• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for psykologi
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for psykologi
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Job crafting i et grenseløst arbeidsliv : en kvalitativ casestudie av hvordan og hvorfor kunnskapsarbeidere bruker den kognitive strategien for job crafting

Carlsen, Camilla
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Carlsen, Camilla.pdf (572.5Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2450302
Date
2017
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for psykologi [1534]
Abstract
Arbeidslivet er i kontinuerlig endring, og stadig flere jobber kunnskapsintensivt. Med kunnskapsintensivt arbeid følger arbeidsbetingelser hvor job crafting ikke bare er mulig, men nødvendig. Den aktuelle studien undersøker hvordan kunnskapsarbeidere crafter jobben sin, med særlig fokus på den kognitive strategien. Utvalget består av et illustrerende case med tre konsulenter. Disse er kilden til det kvalitative datamaterialet i studien, som ble samlet inn via arbeidsdagbøker og intervju. Tematisk analyse ble brukt for å avdekke hva som kjennetegner konsulentenes arbeidshverdag, og hvordan de crafter jobben for å håndtere denne konteksten. Analysene viser hvordan informantene har et ambivalent forhold til opplevelsen av tid, kravet om selvledelse og behovet for variasjon. Samtidig presiserer de at arbeidshverdagen vanligvis er hektisk, at de stiller høye krav til eget arbeid og at de verdsetter variasjon så lenge arbeidet ikke blir for krevende. For å håndtere denne konteksten prøver informantene å rette fokus mot meningsfulle aspekter ved jobben, redusere kravene til eget arbeid, og fokusere på elementene som skaper en variert arbeidshverdag. Disse strategiene er eksempler på kognitiv job crafting. Funnene illustrerer at konsulentene aktivt bruker kognitiv job crafting, og at man kan gå glipp av verdifull informasjon ved å ekskludere den kognitive strategien fra job crafting-modellene.
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit