Læreres forståelse av tilpasset opplæring for evnerike elever
Bachelor thesis
View/ Open
Date
2019Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3865]
Abstract
Sammendrag
Problemstilling: Hvordan forstår tre grunnskolelærere prinsippet om tilpasset opplæring for evnerike elever?
Som problemstillingen antyder, søker denne studien svar på læreres forståelser, oppfatninger og erfaringer knyttet til evnerike elever, og ivaretakelsen av denne elevgruppen innenfor prinsippet om tilpasset opplæring. For å få svar på problemstillingen har jeg gjennomført en kvalitativ undersøkelse basert på skriftlige intervjuer av tre grunnskolelærere.
Resultatene viser at informantene er opptatt av å tilpasse opplæringen ut fra enkeltelevens evner og forutsetninger, samtidig som de ivaretar prinsippet om inkludering, gjennom å organisere undervisningen innenfor fellesskapets rammer. De benytter seg av ulike organisatoriske og pedagogiske differensieringsstrategier, som berikelse og akselerasjon, for å tilpasse opplæringen for de evnerike elevene. Videre ser vi tendenser til å ikke skille mellom høyt presterende elever og evnerike elever, samt misoppfatninger om at ”de flinke klarer seg selv”. Lærerne peker på både ressurs- og kunnskapsmangel som utfordringer knyttet til tilpasningsarbeidet, samtidig som de uttrykker et behov for kompetanseutvikling, og større evne og vilje til å utnytte et eksisterende handlingsrom. Likevel kan det se ut til at variasjon i undervisningen, gjennom bruk av de ovennevnte differensieringsstrategiene, kan bidra til å ivareta elevgruppen til en viss grad. Abstract
Thesis question: How do three primary school teachers understand the principle of adapted education of gifted students?
As the issue suggests, this study seeks answers to teachers’ understandings, beliefs, and experiences related to gifted students, and their work with taking care of this student group within the principle of adapted education. To get an answer to this issue, I conducted a qualitative study based on written interviews of three primary school teachers.
The results show that the informants are focusing on adapting the education based on the individual's abilities and assumptions, while maintaining the principle of inclusion, by organizing the teaching activities within the framework of the community. They use various organizational and educational differentiation strategies, such as enrichment and acceleration, to adapt the education for the gifted students. Furthermore, there are tendencies to not distinguish between high-performing students and gifted students, as well as misconceptions that "the good ones are doing themselves". The teachers point to both a lack of resources and knowledge as challenges related to the adaptation work, while at the same time expressing a need for competence development, and greater ability and willingness to utilize an existing room for action. Nevertheless, it may seem that variation in teaching, through the use of the above-mentioned differentiation strategies, can help in the caretaking of these students to a certain extent.