Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 7375-7394 av 14085
-
Kva skriv lærebøkene om kjønnsidentitet sett opp mot det offentlege sin informasjonskanal for ungdom?
(Bachelor thesis, 2022) -
Kvalifikasjonsrammeverk - virkemiddel for kvalitet eller ensretting?
(Journal article; Peer reviewed, 2010)Artikkelen retter søkelyset mot etableringen av overnasjonale kvalifikasjonsrammeverk og innføring av nasjonalt kvalifi kasjonsrammeverk for høyere utdanning i Norge. Disse har fungert som mal for nasjonale rammeverk og ... -
Kvalifisering til førstelektor - en analyse av søkeres og komiteers forståelse og praktisering av opprykkskriteriene
(Høgskolen i Innlandets oppdragsserie, Research report, 2023)Denne rapporten er resultatet av et felles forskningsprosjekt mellom Høgskolen i Innlandet og NTNU. Formålet med prosjektet var å avdekke bredden i søkeres og komiteers forståelse og praktisering av opprykkskriteriene ved ... -
Kvalifiseringsprogrammet Arbeidsinkludering av unge
(Bachelor thesis, 2023)Tallene for unge som står utenfor arbeidsliv og utdanning har økt de siste årene. Med arbeidslinja som politisk ideal er arbeidsinkludering en viktig del av velferdsstaten Norge. Målet er å bygge velferdstjenester som ... -
Kvalitativ studie av sammenhengen mellom Matematikk- og Kunst og håndverk-fagene i skolen
(Bachelor thesis, 2019)I denne bacheloroppgaven har jeg undersøkt hvordan tre ulike lærere på ungdomstrinnet forholder seg til sammenhenger mellom Matematikk- og Kunst og håndverk-fagene, og hvordan dette påvirker undervisningen deres. Dette ... -
Kvalitativ undersøkelse av læreres undervisning om identitet i samfunnsfag
(Master thesis, 2021)Sammendrag Denne masteroppgaven har til hensikt å kartlegge hvordan ulike lærere underviser om identitet i samfunnsfag, og hvilke refleksjoner de har rundt undervisningen som gjennomføres i temaet. Oppgaven bygger på et ... -
Kvalitet for de yngste i barnehagen - Med blikk på de ansattes relasjonskompetanse
(Master thesis, 2016)Denne masteroppgavens tittel har tittelen: Kvalitet for de yngste i barnehagen-Med blikk på de ansattes relasjonskompetanse. Ny kunnskap om de yngste barna gir oss mye informasjon om hvordan vi bør tenke å handle når ... -
Kvalitet i barnehagen: En kvalitativ studie av pedagogisk leders forståelse av kvalitet i barnehagen
(Master thesis, 2012)Temaet for denne oppgaven er kvalitet i barnehagen. Studien skal synliggjøre hvilke oppfatninger og forståelser de pedagogiske lederne har om kvalitet i barnehagen og hva som skjer i den sosiale praksisen. Valget falt ... -
Kvalitet i eldreomsorgen – hvem er best rustet når eldrebølgen kommer?
(Master thesis, 2021)Den demografiske utviklingen med en aldrende befolkning må møtes med gode strategier for å ivareta fremtidens eldreomsorg. Utviklingen som også omtales som eldrebølgen, fører med seg mer komplekse sykdomsbilder som setter ... -
Kvalitet i fagopplæring i Trondheim kommune - En kvalitativ studie av lærlinger og veiledere sin opplevelse av hvilken betydning arbeidsallianse har for lærlingens faglige og personlige utvikling i veiledningen
(Master thesis, 2017)Denne studien har hatt til hensikt å studere hvilken betydning arbeidsallianse mellom lærling og veileder har for lærlingens opplevelse av faglig og personlig utvikling i veiledningen. Arbeidsalliansen har blitt målt ut ... -
Kvalitet i forholdet hos likekjønnede og heterofile par - Maskulinitet og femininitet, fordeling av husarbeid, og seksuell lyst
(Master thesis, 2019)Denne studien av kvalitet i forholdet hos heterofile par og likekjønnede par undersøker tre aspekter. (1) Om par som opplever å være forskjellig fra sin partner på en skala av maskulinitet/femininitet også opplever økt ... -
Kvalitet i læring i barnehagen : en analyse av styringsdokumenter fra OECD og Norge
(Peer reviewed; Journal article, 2015)The purpose of this article is to provide representations of and to compare meanings attributed to the concept of learning in Early Childhood Education and Care policy. More concrete, the article provides a comparison ... -
Kvalitet og kunstnerisk kvalitet i kulturskolens fagplan for visuell kunst
(Peer reviewed; Journal article, 2020)I denne artikkelen gjøres en kritisk diskursorientert lesning av kulturskolen rammeplan for å belyse hvordan begrepene kvalitet og kunstnerisk kvalitet opptrer i kulturskolens fagplan for visuell kunst. Hensikten med ... -
Kvalitet: Et løfte om en bedre skole
(Master thesis, 2022)Fokuset i denne avhandlingen er rettet mot kvalitetsbegrepet i det norske skolesystemet. Diskusjonen om hva som kjennetegnes som kvalitet i skole og utdanning har tatt større plass både i og utenom utdanningsfeltet de siste ... -
Kvalitetsindikatorer på bakkeplan– En studie av enhetsledere og sykepleieres bruk av kvalitetsindikatorer i et institusjonelt etnografisk perspektiv
(Master thesis, 2020)Målet for denne oppgaven har vært å utforske hvordan kvantitative kvalitetsmål i den kommunale helse-og omsorgssektoren former enhetsledere og sykepleieres arbeidshverdag. Oppgaven tar utgangspunktet i Dorothy Smiths ... -
Kvalitetssystemer til stryk: En empirisk, konstruktiv studie
(Journal article; Peer reviewed, 2017)NOKUT benytter ekspertpaneler for å vurdere om kvalitetssystemene i høyere utdanning holder mål. Denne undersøkelsen retter seg mot fem institusjonelle kvalitetssystemer som ikke ble godkjent, og analyserer sannsynlige ... -
Kvantitet versus kvalitet: Implementeringen av New Public Managements betydning for sosionomers yrkesutøvelse
(Bachelor thesis, 2023)Denne litterære oppgaven tematiserer hvordan implementeringen av den debatterte, nyliberalistiske ideologien New Public Management påvirker og endrer sosialarbeideres yrkesutøvelse. Fremveksten av en ny, markedsorientert ... -
Kvardagslivet til barneborgarar: Ein studie av barna si deltaking i tre norske barnehagar
(Doctoral thesis, 2014)Avhandlinga er eit bidrag til å forstå meir om barna sine kvardagsliv i barnehagen gjennom å få kjennskap til korleis barn, som kan sjåast som borgarar, gjer borgarskap. Barna si deltaking i kvardagsliva sine er forstått ...