Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 7475-7494 av 14277
-
Kunsten å skape ekte læringssituasjoner : erfaringer fra et aksjonsforskningsprosjekt i samfunnsfag på mellomtrinnet
(Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven utforsker et læringsprinsipp som handler om hvordan lærere kan skape ekte læringssituasjoner. Begrepet utforskes i lys av etablert teori og erfaringer fra et aksjonsforskningsprosjekt på min egen skole. ... -
Kunsten å snakke matematikk: en kasusstudie om hvordan en flink lærer praktiserer den matematiske samtalen i klasserommet
(Master thesis, 2017)Basert på kunnskapsmangelen knyttet til hva dyktige lærere gjør, samt mangelen på informasjon om hvordan matematiske samtaler i klasserommet burde bli gjennomført, blir jeg nysgjerrig på hvordan lærerne som er flinke til ... -
Kunsten å stille gode spørsmål i den litterære helklassesamtalen
(Master thesis, 2023)Sammendrag: Prosjektet i denne masteroppgaven er å utforske hvordan læreren kan stille spørsmål i en litterær samtale der formålet er å åpne opp en litterær tekst. Med utgangspunkt i novellen «Kunsten å myrde» av Cora ... -
Kunsten å tenke i matematikk: en kvalitativ studie om elevers valg og bruk av estimeringsstrategier i arbeid med addisjon og multiplikasjon av brøk
(Master thesis, 2017)Denne studien tar utgangspunkt i estimering i arbeid med brøk. Ved å se på hvilke estimeringsstrategier elevene benytter seg av og hvordan de velger å begrunne fremgangsmåten sin i en estimeringsprosess, kan en lærer få ... -
Kunsten å vere empatisk Ein studie av korleis eit utval elevar på 9. trinn sine empatiske evner kjem til uttrykk i skjønnlitterær skriving
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgåva undersøker korleis elevane sine empatiske evner kan kome til uttrykk i skjønnlitterær skriving. Studien er ei innhaldsanalyse av elevane sine dagbøker, med utgangspunkt i novella Kunsten å myrde av Cora ... -
Kunstfaglig didaktikk for dybdelæring i lys av pragmatisk estetikk
(Master thesis, 2017)Hensikten med denne oppgaven er å undersøke hvordan kunstfaglige tenkemåter kan bidra til forståelse for dybdelæring. Problemstillingen er: Hvordan kan et pragmatisk estetisk perspektiv i kunstfaglig didaktikk bidra til ... -
Kunstfaglig læring og selvverd
(Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven handler om hvordan fordelingen av kunstfaglige aktiviteter i skolen og i fritiden er, hvor viktige kunstfaglige aktiviteter oppleves å være, og om det finnes sammenhenger mellom kunstfaglig læring og ... -
Kunstformidling for barn i barnehagealder i et museum - En mikroetnografisk studie med Rockheim som scene
(Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven undersøker hva som kjennetegner kunstformidlingen for barn i barnehagealder på Rockheim - det norske nasjonale museet for populærmusikk. Mens museene tradisjonelt har vært sett på som autoritære ... -
Kunstig intelligens som kreativt verktøy i kunst og håndverksundervisning
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven undersøker hvordan kunst og håndverkslærere kan benytte kunstig intelligens som kreativt verktøy i undervisningen. Jeg har eksperimentert med kunstige intelligenser og mener de har potensiale til å ... -
Kunstig Intelligens, Kunstig Etikk: En Antropologisk Undersøkelse av Objektfundert Etikk
(Master thesis, 2023)I nyere tid har begrepet «Etisk KI» fått økt oppmerksomhet etter at en rekke eksempler på negative konsekvenser som følge av bruk av kunstig intelligente verktøy har blitt omtalt i både nyhetsmediene og i forskning. Gjennom ... -
Kunstig intelligens/data science: En kartlegging av status, utfordringer og behov i norsk offentlig sektor - første resultater
(Research report, 2019)Offentlig sektor krever ulike tilnærminger og støter på andre utfordringer med KI/Data science enn det privat sektor gjør (Maciejewski, 2016). Brauneis & Goodman (2018) formulerer denne utfordringen slik ‘AI Governance is ... -
Kunstneres personlige kunnskapslandskap - Fortellingssammenstilling som strategi i analyse av kunstneres utemmede fortellinger om begynnelser på skapende prosesser
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Samtaler med skapende kunstnere om deres bakgrunn i livserfaringer, og om hvordan de skaper form og uttrykk, har utgjort eksempelmaterialet i denne artikkelens metodologiske drøfting. Begreper i drøftingen er hentet både ... -
Kunstpedagogen i barnehagen
(Master thesis, 2015)Masteroppgaven «Kunstpedagogen i barnehagen» har som hensikt å beskrive og forstå en barnehagekultur som inkluderer en kunstpedagog, og hvilken betydning det har for barnehagekulturen. Problemstillingen har vært: Hva ... -
Kurdiske mødre i Norge - En studie av kurdiske mødre i et generasjonsperspektiv
(Master thesis, 2018)Dette prosjektet belyser kurdiske mødres utfordringer i Norge. Studien viser kurdiske mødres utfordringer på forskjellige områder og belyser kjønnsforskjeller, kulturforskjeller og generasjonsforskjeller. Studien viser ... -
Kursutveckling och bruk av video - Erfarenheter från projektet Video for Kvalitet
(Research report, 2018) -
Kuta Cowboys: Prostituert eller kjæreste?: En antropologisk studie av kvinnelig sexturisme
(Master thesis, 2014)Problemstillingen omhandler hvorvidt denne gigolo virksomheten til Kuta cowboys kan bli beskrevet som mannlig prostitusjon i sexturisme med vestlige turistkvinner, som kjøper seksuelle og romantiske tjenester i bytte med ... -
Kva er framstillinga av skeiv identitet i marknadsføring, og korleis kan skeiv marknadsføring bidra til normalisering og reifikasjon av skeiv identitet?
(Bachelor thesis, 2020)Kva er framstillinga av skeiv identitet i marknadsføring, og korleis kan skeiv marknadsføring bidra til normalisering og reifikasjon av skeiv identitet? For å analysere problemstillinga, har eg delt den opp i følgjande ... -
Kva er teknikken si pedagogiske grense?
(Chapter, 2021)Om verda eigentleg går framover, er eit omstridt spørsmål. Men at vi gjer tekniske og teknologiske framsteg, er det ingen tvil om. I dag er dét særleg tydeleg når det gjeld digital teknologi som internett, mobiltelefonar ...