Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 2535-2554 av 15252
-
«Det er verbet som bestemmer, er det ikke?»: Ein kvalitativ analyse av tre utforskande samtalar om valens mellom elevar på 10. trinn
(Master thesis, 2023)Hovudformålet med denne oppgåva er å undersøka kva grammatisk forståing elevar på 10. trinn gir uttrykk for i utforskande samtalar om valens. I oppgåva analyserer eg tre samtalar med til saman ni elevar. I samtalane vurderer ... -
«Det er vi som eier fotballen» - En kvalitativ studie av norske fotballsupporteres holdninger til ulike eierskapsmodeller i norsk fotball
(Master thesis, 2022)Utviklingstrekkene ved den moderne fotballen har ifølge Hjelseth (2012) gjort at standardfortellingen om at fotballens status som «the peoples game» hører fortiden til. Fotballen blir gjort om til en gjenstand og setter ... -
«Det er viktig at de føler mestring, og at det ikke blir ekkelt!»
(Master thesis, 2022)Tematikken for denne masteroppgaven er hvordan lærere jobber for å inkludere elever med innadvendt atferd. Jeg ville også finne ut hvilke refleksjoner lærerne hadde om hvordan de skulle ønske de kunne jobbet med inkludering. ... -
«Det er viktig at der er rom for alle kjensler i barnehagen»
(Master thesis, 2020)Denne studien tek sikte på å få kunnskap om korleis det blir arbeida med tematikken kjensler i barnehagen. Formålet med studien var å få ei djupare innsikt i tre ulike barnehagelærarar sine tankar og erfaringar knytt til ... -
''Det er viktig at eleven føler seg sett, høyrt og forstått'' - Ein kvalitativ studie om skulerådgjevarar sine erfaringar med å skape tillitsfulle relasjonar til elevar i ungdomsskulen
(Master thesis, 2018)I denne studien har eg undersøkt korleis skulerådgjevarar beskriv sitt arbeid med å skape tillitsfulle relasjonar til elevar i ungdomsskulen. Skulekvardagen er hektisk, og det kan vere ei utfordring å få nok tid til å skape ... -
«Det er viktig å anerkjenne at rasisme er et problem»
(Master thesis, 2021)En viktig del av samfunnsfaget er å utvikle elever til å bli selvstendige og engasjerte samfunnsborgere. I dette arbeidet er blant annet innføring i komplekse begreper og tilhørende strukturer sentralt. Gjennom økt ... -
Det etniske nettverkets betydning for innvandrerens selvfølelse og tilhørighet i det nye samfunnet.
(Master thesis, 2012)Bakgrunn: Grunnlaget for sosialt arbeid er at personen selv har kunnskap og kompetanse til å sette sin egen situasjon i en meningsfull kollektiv sammenheng. Gjennom sosial deltakelse skapes det muligheter for å danne sosiale ... -
''Det finnes ikke et fasitsvar'' - Tematisk analyse av erfaringer ved samtidig rus- og traumeproblematikk blant helsepersonell i Tverrfaglig Spesialisert Rusbehandling
(Master thesis, 2017)Beskrivelse. Denne kvalitative studien utforsker praksis ved samtidig rus- og traumeproblematikk i Tverrfaglig Spesialisert Behandling ved tre rusinstitusjoner i Norge. Studien gir innsikt i den erfaringsbaserte kunnskapen ... -
"Det finnes ikke noen rollebeskrivelse til spesialpedagoger". En kvalitativ studie om tre spesialpedagogers rolle i skolen.
(Master thesis, 2023)Temaet for studien er spesialpedagogens rolle i skolen. Studiens problemstilling er som følger: Hvordan beskriver og realiserer tre spesialpedagoger sin rolle? Og hvordan harmonerer dette med nasjonale føringer? Proble ... -
Det finnes ikke vanskelige barn, men barn som har det vanskelig
(Master thesis, 2022)Den norske skolen består av et stort elevmangfold, der alle barn har ulike evner og forutsetninger for faglig og sosial læring og utvikling. Blant disse barna finner man de utrygge barna, som kan defineres som barn som ... -
"Det finnes ingen typisk nettovergriper": En kvalitativ analyse av hvordan en nettovergriper oppfattes av de som jobber direkte og indirekte med nettovergrep mot barn
(Bachelor thesis, 2023)Oppgavens tema er å undersøke hvordan de som jobber med nettovergrep mot barn oppfatter en typisk nettovergriper. Problemstillingen er: «Hvordan oppfattes en nettovergriper av de som jobber direkte og indirekte med ... -
Det finnes jo en million trillion måter å tro på!
(Master thesis, 2023)Denne oppgaven undersøker presentasjon av kristent mangfold i KRLE-undervisning. Mangfoldet i Norge blir større og større, også det religiøse mangfoldet. Som følge av dette må den norske skolen og KRLE-faget henge med, og ... -
Det finnes mange måter å lede på og mange måter å reagere på
(Master thesis, 2021)Formålet med denne studien er å undersøke lederes subjektive opplevelser av å lede en gruppe ansatte gjennom store omfattende endringer grunnet koronakrisen som rammet Norge i mars 2020. Problemstillingen studien baserer ... -
”Det fleirkulturelle samfunnet, det trur eg me byrjar å sjå no”: Ei kvalitativ intervjustudie av fleirkulturell praksis i Pedagogisk-psykologisk teneste
(Master thesis, 2014)Intensjonen med denne studia var å undersøke fleirkulturelt arbeid gjennom tilsette i PP-tenesta sine opplevingar og vurderingar av sin fleirkulturelle praksis. PP-tenesta er ei teneste heimla i opplæringslovas § 5-6 som ... -
Det folkelingvistiske konseptet “tonefall”. Ei sosiolingvistisk utforskning av prosodiens indeksikalitet
(Journal article; Peer reviewed, 2019)At prosodiske trekk er blant de mest saliente trekkene ved norske talemål, er å regne som en truisme i norsk talemålsforskning. Likevel har det vært gjort forholdsvis lite forskning på hvordan språkbrukere oppfatter og ... -
...det forandra, ja hele livet mitt egentlig
(Master thesis, 2022)Formålet i min studie er å få belyst hvordan unge sosialhjelpsmottakere erfarer å bruke kartlegginsverktøyet «livshjulet» i sine møter på nav. Min problemstilling er følgende: Hvordan er unge sosialhjelpsmottakeres erfaringer ... -
«Det foregår veldig lite læring et sted der det er helt stille»
(Master thesis, 2024)Tematikken for denne studien er arbeid med språk- og fagopplæring i et flerspråklig klasserom. Flere andrespråksforskere fremhever viktigheten av stillasbygging, som innebærer den støtten læreren gir i interaksjonene med ... -
"Det fungerer som det sto i teorien, det ja": En fenomenologisk studie av tre læreres opplevelse av egen læring i et utviklingsprosjekt
(Master thesis, 2010)Denne kvalitative studien har sett på erfarne læreres læring i prosjektet Læringsmiljø og klasseledelse. Prosjektet har hatt fokus på lærerens kompetanseutvikling som grunnlag for et bedre læringsmiljø for elevene. Det har ...