Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 6767-6786 av 14137
-
"Jeg kommer aldri til å bli helt norsk." En studie av norskfødte ghanesere sin opplevelse av tilhørighet og identitetsdannelse i det norske samfunnet
(Master thesis, 2020)Norge er et flerkulturelt samfunn med mange forskjellige etnisiteter, men likevel skjer det noe i møte med det som er fremmed for oss. Denne studien belyser norskfødte ghanesere sin tilhørighet og identitetsdannelse i det ... -
”Jeg kommer aldri til å bli helt norsk” - En studie av norskfødte ghanesere sin opplevelse av tilhørighet og identitetsdannelse i det norske samfunnet
(Master thesis, 2020)Sammendrag: Norge er et flerkulturelt samfunn med mange forskjellige etnisiteter, men likevel skjer det noe i møte med det som er fremmed for oss. Denne studien belyser norskfødte ghanesere sin tilhørighet og identitetsdannelse ... -
"Jeg kunne starte livet på nytt kanskje, og de ville støtte, hjelpe og guide deg" - En kvalitativ studie av hvordan ansatte, og voldsutsatte kvinner opplever hjelpen som blir gitt på krisesenter
(Master thesis, 2017)Hensikten med denne kvalitative studien var å få innsikt i hvilken type hjelp voldsutsatte kvinner erfarte at de fikk på et krisesenter i Norge, samt de ansattes opplevelse av tilbudet. Det ble gjennomført to fokusgruppeintervju ... -
"Jeg liker at hun bruker modelltekst i starten, det gir meg støtte på oppsett og hva som skal være med i de ulike delene" - En undersøkelse av hvordan én lærer tar i bruk et undervisningsopplegg basert på modelltekst, og hvilke spor den setter i elevtekstene.
(Master thesis, 2022)Et tydelig trekk ved norsk læreplanverk og læremidler er vektleggingen av modelltekster som pedagogiske ressurser. Satsingen på utvikling av pedagogiske ressurser har som mål å gi lærere ressurser som kan benyttes i ... -
"Jeg lærer best når jeg kan "sparre" med andre og vi kan spille hverandre gode". En kvalitativ analyse av ansattes muligheter for læring og utnyttelse av kompetansen i et norsk konsern.
(Master thesis, 2021)I denne kvalitative studien har jeg undersøkt hvordan ansatte i konsern x opplever muligheter for læring og utnyttelse av kompetansen som finnes i konsernet. Formålet med undersøkelsen har vært å belyse ansattes opplevelse ... -
''Jeg må gjøre det jeg kan for at barnet skal fungere best mulig. Da må jeg ta noen diskusjoner'' - En kvalitativ studie om etikk i det flerkulturelle foreldresamarbeidet i barnehagen
(Master thesis, 2017)I Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver finner vi at barnehagepersonalet "må arbeide for å finne balanse mellom respekt for foreldrenes prioriteringer og å ivareta barns rettigheter og grunnleggende fellesverdier ... -
Jeg må prøve å telle
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven studerer elevers strategier i møte med tallforståelsesoppgaver. Hensikten med å studere dette er å finne ut hvilke strategier elevene benytter, og hvilken tallforståelse som kommer frem gjennom de ulike ... -
Jeg prøvde å sentre til alle
(Master thesis, 2022)Inkludering har vært et viktig begrep og prinsipp i Norge helt siden 1994 da vi sluttet oss til Salamancaerklæringen (UNESCO, 1994). I læreplanen i kroppsøving er det rettet et økt fokus på utvikling av elevers kompetanse ... -
''Jeg prøver virkelig å få det til - jeg skulle gjerne ha hatt åtte armer!'' - En kvalitativ intervjustudie av hvordan seks mellomtrinnslærere opplever at intensjonen om tilpasset opplæring for elever med lese- og skrivevansker blir realisert i praksis, samt hva lærerne uttrykker påvirker dette
(Master thesis, 2017)I denne studien er fokuset rettet mot seks læreres opplevelser av hvordan intensjonen om tilpasset opplæring for elever med lese- og skrivevansker blir realisert i praksis, samt hva disse lærerne uttrykker påvirker dette. ... -
"Jeg pynter meg jo for meg selv, og ikke for dem": En kvalitativ studie av forbrukere av sminke
(Master thesis, 2010) -
Jeg satt å tenkte på: hva er det jeg egentlig gjør selv
(Master thesis, 2022)Dagens klimautfordringer er et reelt og dagsaktuelt problem. For å kunne nå utslippsmålene satt av FN innebærer det store endringer både på samfunns- og individnivå. Skolen og dens rolle som institusjon i samfunnet har som ... -
«Jeg seiler min egen sjø»
(Master thesis, 2020)Sammendrag Temaet for denne masteroppgaven omhandler frafall i videregående opplæring. Formålet er å bidra til økt kunnskap om frafall ved å ta utgangspunkt i et kvalitativt forskningsdesign bestående av åtte individuelle ... -
«Jeg seiler min egen sjø» - En kvalitativ undersøkelse om hvordan ungdom med helsemessige utfordringer refleksivt konstruerer sine fortellinger etter brudd med videregående opplæring
(Master thesis, 2020)Sammendrag Temaet for denne masteroppgaven omhandler frafall i videregående opplæring. Formålet er å bidra til økt kunnskap om frafall ved å ta utgangspunkt i et kvalitativt forskningsdesign bestående av åtte individuelle ... -
''Jeg ser at det er veldig fint å jobbe sammen'': En kvalitativ studie om tverrfaglig samarbeid i skolehelsetjenesten
(Master thesis, 2019)Det overordnede målet med denne studien var å utforske samarbeidspraksiser mellom psykologer og helsesykepleiere i skolehelsetjenesten på barneskoler i Trondheim kommune. Seks helsesykepleiere ble intervjuet om deres ... -
''Jeg ser hvordan min kropp ser ut i forhold til deres kropp'" - En kvalitativ intervjustudie av sju tenåringsjenters refleksjoner rundt kropp og representasjoner av kropp på Instagram
(Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven tar sikte på å få kunnskap om tenåringsjenters opplevelser og tanker rundt kropp og representasjoner av kropp på bildedelingstjenesten Instagram. For at ungdom skal kunne dele og se andres innlegg på ... -
«Jeg ser ikke inn i hodet hennes!» En studie av elevers litterære samtaler omkring novellen «JEG/MON», og dens evne til å skape forståelse for andre
(Master thesis, 2022)Sammendrag Våren 2021 startet NTNU opp et prosjekt kalt PRANO – Praksisforankrede norskfaglige masterprosjekter, som min masteroppgave er utarbeidet fra. Derfor har jeg gjennomført forskning i klasserommet og brukt ... -
''Jeg sier jo at jeg er usikker, men samtidig så er jeg sikker og'' - En kvalitativ studie om hvilken erfaring tre ansatte i PPT har i arbeidet med matematikkvansker hos elever i Trondheim kommune
(Master thesis, 2017)I denne studien forsøker jeg å svare på spørsmålet: Hvilken erfaring har tre ansatte i PPT i arbeidet med matematikkvansker hos elever i Trondheim kommune? Utvalget mitt besto av tre informanter, to som jobbet som ...