Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 6162-6181 av 15252
-
Hvordan blir friluftsliv forstått av skolens aktører og hvordan reguleres gjennomføring av friluftslivsundervisning?
(Master thesis, 2020)Friluftsliv er en del av norsk kulturarv og har gjennom læreplan for kroppsøving blitt tildelt en betydelig del av kompetansemålene. Kroppsøving er et fag som er sammensatt av flere former for fysisk aktivitet, hvor ... -
Hvordan blir holocaust fremstilt i lærebøker på ungdomstrinnet fra 1950 til i dag?
(Bachelor thesis, 2022) -
Hvordan blir papirløse migranters rett til helsehjelp ivaretatt i Norge?
(Bachelor thesis, 2020)Denne bacheloroppgaven er resultatet av et litteraturstudium om papirløse migranters helserettigheter. Oppgaven har sitt utspring i en personlig interesse for papirløse migranters situasjon, og en yrkesetisk motivasjon for ... -
Hvordan blir samarbeidet mellom barnevernstjenesten og minoritetsfamilier påvirket av kunnskap og gjensidig tillit
(Bachelor thesis, 2020)Denne bacheloroppgaven handler om hvordan samarbeidet mellom barnevernstjenesten og minoritetsfamilier blir påvirket av kunnskap og gjensidig tillit. Metoden for denne oppgaven er litteraturstudie. Oppgaven gjør kort rede ... -
Hvordan blir sørsamisk arkivmateriale tatt vare på av nasjonale institusjoner i dag?
(Bachelor thesis, 2020)I denne bacheloroppgaven undersøker jeg tre sentrale spørsmål innen bevaring av sørsamisk arkivmateriale, finnes det et egentlig et system eller er det bare tilfeldig hvordan samiske arkivdokumenter blir overordnet og ... -
Hvordan blir unge under 30 år somstår utenfor arbeid og utdanning påvirket av NAVs krav om diagnoser?
(Bachelor thesis, 2024)Antallet unge mellom 18-29 år utenfor arbeid og utdanning i Norge øker, og flere studier viser at unge i stor grad føres over på helserelaterte ytelser som Arbeidsavklaringspenger (AAP) når det er mistanke om at det kan ... -
Hvordan blir vikingferdene fremstilt i utvalgte lærebøker på mellomtrinnet? - En sammenlignende analyse
(Bachelor thesis, 2022) -
Hvordan bruker toppidrettsutøvere i Olympisk Taekwondo mentale ferdigheter og hvordan opplever junior, elite og tidligere elite motgang og suksess.
(Bachelor thesis, 2019)I denne oppgaven valgte jeg å se på hvordan norske kvinnelige toppidrettutøvere bruker mentale ferdigheter innen Olympisk Taekwondo. Jeg ønsket å undersøke hvordan juniorer, seniorer og tidligere seniorer bruker disse ... -
Hvordan bygge bro i en fragmentert forvaltning? : en studie av betydningen av vern og lokal forvaltning i Blåfjella-Skjækerfjella nasjonalpark
(Master thesis, 2015)This thesis is a study of the importance of nature protection and the introduction of a local management model in Blåfjella-Skjækerfjella National Park. The theoretical framework is largely based on theories and concept ... -
Hvordan definerer ungdomsskoleelever historisk kompetanse?
(Master thesis, 2022)I denne oppgaven presenteres et kvantitativt forskningsoppgave som presenterer ungdomsskoleelevers egen definisjon av historisk kompetanse. En lukket kvantitativ spørreundersøkelse ble gjort på to niendeklasser på to ulike ... -
Hvordan den digitale utvikling har påvirket de digitale arkivene sikkerhetsmessig og Digitalt Personvern/ Etikk innenfor Arkiv og IT verdenen
(Bachelor thesis, 2021)Denne oppgaven har tatt for seg hvordan den teknologiske utviklingen har endret sikkerheten i arkiv-sektoren og hvordan implementeringen av digitalisering har pågått. Oppgaven fremstiller hvordan de teknologiske utviklingene ... -
Hvordan den nye læreplanen i KRLE-faget vil påvirke lærerne som underviser i faget
(Bachelor thesis, 2020)I denne oppgaven har jeg forsøkt å belyse fagfornyelsen i KRLE-faget ved å se på den gamle og nye læreplanen, ved å se på hypotesen om saldering i KRLE-faget og hypotesen om læreplan RLE01-03 vil stille større krav til ... -
Hvordan elever forstår begrepet bærekraftig utvikling
(Bachelor thesis, 2022) -
Hvordan Engelsklærere Rapportere at De Underviser i Vokabularopplæring i 1.trinn i Norge
(Master thesis, 2023)Vokabular er en viktig del av språkopplæringen og er et tema som er nøye undersøkt av forskere. For å lære et fremmedspråk trenger elever aktiviteter som kan hjelpe dem oppnå et bredt og stadig voksende ordforråd. Imidlertid ... -
Hvordan er ungdommers bruk av sosiale medier påvirket av normer?: Et kvalitativt studie av ungdommers erfaringer ved bruk av Facebook, Twitter og Instagram
(Master thesis, 2014)Denne studien undersøker hvordan ungdommers bruk av sosiale medier er påvirket av normer. Dybdeintervju med åtte informanter på 16 og 17 år er grunnlaget for studiet. Informantene ble stilt spørsmål angående deres egne og ... -
Hvordan erfarer ansattte at ledelsen kommuniserer og leder teamet for å fremme utvikling i gruppa og hos den enkelte?
(Master thesis, 2015)Tema og problemområde Teamarbeid blir benyttet i svært stor grad i dagens organisasjoner, og min erfaring er at det er orsket mye på dette sett fra ledelsesperspektiv. Det jeg finner forholdsvis lite forskning på, er ... -
Hvordan erfarer ledere åpne spørsmål, dekonstruktive tilbakemeldinger og gjensidige relasjoner? - Innspill til innhold i coachende ledelse med tilbakemelding som hverdagsdialog
(Master thesis, 2016)Jeg har gjennomført en studie i et mellomstort konsern med verdiene åpen, modig og ansvarlig. Bedriften fokuserer på tankesett for vekst og styrkebasert positiv psykologi i sitt lederutviklingsprogram. De har et lederløfte ... -
Hvordan erfarer ledere åpne spørsmål, dekonstruktive tilbakemeldinger og gjensidige relasjoner? Innspill til innhold i coachende ledelse med tilbakemeldinger som hverdagsdialog
(Master thesis, 2017)Jeg har gjennomført en studie i et mellomstort konsern med verdiene åpen, modig og ansvarlig. Bedriften fokuserer på tankesett for vekst og styrkebasert positiv psykologi i sitt lederutviklingsprogram. De har et lederløfte ... -
Hvordan erfarer veiledere feedbackprosessen som bidrag til utvikling i et relasjonelt samspill? En Q-metodologisk studie av veiledere i NAV Kontaktsenter sine subjektive opplevelser av utvikling i et relasjonsperspektiv.
(Master thesis, 2022)De siste årene har behovet for praksisnær kompetanseutvikling, etablering av læringsarenaer for refleksjon og veiledning over eget arbeid, i økende grad blitt aktualisert for ansatte i NAV som jobber brukerrettet. Dette ...