Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 2550-2569 av 15250
-
”Det fleirkulturelle samfunnet, det trur eg me byrjar å sjå no”: Ei kvalitativ intervjustudie av fleirkulturell praksis i Pedagogisk-psykologisk teneste
(Master thesis, 2014)Intensjonen med denne studia var å undersøke fleirkulturelt arbeid gjennom tilsette i PP-tenesta sine opplevingar og vurderingar av sin fleirkulturelle praksis. PP-tenesta er ei teneste heimla i opplæringslovas § 5-6 som ... -
Det folkelingvistiske konseptet “tonefall”. Ei sosiolingvistisk utforskning av prosodiens indeksikalitet
(Journal article; Peer reviewed, 2019)At prosodiske trekk er blant de mest saliente trekkene ved norske talemål, er å regne som en truisme i norsk talemålsforskning. Likevel har det vært gjort forholdsvis lite forskning på hvordan språkbrukere oppfatter og ... -
...det forandra, ja hele livet mitt egentlig
(Master thesis, 2022)Formålet i min studie er å få belyst hvordan unge sosialhjelpsmottakere erfarer å bruke kartlegginsverktøyet «livshjulet» i sine møter på nav. Min problemstilling er følgende: Hvordan er unge sosialhjelpsmottakeres erfaringer ... -
«Det foregår veldig lite læring et sted der det er helt stille»
(Master thesis, 2024)Tematikken for denne studien er arbeid med språk- og fagopplæring i et flerspråklig klasserom. Flere andrespråksforskere fremhever viktigheten av stillasbygging, som innebærer den støtten læreren gir i interaksjonene med ... -
"Det fungerer som det sto i teorien, det ja": En fenomenologisk studie av tre læreres opplevelse av egen læring i et utviklingsprosjekt
(Master thesis, 2010)Denne kvalitative studien har sett på erfarne læreres læring i prosjektet Læringsmiljø og klasseledelse. Prosjektet har hatt fokus på lærerens kompetanseutvikling som grunnlag for et bedre læringsmiljø for elevene. Det har ... -
«Det føles ut som at man må gå inn med fakkel og si; folkens, se her, det her er viktig»
(Master thesis, 2022)Formålet med denne masteroppgaven har vært å avdekke ny kunnskap om hvordan karriereveiledere opplever Nasjonalt kvalitetsrammeverk for karriereveiledning i lys av egen praksis. Et gjennomgående fokusområde i oppgaven har ... -
Det første yrkesårets påvirkning på naturfaglæreres motivasjon for bruk av uteskole i egen undervisning
(Master thesis, 2021)I denne masteroppgaven undersøkes problemstillingen «Hvordan påvirker første yrkesår nyutdannede naturfaglæreres motivasjon for bruk av uteskole i egen undervisning?». Målet for studien har vært å få bedre forståelse for ... -
"Det går gjennom hendene og inn i hodet" En kvalitativ studie av hvordan tre lærere tar i bruk konkreter for å forebygge utvikling av matematikkvansker
(Master thesis, 2023)I denne studien har jeg undersøkt hvordan lærere kan tilpasse opplæringen for elever som de tenker at er i ferd med å utvikle en matematikkvanske. Mer spesifikt har jeg sett nærmere på hvordan lærere kan ta i bruk konkreter ... -
«Det går litt på den stoltheten de kjenner» - En kvalitativ studie om tre læreres arbeid for å fremme elevers ferdigheter til planlegging
(Master thesis, 2018)Temaet for denne studien er å få innsikt i hvordan tre lærere jobber med å fremme elevers ferdigheter til planlegging. Å mestre planlegging viser seg som viktig for å fungere som agent i eget liv (Bandura, 1997; 2006; ... -
"Det går veldig bra hvis man jobber litt for det.": En undersøkelse av hvordan fire familier opplever AVT-veiledning
(Master thesis, 2012)Fokuset i denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan fire foreldrepar som får AVT-veiledning opplever veiledningen. Følgende problemstilling har blitt belyst: Hvilket utbytte beskriver foreldrene at de har og hvilke ... -
Det gjelder å være proaktiv : en mikroetnografisk studie av en lærers klasseledelse i en spesialskole
(Master thesis, 2016)Temaet for denne masterstudien er klasseledelse. Formålet med studien er å finne ut hvordan en lærer og kollega, Anne, håndterer klasseledelse i en aldersblandet spesialklasse med 10 elever i aldersgruppen 11- 15 år, og ... -
«Det gjør det liksom litt mer spennende, litt mer interessant og du får mer lyst til å lære om liksom den personen» En eksperimentstudie av forarbeidsfasens påvirkning på elevers motivasjon for arbeid med mikrohistorie
(Master thesis, 2022)Dette mastergradsprosjektet tar utgangspunkt i forarbeidsfasen i arbeid med mikrohistorie. Formålet med studien er å undersøke om forarbeidsfasen påvirker elevenes motivasjon for videre arbeid med mikrohistorie. Studien ... -
Det glemte aspektet: Selvtillit - et selvstendig valg?
(Master thesis, 2024)Denne studien tar utgangspunkt i TIMSS-undersøkelsens resultater, spørreskjemaer og teoretiske rammeverk. Både TIMSS og PISA viser at norske 9.-trinnselevers matematikkprestasjoner er nedadgående, henholdsvis mellom 2015 ... -
Det globale medborgerskapet: Et samarbeid mellom læreren og læreboka
(Bachelor thesis, 2022) -
Det gode møtet - En fenomenologisk studie med fokus på lærer-elev relasjonen
(Master thesis, 2015)Vi har stadig fått mer kunnskap om betydningen av å skape gode relasjoner i skolehverdagen og hvilken effekt dette har på elevenes læring. Forskning viser at læringsmiljøet har en signifikant effekt på elevenes prestasjoner ... -
Det grønne initiativ: hva driver ansatte i den bærekraftige restaurantbransjen?
(Bachelor thesis, 2022)Inngående i et større prosjekt på NTNU ble det gjennomført en kvalitativ studie med fokus på den bærekraftige restaurantbransjen i Norge. I de siste årene er klimaendringer omtalt som et stadig større problem, og uten en ... -
Det grønne skiftet på Helgeland
(Bachelor thesis, 2023)I denne casestudien har temaet og problemstillingen vært rettet mot det grønne skiftet på Helgeland. Jeg har satt søkelys på et spesifikt hydrogenprosjekt i Mosjøen, Vefsn kommune. Oppgaven har fokusert på hvordan ... -
"Det hadde ikke vært mulig med avstandsforholdet uten sosiale medier" : en studie av unges bruk av sosiale medier
(Master thesis, 2016)This study examines how young people use social media to establish and maintain social relations. By conducting in-depth interviews with eight 17-year olds, I investigate young people’s own experiences and use of Facebook, ...