• Inkluderende seksualundervisning for LHB-personer i ungdomsskolen 

      Eide, Laila (Bachelor thesis, 2019)
      Sammendrag Denne studien, Inkluderende seksualundervisning, er et forsøk på å belyse hvordan seksualundervisningen i norsk skole foregår og hvordan den inkluderer homofile, lesbiske og bifile. Denne tematikken er valgt ...
    • Inkluderende spesialundervisning. 

      Baklie, Lena Gimle (Master thesis, 2023)
      Temaet for denne studien er inkluderende spesialundervisning, og formålet med studien er å trekke frem pedagogers erfaringer med inkluderende spesialundervisning. På bakgrunn av dette har følgende problemstilling blitt ...
    • Inkludering av barn i plastproblematikken 

      Nesvold, Ine Husa (Master thesis, 2020)
      Noen av de største utfordringene verden står ovenfor i dag omhandler klima og miljø, og hvordan vi kan ta best vare på jordkloden. I løpet av de siste årene har klimaendringer fått et økt fokus, både i forskning og i media, ...
    • Inkludering av barn med autismespekterforstyrrelse i barnehagen 

      Myrann, Eli Bøch (Master thesis, 2022)
      Temaet for denne studien er inkludering av barn med autismespekterforstyrrelse i barnehagen. Formålet med studien er å få innsikt i intervjupersonenes synspunkter på temaet, for å finne ut av hvordan barn med autismespek ...
    • Inkludering av barn med særkilte behov i grunnskolen - En diskursanalyse av rapporten "Inkluderende fellesskap for barn og unge" 

      Samuelsen, Anne (Master thesis, 2019)
      I denne oppgaven har jeg benyttet meg av en diskursanalytisk metode for å besvare problemstillingen hvilke representasjoner av inkluderingsdiskursen komme frem i rapporten «Inkluderende fellesskap for barn og unge? samt ...
    • Inkludering av barn med særskilte behov i grunnskolen 

      Samuelsen, Anne (Master thesis, 2019)
      I denne oppgaven har jeg benyttet meg av en diskursanalytisk metode for å besvare problemstillingen hvilke representasjoner av inkluderingsdiskursen komme frem i rapporten «Inkluderende fellesskap for barn og unge? samt ...
    • Inkludering av elever med dysleksi 

      Børresen, Mari Skumsrud; Fredriksen, Selma Johanne Marthinsen (Master thesis, 2022)
      I løpet av vår tid på lærerutdanningen ved NTNU har det vokst frem et sterkt engasjement for elever med lese- og skrivevansker hos oss, noe som ble grunnen til at vi valgte å skrive masteroppgaven vår innen feltet ...
    • Inkludering av elever med psykisk utviklingshemming på tilrettelagte avdelinger i grunnskolen 

      Osmundsen, Lone (Master thesis, 2023)
      I pedagogisk sammenheng handler inkludering om å være en del av et faglig og sosialt fellesskap, gjennom aktiv medvirkning, verdifull deltakselse og et betydningsfult utbytte (Haug, 2021). Disse faktorene er grunnlaget for ...
    • Inkludering av hørselshemmede barn i bostedsskolen: En kvalitativ studie av tre læreres opplevelser rundt det å ha en hørselshemmet elev i sin klasse 

      Solbu, Kristine Lånke (Master thesis, 2011)
      Formål og problemstilling Formålet med denne oppgaven er å få innsikt i hvordan de som er lærere for elever med hørselshemming, opplever å ha en hørselshemmet elev i sin klasse. Målet er å få innsikt i hva de ser på som ...
    • Inkludering av hørselshemmede elever i en tospråkling skole: Betraktninger fra et skoleprosjekt 

      Rekkedal, Per Øyvind (Master thesis, 2012)
      Denne masteroppgave handler om inkludering elever som får undervisning i henhold til § 2.6 i opplæringsloven. Inkluderingsarbeidet ble iverksatt som følge av et skoleprosjekt der en statlig skole for hørselshemmede og en ...
    • Inkludering av Minoritetselever 

