Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 6645-6664 av 14798
-
Ingen skjære mor - elevhaldningar til disseksjon i naturfaget
(Bachelor thesis, 2022) -
«Ingen snakker om hvor vanskelig det er å snakke om det som er vanskelig» En affektteoretisk nærlesing av hvordan Alexander Kielland Krags ungdomsroman Litt redd, bare (2021) fremstiller gutter og psykisk helse
(Master thesis, 2023)Tematikken for denne masteroppgaven er fremstillinger av gutters møte med psykiske vansker i ungdomslitteraturen. Med en litteraturvitenskapelig og affektteoretisk innfallsvinkel gjør studien rede for hvordan ungdomsromanen ... -
Inhibitory Control Moderates the Effect of Anxiety on Vagally Mediated Heart Rate Variability: Findings from a Community Sample of Young School-Aged Children
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Background Individuals with anxiety disorders show both excessive and blunted vagally mediated heart rate variability (vmHRV) reactivity to stress. Scholars have suggested that differences in cognitive control could ... -
Inhomogeneous activation of skeletal muscles. Investigated by multi-channel surface electromyography
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2008:8, Doctoral thesis, 2008)Background The current understanding of neuromuscular control is based on the related characteristics of the motoneuron (size) and its belonging muscle fibers resulting in a stereotyped activation of all motor units within ... -
Initial participation in a reasoning-and-proving discourse in elementary school teacher education
(Chapter, 2019)Based on a commognitive framework, we analyse the reasoning-and-proving processes of two teachers, and we identify the actions and routines that are visible when working on a given task. The data consist of video recordings ... -
Inkluderende fellesskap i barnehagen: En diskursanalyse av nyere statlige styringsdokumenter
(Master thesis, 2011) -
Inkluderende læring - leksehjelp for unge flyktninger i Norge
(Bachelor thesis, 2024)I denne bacheloroppgaven drøftes betydningen av leksehjelp for elever med flyktningbakgrunn. Utdanning er et viktig satsingsområde for inkludering av flyktninger i det norske samfunnet. Samtidig kan lekser være med på å ... -
Inkluderende matematikkundervisning: muligheter og begrensninger
(Master thesis, 2024)Masteroppgaven undersøker fire lærere på 10. trinn sin oppfatning av inkluderingsbegrepet i matematikk. Lærerne sin subjektive oppfatning av innholdet i begrepet, hvordan de underviser for inkludering i matematikk og hvilke ... -
Inkluderende matematikkundervisning: muligheter og begrensninger
(Master thesis, 2024)Masteroppgaven undersøker fire lærere på 10. trinn sin oppfatning av inkluderingsbegrepet i matematikk. Lærerne sin subjektive oppfatning av innholdet i begrepet, hvordan de underviser for inkludering i matematikk og hvilke ... -
Inkluderende opplæring i møte med elevmangfoldet: En kvalitativ undersøkelse av hva tre lærere legger vekt på i møte med elevmangfoldet for å realisere en inkluderende opplæring for alle elever, og hvilken betydning de mener at samarbeidslæring og tilhørighet i det sosiale fellesskapet kan ha for elevenes læring
(Master thesis, 2014)Inkluderende opplæring er et overordnet prinsipp i den norske skolen, og et viktig prinsipp i utviklingen av en skole for alle. Inkludering innebærer at alle elever tar del i fellesskapet på en likeverdig måte – faglig, ... -
Inkluderende praksis, deltagelse for alle - IOP med vekt på deltagelse
(Master thesis, 2017)Tema for studiet har vært IOP med vekt på deltagelse for elever med store sammensatte funksjonsnedsettelser. Bakgrunn for valg av tema er egenerfaring med bruk av planen. Formålet med studiet er å frembringe mer kunnskap ... -
Inkluderende seksualundervisning for LHB-personer i ungdomsskolen
(Bachelor thesis, 2019)Sammendrag Denne studien, Inkluderende seksualundervisning, er et forsøk på å belyse hvordan seksualundervisningen i norsk skole foregår og hvordan den inkluderer homofile, lesbiske og bifile. Denne tematikken er valgt ... -
Inkluderende spesialundervisning.
(Master thesis, 2023)Temaet for denne studien er inkluderende spesialundervisning, og formålet med studien er å trekke frem pedagogers erfaringer med inkluderende spesialundervisning. På bakgrunn av dette har følgende problemstilling blitt ... -
Inkludering av barn i plastproblematikken
(Master thesis, 2020)Noen av de største utfordringene verden står ovenfor i dag omhandler klima og miljø, og hvordan vi kan ta best vare på jordkloden. I løpet av de siste årene har klimaendringer fått et økt fokus, både i forskning og i media, ... -
Inkludering av barn med autismespekterforstyrrelse i barnehagen
(Master thesis, 2022)Temaet for denne studien er inkludering av barn med autismespekterforstyrrelse i barnehagen. Formålet med studien er å få innsikt i intervjupersonenes synspunkter på temaet, for å finne ut av hvordan barn med autismespek ... -
Inkludering av barn med særkilte behov i grunnskolen - En diskursanalyse av rapporten "Inkluderende fellesskap for barn og unge"
(Master thesis, 2019)I denne oppgaven har jeg benyttet meg av en diskursanalytisk metode for å besvare problemstillingen hvilke representasjoner av inkluderingsdiskursen komme frem i rapporten «Inkluderende fellesskap for barn og unge? samt ... -
Inkludering av barn med særskilte behov i grunnskolen
(Master thesis, 2019)I denne oppgaven har jeg benyttet meg av en diskursanalytisk metode for å besvare problemstillingen hvilke representasjoner av inkluderingsdiskursen komme frem i rapporten «Inkluderende fellesskap for barn og unge? samt ... -
Inkludering av elever med ADHD i kroppsøving - En kvalitativ studie av kroppsøvingslæreres opplevelser med det å skape et inkluderende læringsmiljø for elever med ADHD i kroppsøving på ungdomsskolen.
(Master thesis, 2024)Eksisterende forskning om inkludering i kroppsøvingsfaget viser at inkludering av elever med ADHD ikke er like fremtredende, og at de fleste forskningsstudier i stor grad tar for seg problemstillinger knyttet til etnisitet, ... -
Inkludering av elever med dysleksi
(Master thesis, 2022)I løpet av vår tid på lærerutdanningen ved NTNU har det vokst frem et sterkt engasjement for elever med lese- og skrivevansker hos oss, noe som ble grunnen til at vi valgte å skrive masteroppgaven vår innen feltet ... -
Inkludering av elever med psykisk utviklingshemming på tilrettelagte avdelinger i grunnskolen
(Master thesis, 2023)I pedagogisk sammenheng handler inkludering om å være en del av et faglig og sosialt fellesskap, gjennom aktiv medvirkning, verdifull deltakselse og et betydningsfult utbytte (Haug, 2021). Disse faktorene er grunnlaget for ...