«Går det egentlig an å bli usynlig av å bli skremt?»
Master thesis
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3904]
Abstract
Vår masteroppgave undersøker hvordan elever på barnetrinnet snakker om en skjønnlitterær tekst av Tove Jansson. Studien baserer seg på en kvalitativ metode. Gjennom analyse av en lærerstyrt litterær samtale med en gruppe elever på 3. trinn, undersøker vi elevenes deltakelse og meningsskapende prosess i samtalen. Problemstillingen for prosjektet er: Hvordan snakker en gruppe elever på 3. trinn om novellen «Det usynlige barnet» i en lærerstyrt litterær samtale? Med utgangspunkt i denne problemstillingen har vi to forskningsspørsmål vi søker svar på:
1. Hvordan setter elevene ord på egne tanker, tolkninger og refleksjoner i den litterære samtalen?2. På hvilke måter evner elever på 3. trinn å sette seg inn i og forstå andres livsverden, følelser og handlinger?
Samtidig som vi undersøker kognitive fenomener, som elevenes ytringer om egne tanker og refleksjoner i den litterære samtalen, baserer også studien seg på et sosiokulturelt læringssyn. Det sosiokulturelle læringssynet understreker at læring skjer i et sosialt samspill og åpner for at deltakernes kunnskap, ideer, holdninger og verdier utvikler seg gjennom bruk av språk og deltakelse i sosial praksis (Vygotsky, 2001). Ettersom vi studerer en gruppe elever, blir det derfor naturlig å se på kommunikasjonsrommet som etableres mellom elevene som deltar i samtalen. Noen sentrale teoretiske perspektiver vi støtter oss til i oppgaven er Neil Mercers (2000) beskrivelser av intermental utviklingssone, disputtpregede, kumulative og eksplorerende samtaletyper. Vi har også anvendt Sheridan Blaus (2003) begreper tekstuell, intertekstuell og performativ literacy og Martha Nussbaums (2016) begrep narrativ forestillingsevne. I tillegg støtter vi oss til leserorientert litteraturteori, deriblant Wolfgang Isers (1978) og Rita Felskis (2008) tanker om hva som skjer i interaksjonen mellom tekst og leser.
Vår studie viser blant annet at elevene ved flere tilfeller har en nærhet til teksten, og at de evner å bruke teksten som springbrett for videre tolkning. De viser gode ferdigheter i å etablere forståelse av det som kan betegnes som en kompleks og utfordrende tekst å lese for en gruppe tredjeklassinger. De er både undrende, kritiske og nysgjerrige til tekstuniverset. Elevene er tilsynelatende aktivt deltakende i en felles tolkningsprosess gjennom lekende, utprøvende og engasjerende tilnærminger til teksten, som utvider tekstlige forståelser. Our master's thesis investigates how primary school pupils talk about a literary text by Tove Jansson. The study is based on a qualitative method. Through the analysis of a teacher-led literary conversation with a group of 3rd-grade pupils, we examine the pupils' participation and process of creating meaning in the conversation. The research question for the project is: How does a group of 3rd-grade pupils talk about the short story «Det usynlige barnet» in a teacher-led literary conversation? Based on this research question, we have two sub-questions we seek to answer:1. How do the pupils articulate their own thoughts, interpretations, and reflections during the literary conversation?2. In what ways are 3rd-grade pupils able to familiarize with, and understand the lives of others, their feelings, and actions?While investigating cognitive phenomena, such as the pupils' expressions of their own thoughts and reflections in the literary conversation, the study is also based on a sociocultural theory of human learning. The sociocultural theory of learning emphasizes that learning occurs during social interaction, and allows for the participants' knowledge, ideas, attitudes, and values to develop using language and participation in social practice (Vygotsky, 2001). Since we are studying a group of pupils, we raise our gaze towards the communication space established between the pupils participating in the conversation. Some key theoretical perspectives we rely on in the thesis are Neil Mercer's (2000) descriptions of the intermental development zone, disputational, cumulative, and exploratory conversation types. We have also applied Sheridan Blau's (2003) terms textual, intertextual, and performative literacy and Martha Nussbaum's (2016) theory of narrative imagination. Additionally, we support our work with reader-oriented literary theory, including the thoughts of Wolfgang Iser (1978) and Rita Felski (2008) on what happens in the interaction between text and reader.
Our study shows, among other things, that the pupils regularly refer to the text during the conversation and show abilities to apply the text for their further interpretations. They demonstrate adequate skills in establishing an understanding of what can be described as a complex and challenging text to read for a group of third graders. They are both wondering, critical, and curious about the text universe. The pupils appear to be actively engaged in a collective interpretation process through playful, experimental, and engaging approaches to the text, which expand their textual understandings.