      Ahmed Alhaj (Master thesis, 2023)
      Sammendrag De siste ti årene har det vært flyktninger og innvandrere eller de som er født av innvandrerforeldre. Det betyr at det har vært en økning i minoritetselevene. Det var stor bekymring for inkludering, da opplæringen ...
    • Inkludering av minoritetsjenter i håndball 

      Jøssang, Siren (Bachelor thesis, 2020)
      Hensikten med bacheloroppgaven er å undersøke minoritetsjenters håndballdeltakelse i ungdomsårene, i et trenerperspektiv. Hovedfokuset i oppgaven er basert rundt Bourdieus begreper om sosiale felt, kapital og habitus. ...
    • Inkludering av minoritetsjenter i organisert idrett : en kvalitativ studie av Fagervik Håndball og en lokal håndballklubbs inkluderingsarbeid 

      Ødegård, Ingrid (Master thesis, 2016)
      Det er blitt utført flere studier på minoritetsjenter og deres lave idrettsdeltakelse. Det er derimot ikke blitt forsket mye på prosjekter som har hatt som uttalt mål å virke inkluderende og integrerende på denne gruppen. ...
    • Inkludering av minoritetsspråklege elevar i den matematiske klasseromsdiskursen 

      Lothe, Eirin (Master thesis, 2023)
      Språkleg mangfald er blitt ein realitet i Norge (Statistisk sentralbyrå, 2023). Dette er noko som lærarar må ta hensyn til i skulen, og då også i matematikkundervisninga. Med kjerneelementa i LK20 har det blitt meir fokus ...
    • Inkludering av minoritetsspråklige elever 

      Berge, Alice Krogdal (Master thesis, 2019)
      De siste tiårene har det vært en stor økning i antall innvandrere og norskfødte med innvandrerforeldre. Dette fører også til at det er flere minoritetsspråklige elever i de norske klasserommene. I den norske skolen er det ...
    • Inkludering av minoritetsspråklige elever 

      Fossum, Cecilie; Haagensli, Kristine (Master thesis, 2022)
      I det norske samfunnet i dag bor det nær 820 000 innvandrere (Statistisk Sentralbyrå, 2022), og blant disse er mange barn. Noen av disse barna er født i Norge og har foreldre med innvandrerbakgrunn, mens andre kommer til ...
    • Inkludering av minoritetsspråklige elever 

      Fossum, Cecilie; Haagensli, Kristine (Master thesis, 2022)
      I det norske samfunnet i dag bor det nær 820 000 innvandrere (Statistisk Sentralbyrå, 2022), og blant disse er mange barn. Noen av disse barna er født i Norge og har foreldre med innvandrerbakgrunn, mens andre kommer til ...
    • Inkludering av minoritetsspråklige elever i en innføringsklasse 

      Mukendi, Michelange (Master thesis, 2021)
      Norge omtales som et flerkulturelt land (NDLA, 2020). Det innebærer at samfunnsordninger og samfunnsinstitusjoner fungerer på en måte som fremmer fellesskap og solidaritet til tross for kulturforskjeller. Dette prosjektet ...
    • Inkludering av minoritetsspråklige elever med kort botid i Norge 

      Stavnes, Magni Eline (Bachelor thesis, 2019)
      Denne oppgaven vil besvare problemstillingen Hvordan legger kunst og håndverkslærere på en ungdomsskole i Norge med mottaksklasse til rette for inkludering av minoritetsspråklige elever med kort botid i Norge? Her er fokuset ...
    • Inkludering av nyankomne ukrainske elever 

      Ramlo, Petter (Master thesis, 2023)
      Sammendrag Denne studien har som formål å bringe frem kunnskap om hvilke erfaringer lærere har i arbeidet med nyankomne ukrainske elever innenfor det ordinære opplæringstilbudet. Studien spisser seg inn mot hvordan sosialt ...