Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 5131-5150 av 14798
-
Gal eller normal? : en teoretisk gjennomgang av konseptet psykisk lidelse, med utgangspunkt i Wakefields teori om skadelig dysfunksjon
(Master thesis, 2016)En klar grenseoppgang mellom psykisk sykt og friskt har vist seg svært vanskelig å identifisere. Det foreligger ingen faglig konsensus vedrørende hvordan man skal forstå og definere konseptet psykisk lidelse. Likevel er ... -
Gamification in physical education: Evaluation of impact on motivation and academic performance within higher education
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Gamification is an innovative pedagogical approach to addressing problems related to social behaviour, student motivation and academic performance at different educational stages. Therefore, this research aimed to analyse ... -
Gamification: En litteraturstudie av forskningens status, kunnskapshull, felles rammeverk og veien videre
(Master thesis, 2024)Gamification er et relativt nytt konsept som i det siste har fått en del oppmerksomhet innen forskning på interaktive medier. Begrepet relateres til konsepter som serious games og game- based learning, og beskriver bruken ... -
Gaming - underholdning eller virkelighetsflukt? Hva kan en sosialarbeider gjøre i møte med gamingavhengighet?
(Bachelor thesis, 2023)Videospill kan representere mye forskjellig. For noen kan gaming være underholdning, en måte å koble av på i en ellers stressende hverdag, og et sted man holder kontakten med fjerne venner. For andre kan gaming være en ... -
Gaming Green: The Educational Potential of Eco – A Digital Simulated Ecosystem
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Research into the use of videogames in education is on the rise, and they are cementing their position as part of the modernized, digital classroom. Sustainability education has also become a subject of interest among ... -
Gaming i skolen - i harmoni eller disharmoni med læringsmiljøet?
(Bachelor thesis, 2019)Gaming i skolen - i harmoni eller disharmoni med læringsmiljøet?» tar utgangspunkt i temaet gaming og læringsmiljø for å se på hvorvidt en fritidsaktivitet kan påvirke læringsmiljøet på skolen. Oppgaven inngår i emnet ... -
Gaming motivation and well-being among Norwegian adult gamers: the role of gender and disability
(Journal article; Peer reviewed, 2024)Introduction: Digital gaming is a popular and often social activity, also among adults. However, we need more knowledge of the social dynamics of gaming and its potential benefits for one's well-being. The current study ... -
Gamle tradisjoner møter nye tider : en studie av endringsprosesser i KFUK-KFUM
(Master thesis, 2016)Hensikten med denne oppgaven er å se på hvordan endringsprosesser fungerer i en frivillig, medlemsbasert organisasjon, og hvordan ansatte og frivillige opplever slike endringer. Det gjøres også noen refleksjoner rundt ... -
"Garden som læringsarena" - Ei undersøking av elevar sitt langtidsutbytte etter opplegg gjennom "Garden som pedagogisk ressurs"
(Master thesis, 2014)Denne masteroppgåva tek for seg garden som læringsarena. Læringsarenaer utanfor klasserommet har fått auka merksemd, og ein ser at det ligg statlege føringar til grunnfor at naturen og nærmiljøet skal nyttast ... -
Gatebarnet som offer og helt: En kritisk gjennomgang av den metodologiske utviklingen i den tverrfaglige barne- og barndomsforskningen
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Denne artikkelen har som utgangspunkt at metodiske og metodologiske valg aldri er nøytrale, men bygger på dominerende politiske agendaer og teoretisering av feltet. Gjennom å granske utviklingen av gatebarnfeltet de siste ... -
"Gated Communities" og selvsegregering - Hvordan vil det påvirke fremtiden for urban inkludering?
(Bachelor thesis, 2024) -
Gatekeeping in professional higher education in Norway: ambivalence among academic staff and placement supervisors towards students with disabilities
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Despite legislative regulations, many students with disabilities face barriers to their participation in higher education. In professional education, the requirements for placement practice add to the barriers for both ... -
Gatekunst av Dolk og Pøbel som anslag i en kunstfaglig læringsprosess på mellomtrinnet i grunnskolen
(Master thesis, 2012)Denne studien søker kunnskap om betydning av et kunstfaglig anslag i undervisning, og motivasjonsfaktorer for kunstfaglig arbeid hos elevene. Gjennom deltakelse i en kunstfaglig læringsprosess ledes elevene mot en kunstfaglig ... -
Gatene i Trondheim Midtby i 2050
(Bachelor thesis, 2024)I de siste 25 årene har gatene i Trondheim midtby endret seg mot å prioritere kollektivtrafikk og gående over biler. Dette vil ikke endres i nærmeste framtid, men spørsmålet er da hvor langt går denne utviklingen, og hvordan ... -
Gauging the impact of gender grammaticization in different languages: Application of a linguistic-visual paradigm
(Journal article; Peer reviewed, 2016)Employing a linguistic-visual paradigm, we investigated whether the grammaticization of 079 080 gender information impacts readers’ gender representations. French and German were taken as comparative languages, taking into ... -
«Går det egentlig an å bli usynlig av å bli skremt?»
(Master thesis, 2024)Vår masteroppgave undersøker hvordan elever på barnetrinnet snakker om en skjønnlitterær tekst av Tove Jansson. Studien baserer seg på en kvalitativ metode. Gjennom analyse av en lærerstyrt litterær samtale med en gruppe ... -
«Går det egentlig an å bli usynlig av å bli skremt?»
(Master thesis, 2024)Vår masteroppgave undersøker hvordan elever på barnetrinnet snakker om en skjønnlitterær tekst av Tove Jansson. Studien baserer seg på en kvalitativ metode. Gjennom analyse av en lærerstyrt litterær samtale med en gruppe ...