• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for psykologi
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for psykologi
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Gal eller normal? : en teoretisk gjennomgang av konseptet psykisk lidelse, med utgangspunkt i Wakefields teori om skadelig dysfunksjon

Selvik, Kristoffer
Master thesis
View/Open
Selvik, Kristoffer.pdf (Locked)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2426948
Date
2016
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for psykologi [1565]
Abstract
En klar grenseoppgang mellom psykisk sykt og friskt har vist seg svært vanskelig å identifisere. Det foreligger ingen faglig konsensus vedrørende hvordan man skal forstå og definere konseptet psykisk lidelse. Likevel er dette et tema som diskuteres kontinuerlig, ikke minst i tilknytning til ulike revideringer av diagnosemanualene. Denne oppgaven forsøker å knytte den historiske lidelsesdebatten opp mot moderne diskurs og praksis. Den tar utgangspunkt i Wakefields (1992a) lidelsesforståelse som ‘skadelig dysfunksjon’ (HDA), som i nyere tid representerer det mest markante og ambisiøse bidraget i den teoretiske lidelsesdebatten om psykisk helse. Wakefields bidrag oppstod som reaksjon til diagnosemanualenes pragmatiske tilnærming, som har hatt størst praktisk betydning for vurderinger av sykt og friskt siden DSM-III ble lansert i 1980. Begge disse perspektivene vil bli redegjort for, samt kritikk og støtte av HDA. Implikasjoner vil bli drøftet i relasjon til den praktiske og kliniske betydningen av debatten. Oppgaven konkluderer med at vårt mangelfulle kunnskapsgrunnlag vedrørende hjernens funksjoner umuliggjør verken å bekrefte eller avkrefte HDA. Gitt denne kunnskapsmangelen er derfor teoriens fruktbarhet begrenset. Likevel bør ulike faggrupper skoleres og engasjeres i slike teoretiske spørsmål. Er/bør-debatten vedrørende normative vurderinger vurderes å være av stor betydning for videre kunnskapsutvikling, i likhet med økt funksjonell forståelse av hjernen.
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit