en kvantitativ undersøkelse
(Master thesis, 2021)Formålet med denne studien er å se om tankesett kan ha noe å si for forståelsen om matematikkvansker, og hvordan tiltro til egen mestringsevne/kompetanse (self-efficacy) kan påvirke elevers mestring. Deltakerne i denne ... -
Læreres forståelse av motivasjon: En fenomenografisk undersøkelse av hva lærere i ungdomsskolen legger i begrepet motivasjon
(Master thesis, 2011)Hensikten med denne undersøkelsen var å kunne få en forståelse av det meningsinnholdet lærere i ungdomsskolen legger i begrepet motivasjon. For å besvare denne problemstillingen brukte jeg en tilnærmet fenomenografisk ... -
Læreres forståelse av tilpasset opplæring for evnerike elever
(Bachelor thesis, 2019)Sammendrag Problemstilling: Hvordan forstår tre grunnskolelærere prinsippet om tilpasset opplæring for evnerike elever? Som problemstillingen antyder, søker denne studien svar på læreres forståelser, oppfatninger og ... -
Læreres forventninger til tegnspråktolkers yrkesrolle i videregående skole
(Journal article; Peer reviewed, 2020) -
Læreres handlinger i matematikklasserommet.
(Master thesis, 2022)Blant en rekke forskere er det stor enighet om at kommunikasjon og matematiske samtaler bør anses som en viktig og nødvendig del av undervisninga i matematikk. I denne studien har jeg derfor forsket på gjennomførelsen av ... -
Læreres håndtering av spørsmål og undervisning om 22. juli
(Bachelor thesis, 2022) -
Læreres holdninger til mobilforbud i skolen
(Bachelor thesis, 2019)Denne kvalitative studien ser på hvilke holdninger lærere har til mobilforbud i skolen, og diskuterer disse holdningene i lys av relevant teori. I studien ble det intervjuet to ungdomsskolelærere på skoler som har en eller ... -
Læreres holdninger til muligheter og utfordringer ved undervisning om 22.juli-terroren i ungdomsskolen
(Bachelor thesis, 2022) -
Læreres krisehåndtering av barn i en samfunnskrise
(Master thesis, 2022)Tittel «Læreres krisehåndtering av barn i en samfunnskrise» Problemstilling, formål og bakgrunn Problemstillingen for denne studien er: - Hvilke kunnskaper og roller har, og bør lærere og skolen ha i møte med barn som går ... -
Læreres legitimering av skjønnlitteratur, og implikasjonene dette kan ha for litteraturundervisning
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven tar for seg hvordan lærere legitimerer sitt utvalg av skjønnlitteratur. Gjennom en kvalitativ rundspørring har 65 respondenter svart på hvilken litteratur de har brukt det siste året, og hvilken litteratur ... -
Læreres møte med elever som viser utfordrende atferd
(Master thesis, 2021)Temaet for denne studien er utfordrende atferd, og formålet med studien er å få innsikt i læreres subjektive opplevelser og tanker rundt fenomenet utfordrende atferd. Ved å kartlegge og redegjøre for hvordan lærere forstår ... -
Læreres møte med folkehelse og livsmestring
(Master thesis, 2022)Med implementeringen av fagfornyelsen (LK20) har lærere i dagens skole fått et tydeligere mandat knyttet til psykisk helsefremmende arbeid. Med innføring av folkehelse og livsmestring som ett av tre tverrfaglige temaer, ... -
Læreres møter med engstelige barn - Hvordan kan lærere bidra til at elever som er engstelige får en positiv utvikling?
(Master thesis, 2019)Problemstillingen tar utgangspunkt i læreres møte med engstelige barn. Gjennom denne studien har jeg søkt kunnskap om hvordan lærere og assistenter kan legge til rette for at disse barna utvikler seg positivt. I den ... -
Læreres opplevelse av profesjonalitet i en prestasjonsorientert skole.
(Master thesis, 2020)Skolen er stadig under utvikling, og det er mange som har noe å si om skolen da de fleste har vært gjennom systemet selv. Gjennom de siste 30 årene har skolen vært under flere reformer og nye styringsdokumenter har kommet ... -
Læreres perspektiv på praktisk betydning av videreutdanning : hva kjennetegner læreres opplevelse av læring og kompetanseutvikling gjennom deltagelse på videreutdanningskurs, og hvilken betydning har dette hatt for deres pedagogiske praksis i etterkant?
(Master thesis, 2015)Hensikten med studien var å undersøke 5 læreres opplevelse av et videreutdanningstiltak initiert av Fylkesrådmannen i Sør-Trøndelag fylkeskommune og gjennomført av Pedagogisk institutt ved NTNU fra 2011 og fram til i dag. ... -
Læreres profesjonelle utvikling med Lesson Study som metode i intervensjonsforskning
(Doktoravhandlinger ved NTNU;2019:240, Doctoral thesis, 2019) -
Læreres refleksjoner om læring og undervisning
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Målet med studien er å utforske kvaliteten på ungdomsskolelæreres refleksjoner i en video-stimulert refleksjonssamtale (VSR-samtale). Dette gjøres i lys av lærernes oppfatninger om læring og undervisning. En reflektert ... -
Læreres refleksjoner over læringshemmende atferd i klassen
(Master thesis, 2023)Sammendrag Denne kvalitative studien omhandler hvordan lærere innenfor skolens ordinære opplæringstilbud ivaretar elever som viser læringshemmende atferd og arbeider med et godt klassemiljø. Læringshemmende atferd er i ...