Inkluderende læring - leksehjelp for unge flyktninger i Norge
Bachelor thesis
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for sosialt arbeid [1409]
Abstract
I denne bacheloroppgaven drøftes betydningen av leksehjelp for elever med flyktningbakgrunn. Utdanning er et viktig satsingsområde for inkludering av flyktninger i det norske samfunnet. Samtidig kan lekser være med på å skape sosiale forskjeller. Med dette som bakgrunn diskuterer jeg problemstillingen «Hvordan kan leksehjelp påvirke læring og inkludering for unge flyktninger i det norske samfunnet?» Dette er en selvvalgt litterær oppgave som omhandler en sosialfaglig problemstilling. I oppgaven har jeg tatt i bruk allerede eksisterende litteratur og foretatt systematiske og strukturerte søk. Teori som er benyttet i oppgaven er rammebetingelser, betydning av flyktningbakgrunn, kompetanseutvikling, selvoppfattelse, tilhørighet, identitet og kultur. Sentrale funn som kom frem var at det er varierende kvalitet på leksehjelp som blir gitt og det er avhengig av hvor du bor. Det kom også frem at hvor ressurssterke foreldrene er, spiller en viktig rolle i hvor stort utbytte elevene får av lekser. Frivilligheten kan bety mye for læringen og inkluderingen. Noen steder tilbys leksehjelp på flere av elevenes morsmål. Konklusjonen av oppgaven er at leksehjelp bidrar til læring og inkludering for flyktninger, men det er vanskelig å vurdere i hvor stor grad. Flyktninger er et begrep som omfavner mange personer med ulike ressurser og erfaringer. This bachelor thesis looks at how helpful homework assistance is for students with a refugee background. Education is an important priority for helping refugees become part of the norwegian society. However, homework can also contribute to creating social disparities. Based on this I discuss the question, «How does homework assistance affect learning and inclusion for young refugees in Norway?» This is a self-selected literary assignment focused on a social science issue. I have used existing research and conducted thorough and organized searches. The theories used include framework conditions, the significance of refugee backgrounds, competence development, self-perception, belonging, identity, and culture. The main findings show that the quality of homework assistance varies depending on where you live. It was also found that how resourceful the parents are plays a role in how much students gain from homework. Volunteers can make a big difference in learning and inclusion. In some instances, homework assistance is offered in several of the students' native languages. The conclusion of this thesis is that homework assistance helps with learning and inclusion for refugees, but it is challenging to say to what extent. Refugees is a term covering many individuals with diverse resources and experiences.