Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 2275-2294 av 14277
-
”Det du sier har betydning”: En q-metodologisk studie av hvordan tilbakemeldinger på arbeidsplassen påvirker selvtilliten til den enkelte
(Master thesis, 2014)This thesis presents a Q-methodological study, which examines the subjective experiences of people getting feedback in their workplace. The thesis seeks to answer the following research question: How do employees experience ... -
"Det e bare det at æ vil at folk ska hør, egentlig" - Digital teknologi som meningsskapende ressurs i et sanglæringsrom
(Master thesis, 2017)Masteroppgaven tar for seg temaet digital teknologi i sangundervisning, og undersøker hvordan sangelever skaper mening i dette fenomenet gjennom problemstillingen: ”Hvordan iscenesette et sanglæringsrom med digital teknologi ... -
Det e itj nå som hete sjøtthøvv
(Bachelor thesis, 2019)Jeg har undersøkt lærere sine holdninger til språklige endringsprosesser, ved å gjennomføre kvalitative intervju med to norsklærere på 3. og 4. trinn i skoler i Trondheim. Jeg fant ut at lærerne hadde ulike holdninger til ... -
Det e lettere hvis du gjør det
(Master thesis, 2021)Denne masteravhandlingen belyser problemstillingen «Hvordan nyttiggjør to elever i andreklasse seg av tilgjengelige ressurser i ulike skrivesituasjoner?». Klassen jeg har forsket i er med på FUS-prosjektet. Det er en ... -
Det egentlige livet - Om emosjonell intelligens og integrering i det flerkulturelle Norge
(Master thesis, 2006) -
Det emosjonelle interkulturelle møtet
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Denne intervjustudien drøfter hvordan internasjonal praksismobilitet i lærerutdanning kan bidra til utvikling av lærerstudenters emosjonelle og interkulturelle kompetanse. Problemstillingen tar utgangspunkt i hvordan ... -
"Det er å kunne se deg for den du er da!" Hvordan opplever elever med stort læringspotensial og dobbelteksepsjonelle elever å bli møtt i det offentlige opplæringstilbudet? En kvalitativ studie med fokus på dobbelteksepsjonelle elever sin opplevelse av trivsel i skolen.
(Master thesis, 2022)Elever med stort læringspotensial og dobbelteksepsjonelle elever er en svært heterogen gruppe, som ofte kan risikere å «fly under radaren» og «falle mellom to stoler» i dagens opplæringstilbud. Holdninger om at elever med ... -
"Det er å kunne se deg for den du er da!" Hvordan opplever elever med stort læringspotensial og dobbelteksepsjonelle elever å bli møtt i det offentlige opplæringstilbudet? En kvalitativ studie med fokus på dobbelteksepsjonelle elever sin opplevelse av trivsel i skolen.
(Master thesis, 2022)Elever med stort læringspotensial og dobbelteksepsjonelle elever er en svært heterogen gruppe, som ofte kan risikere å «fly under radaren» og «falle mellom to stoler» i dagens opplæringstilbud. Holdninger om at elever med ... -
Det er barbarisk, men hei, det er Disney
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgava er et dekoloniserende prosjekt som belyser hva som skjer når jeg som lærer søker å skape endring hos meg selv gjennom møter med musikken i to Disney-musikaler. Studien er postkvalitativ, noe som muliggjør ... -
«… det er bare jobben din» - En kvalitativ studie om kjærlighet i barnevernets praksis
(Master thesis, 2021)Denne masterstudien utforsker fenomenet kjærlighet i barnevernet. På bakgrunn av at kjærlighet ble tatt inn i barnevernlovens formålsparagraf i 2018, er det ønskelig med økt kunnskap om hvordan kjærlighet vurderes og ... -
"Det er bare opp til deg selv hva du får ut av det" Hvordan unge voksne med rusrelaterte og psykiske helseutfordringer opplever møtet med det offentlige hjelpeapparatet
(Master thesis, 2021)Temaet for denne masteroppgaven omhandler hvordan unge voksne med rusrelaterte og psykiske helseutfordringer opplever å være bruker av det offentlige hjelpeapparatet. Utgangpunktet for oppgaven er et kvalitativt ... -
Det er bare plass til to barn i denne leken : en kvalitativ undersøkelse av barns destruktive
(Master thesis, 2016)Denne masteren har fått tittelen det er bare plass til to barn i denne leken og er et resultat av en kvalitativ undersøkelse, som baserer seg på observasjoner av to barnegrupper i en barnehage i Trondheim kommune. Formålet ... -
"Det er bedre å bygge barn enn å reparere voksne" : en kvalitativ studie om helse i småskolen sett fra læreres perspektiv
(Master thesis, 2015)Temaet for denne masteroppgaven er psykisk helse blant elevene i småskolen. Med forskningen min ønsket jeg å fokusere på skolen som en forebyggende og helsefremmende arena, og da nærmere bestemt på lærerens rolle i dette ... -
Det er de gode dagene man lever på
(Master thesis, 2020)Formålet med studien er å undersøke hva som kan oppleves som belastende for ansatte i barnevernsinstitusjoner. Studien ønsker å løfte fram, og fremme, barnevernsansatte sin stemme - i forhold til hva som kan gjøres for å ... -
"Det er deilig her" - an ethnographic study of children's encounters with nature in northern Norway
(Master thesis, 2021)Denne avhandlingen er en etnografisk studie av barns møter med naturen I Nord-Norge. Med barneskole som setting, ble oppgaven formulert rundt deltakerobservasjoner av deltakerne. Oppgaven er skrevet innenfor det tverrfaglige ... -
"Det er den der fylla blant de som fikser livene sine jeg snakker om..." : alkoholens betydning i sosiale kontekster sett fra perspektivet til et utvalg eldre tilhørende en høy sosial klasse : en kvalitativ studie
(Master thesis, 2016)Bakgrunn: Alkohol er i forskningslitteraturen hovedsakelig og tradisjonelt blitt undersøkt i relasjon til sykdom og risiko, og ikke med utgangspunkt i at alkohol er betydningsfullt som en del av menneskers sosiale liv. ... -
"Det er den følelsen av at samfunnet går sin gang ... uten deg": En kvalitativ studie om å stå utenfor viktige samfunnsområder, som arbeid eller utdanning
(Master thesis, 2023)Verden vi lever i er i stadig endring. Nye utfordringer og kontinuerlige endringer krever ny kunnskap om hvordan vi kan imøtekomme dette på best mulig måte. Utenforskap er å anse som en utfordring for både for individ og ...