Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 6786-6805 av 14059
-
"Jeg ville heller vært skattesnyter enn FrP-velger": En kvantitativ studie av affektiv polarisering i Norge
(Master thesis, 2022)Affektiv polarisering - at velgere misliker og demoniserer meningsmotstandere basert på deres partitilhørighet - forekommer i europeiske flerpartisystemer, men er i liten grad studert i Norge. Denne oppgaven bidrar med en ... -
Jeg ville ikke være offer: En kvalitativ studie av fem jenter og deres seksuelle erfaringer i lys av normbrudd, spenningssøken og sjølskading
(Master thesis, 2011)Oppgaven handler om unge jenter og seksuell utprøving i lys av normbrudd, spenningssøken og sjølskading. Søkelyset på barn og ungdom som eksponerer seg seksuelt på ulike arenaer og voksne som utnytter deres seksuelle ... -
"Jeg" og "vi" med afasi: En kvalitativ intervjustudie av afasirammedes erfaringer
(Master thesis, 2011) -
Jeg, meg og alle de andre - En Q-metodologisk studie om mennerskers opplevelse av hvordan relasjoner med andre påvirker deres selvforståelse
(Master thesis, 2014)Formålet med denne masteroppgaven er å bidra til bevisstgjøring rundt forskjellige måter mennesker forstår seg selv på, og hvordan rådgivere kan ta hensyn til dette i en rådgivningssituasjon. Temaet for masteroppgaven er ... -
Jenta som ikkje hadde plass til seg sjølv : eit kasuistisk studie om korleis emosjonell tydelegheit og sjølvoppleving kan styrkast gjennom intersubjektiv tidsavgrensa terapi for born
(Master thesis, 2015)Dette kasusstudiet undersøkjer korleis ny relasjonell erfaring gjennom tidsavgrensa intersubjektiv terapi for born (TIB) kan føre til ei utvikling av eit barns sjølvoppleving og emosjonell tydelegheit. Kasuset inngår i ... -
Jenteeffekten - En studie av jenter i mannsdominerte yrkesfag
(Master thesis, 2022)Formålet med denne masteroppgaven er å få innsikt i unge jenters erfaringer fra mannsdominerte yrkesfag på videregående skole. Oppgaven skrives i samarbeid med Trøndelag Fylkeskommune og deres satsning på å utvikle ... -
Jenter med ADHD : en litteraturgjennomgang
(Master thesis, 2016)To prosent av barn i alderen 6 til 12 år får diagnosen hyperkinetisk forstyrrelse i Norge. Det er inntil ni ganger så mange gutter som diagnostiseres sammenlignet med jenter i tilsvarende alder. Forholdstallene jevnes ... -
Jenter med autismespekterdiagnose i skolen
(Master thesis, 2023)Gjennom den tiårige statlige satsningen kompetanseløftet har fokuset på spesialpedagogisk kompetanse kommet i søkelyset (Utdanningsdirektoratet, 2022). Et av målene med satsingen er å sikre at barn og unge har tilgang på ... -
Jenter med autismespekterdiagnose i skolen
(Master thesis, 2023)Gjennom den tiårige statlige satsningen Kompetanseløftet har fokuset på spesialpedagogisk kompetanse kommet i søkelyset (Utdanningsdirektoratet, 2022). Et av målene med satsingen er å sikre at barn og unge har tilgang på ... -
Jenter og gutters opplevelser med kjønnsforskjeller i skolen.
(Bachelor thesis, 2021)Kjønnsforskjeller i skolen er et fenomen som har fått stor oppmerksomhet i det offentlige rom. I denne oppgaven skal jeg se nærmere på hvilken måte jenter og gutter opplever å bli behandlet i skolen. Jeg er blant annet ... -
Jernbanereformen
(Bachelor thesis, 2020)Undertegnede har reist uendelig mange ganger med tog, som mange andre nordmenn og har de siste årene hørt masse om Jernbanereformen i media, der den har fått mye oppmerksomhet. NPM er en «reformbølge» som blir heftig ... -
Jesus of Nazareth Revisited: Markham J. Geller’s Apotropaic Jesus Forty Years Later
(Journal article; Peer reviewed, 2019) -
Jevnaldringsavvisninger og empati i barns lek og samspill. En hermeneutisk-fenomenologisk studie
(Doktoravhandlinger ved NTNU;2020:70, Doctoral thesis, 2020)Studiens overordnede hensikt har vært å bidra med kunnskap om hvordan jevnaldringsavvisninger og utestenging fra lek i barnehagen oppleves, og hvordan barn forstår empati, som et kunnskapsbidrag til hvordan barnehagen kan ... -
«Jo flere folk, jo flere ideer»: En fenomenologisk studie av tre lederes opplevelse av og erfaring med kunnskapsdeling i et virtuelt team
(Master thesis, 2012)I denne kvalitative studien har jeg sett på tre ledere innen oljebransjen sin opplevelse av og erfaring med kunnskapsdeling i en virtuell samhandling. Prosjektet har hatt fokus på hvilke faktorer som kan fremme kunnskapsdeling ... -
Jo æ tru du kan sett to strek under svaret ja
(Master thesis, 2016) -
Job characteristics and mentoring relationships in preschools: A theory-based investigation of the variability of job characteristics and mentoring relationships through the use of exploratory and confirmatory research methods
(Doctoral theses at NTNU;2016:84, Doctoral thesis, 2016)Research on mentoring relationships has mainly focused on the benefits for individuals who provide mentoring (Allen & Eby, 2011), those receiving mentoring (Eby, Butts, Hoffman & Sauer, 2015), and for organizations (Robinson ... -
Job crafting : en studie av lederbevissthet og ens påvirkning på medarbeidernes job crafting
(Master thesis, 2016)Denne studien ønsket å se på leders innvirkning på job crafting, da dette er et tema som det er forsket lite på. Det ble benyttet en tredelt problemstilling for å belyse ulike aspekter ved temaet. En kan imidlertid ikke ... -
Job crafting i et grenseløst arbeidsliv : en kvalitativ casestudie av hvordan og hvorfor kunnskapsarbeidere bruker den kognitive strategien for job crafting
(Master thesis, 2017)Arbeidslivet er i kontinuerlig endring, og stadig flere jobber kunnskapsintensivt. Med kunnskapsintensivt arbeid følger arbeidsbetingelser hvor job crafting ikke bare er mulig, men nødvendig. Den aktuelle studien undersøker ...