Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 5523-5542 av 14715
-
High School students’ experiences of being ‘seen’ by their physical education teachers
(Journal article; Peer reviewed, 2019)The study examines the association between students’ level of physical fitness and experiences of being ‘seen’ by their physical education (PE) teachers, by interviewing 26 high school students (13 with low physical fitness, ... -
High-Frequency of Computer Tomography and Surgery for Abdominal Pain After Roux-en-Y Gastric Bypass
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Abstract Introduction Acute, intermittent, and chronic abdominal pain is a common complaint after Roux-en-Y gastric bypass (RYGB). Objectives The aimof the study was to evaluate the use of medical imaging and the need for ... -
High-Value Natural Resources and Transparency: Accounting for Revenues and Governance
(Chapter, 2016)The increase in demand and prices of most high-value natural resources over the past five decades has resulted in massive income gains for resource-abundant countries. Paradoxically, many of these countries have suffered ... -
Higher Education as Context for Music Pedagogy Research
(Chapter, 2021) -
Higher education studies and pregnancy: Challenges and balances
(Journal article, 2021)Pregnancy and childbirth are experienced as physical and psychological challenges for most women. Drawing upon the McClusky'stheory of margin, we developed a 5-point Likert response scale questionnaire and collected data ... -
Higher Teacher Education:Raising Awareness toward Constructing Teaching Philosophy Statements
(Peer reviewed; Journal article, 2021)This article focuses on exploring whether teacher educators and teacher students at higher teacher education programs have constructed their teaching philosophy statements, how they implement such philosophy statements, ... -
Hijabens ulike fremstillinger
(Bachelor thesis, 2019)Bruken av hijab har skapt store debatter, både i Norge og mange andre land i verden. Muslimske kvinner begrunner årsaken til hvorfor de bruker hijab på flere ulike måte. I dette forskningsprosjektet har jeg tatt for meg ... -
Hindringer for barns medvirkning i barneverntjenesten
(Bachelor thesis, 2020)I denne oppgaven har jeg benytte meg av en litteraturstudie for å undersøke hindringer for barnets medvirkning i barnevernets beslutningsprosesser. Organisasjonen ble identifisert som en potensiell hindring for barnets ... -
Hip - Hop som dannelsesverktøy
(Bachelor thesis, 2024) -
Historical examples of entrepreneurial discovery: revisiting the manufacturing history of Raufoss evolving between exploration and exploitation
(Chapter, 2019)Inspired by a study of exploitation and exploration in organizational learning and more recent theories on regional development the author asks: How could the history of a Norwegian manufacturing town be explained by ... -
Historical Proficiency through Fictional Texts: A Didactic Approach to Learn about Indigenous Peoples
(Bachelor thesis, 2021)According to scholars, pupils do not learn about the Sami people’s culture, history, and language, and acquire positive attitudes towards the Sami people, which they are supposed to. In addition, texts about the Sami people ... -
Historie og identitet i den flerkulturelle skolen: En undersøkelse av historiens betydning for ungdomsskoleelevers identitetsdanning
(Master thesis, 2011)I denne oppgaven presenteres en empirisk forskningsundersøkelse gjennomført ved sju ungdomsskoler i Norge. Temaet for oppgaven har vært historie og identitet i den flerkulturelle skolen og har tatt utgangspunkt i følgende ... -
Historiebevissthet - Å leve i nuet, med en nærværende fortid og fremtid
(Master thesis, 2021)Denne studien har tatt utgangspunkt i historiebevissthet teoretisk, samt gjennom mål og intensjoner i norske læreplaner. Historiebevissthet har fått en sentral plass i læreplanen for historie, blant annet i ungdomsskolen. ... -
Historiebevissthet blant lærere og museumsformidlere
(Master thesis, 2023)Den overordnede problemstillingen for mitt masterprosjekt har vært: «Hvordan forstår og operasjonaliserer historielærere og museumsformidlere begrepet historiebevissthet?» Først gjennom LK06 og deretter gjennom LK20 har ... -
Historiebevissthet uttrykt gjennom svar på et spørreskjema
(Master thesis, 2014)I denne teksten tar jeg utgangspunkt i et datamateriale, i form av en spørreundersøkelse, innsamlet ved NTNU. Undersøkelsen tok sikte på å finne ut av hva elever har ment er det morsomste og ... -
Historiebevissthet: Erfaringsnært, men teorifjernt: En undersøkelse av undervisningsorienteringen til et utvalg historielærere i videregående skoler i Sør-Trøndelag
(Master thesis, 2011)Med innføringen av ny læreplan for historiefaget med Kunnskapsløftet 2006 fikk historiefaget i videregående skole en formålsformulering som fordrer et utvidet fagdidaktisk utgangspunkt for undervisning i faget. Historiebevissthet ... -
Historiebevissthetens funksjon hos elever i videregående skole - Et kvantitativt og kvalitativt perspektiv på videregående elevers utvikling av historiebevissthet i tiknytning til Falstadsenterets undervisningspraksis
(Master thesis, 2013)Den overordnete problemstillingen i dette forskningsprosjektet erempiridrevet og todelt: Hvordan utvikles historiebevissthet hos elever i videregående skole, spesielt i tilknytning til deltakelse i et undervisningsopplegg ... -
Historiebøker i grunnskolens perspektiv på Midtøsten- konflikten, med særlig fokus på palestinernes selvstendighet / den palestinske nasjon
(Master thesis, 2016-02-03)Temaet for denne masteroppgaven er hva elever i grunnskolen lærer om Midtøsten, og særlig palestinernes selvstendighet / den palestinske nasjon, lærebøker i historie utgitt i tidsrommet 1999–2008. Min hovedproblemstilling ... -
Historiefagets plass i fagfornyelsen.
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven tar sikte på å undersøke hva samfunnsfaglærere på barneskolen tenker om historiefagets rolle i skolen, og hvordan den nye læreplanen etter kunnskapsløftet i 2020 endrer historieundervisningen. Ettersom ... -
Historien finnes ikke bare i læreboka, den er også rundt oss - En studie av ungdomsskolelæreres bruk av lokalmiljøet og lokalhistorien i Trondheim i historieundervisningen
(Master thesis, 2015)Denne masteroppgaven omhandler hvordan lærere bruker lokalhistorien og lokalmiljøet i historieundervisningen. Oppgaven bygger på et empirisk datamateriale, samlet inn gjennom intervju av åtte lærere ved tre forskjellige ...