Browsing Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) by Title
Now showing items 1990-2009 of 14085
-
«De tror verden er en søppelbøtte!» En kasusstudie av hvordan elever på 4.trinn samtaler omkring «Klodeklubben. Hytta som forsvann» i bærekraftig litteraturundervisning
(Master thesis, 2023)Utdanning for bærekraftig utvikling har i Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 blitt løftet frem som en ferdighet elevene skal utvikle kompetanse i på tvers av fag. Dette masterprosjektet har som mål å undersøke hvordan ... -
De underliggende dimensjonene bak sosialt bærekraftig bedriftsutvikling
(Master thesis, 2014) -
De urolige barna
(Master thesis, 2021)Denne forskningen har som hensikt å skaffe innsikt i hvordan kontaktlærere motiverer elever med konsentrasjonsvansker og deres erfaringer knyttet til praktisering på småtrinnet. Et mål var å få et innblikk i hvordan lærere ... -
De usynlig syke : en kvalitativ studie av interaksjonsskjerming, forventninger og biografiske opprykk blant langtidssykemeldte på rehabiliteringsopphold
(Master thesis, 2016)Dette er en sosiologisk studie som tar for seg opplevelser av rehabilitering og helseplager i hverdagslivet blant en gruppe langtidssykemeldte kvinner med muskel- og skjelettlidelser, allmenne psykiske lidelser og/eller ... -
De usynlige barna? Konsekvenser og ivaretakelse av pårørende søsken i rusbelastede familier
(Bachelor thesis, 2021)Hensikten med denne oppgaven er å belyse tematikken mindreårige søsken som pårørende innenfor rusbelastede familier. Rusavhengighet er et omfattende samfunnsproblem, som ofte rammer flere enn kun den rusavhengige. I familier ... -
"De utrolige årene" - betydning for lærernes klasseledelse? En kvalitativ studie av tre læreres opplevelser og erfaringer med "DUÅ"'s skole- og barnehageprogram og hvordan det har betydning for deres rolle som klasseleder
(Master thesis, 2015)Tittel: «De utrolige årene»- betydning for klasseledelsen? Problemstilling: «Læreres opplevelser og erfaringer med «DUÅ»`s skole- og barnehageprogram og hvordan det har betydning for deres rolle som klasseleder.» Omf ... -
De vanskelige nyhetene. Hvordan krav om politiske forkunnskaper og kildebruk kan gjøre nyhetsdekningen vanskelig å forstå
(Journal article; Peer reviewed, 2012)I de siste tiårene har mediene blitt hovedscenen for politisk informasjon og debatt. Det har funnet sted en markant økning i antall mediekanaler, nyhetssendinger og artikler om politikk. Men hvor forståelig er egentlig de ... -
De viktige barnestemmene - Barn og unge i sorg: En kvalitativ studie over fire unge kvinners erfaringer og behov til skolen og medelever når sorgen rammet
(Master thesis, 2018)Temaet for denne studien er barn og unges forventinger og erfaringer til lærere og medelever etter å ha mistet en av sine foresatte. Formålet med studien har vært å skape en større innsikt og forståelse for hva en sorgprosess ... -
«De vil jo så gjerne på skolen, men de får det ikke til»
(Master thesis, 2022)Dette forskningsprosjektet har hatt som hensikt å undersøke hvordan lærere og spesialpedagoger forstår fenomenet skolevegring, samt hvordan de erfarer arbeidet med å forebygge at elever i grunnskolen utvikler skolevegring. ... -
"De vil jo så gjerne, men så makter de ikke" - En kvalitativ studie av PPT´s arbeid med skolevegringsproblematikk.
(Master thesis, 2021)Dette forskningsprosjektet hadde som hensikt å undersøke hvordan ledere og rådgivere i pedagogisk-psykologisk-tjeneste (PPT) arbeider med skolevegringsproblematikk. Studien tar for seg forståelse og identifisering av ... -
De yngste barnas behov for tilknytning som et ledd i barnehagens forebyggende arbeid: En kritisk diskursanalyse
(Master thesis, 2013)Temaet for oppgaven er knyttet til den stadig pågående debatten om de yngste barna i barnehagen, hvor det er blitt stilt kritiske spørsmål om hvorvidt barnehagen er bra eller ikke for de aller yngste barna. Det fremstår ... -
De yngste barnas trivsel i barnehagen : et mikroetnografisk feltarbeid om ett- og toåringers subjektive opplevelser av trivsel i barnehagen
(Master thesis, 2015)Målet for denne masteroppgaven er å undersøke de yngste barnas subjektive opplevelser av trivsel i barnehagen, hvor barna er studiens primære forskningsdeltakere. Problemstillingen er: I hvilke situasjoner gir de yngste ... -
De' e så artig!: Erfaringer hos ledere for dugnadsgjenger tilknyttet Norsk revyfestival. Hva gjør det attraktivt å delta som gjengsjef?
(Master thesis, 2013)Masteroppgaven er utført ved en kvalitativ undersøkelse blant gjengsjefer i Norsk Revyfestival. Hensikten med undersøkelsen er å kartlegge hva det er som motiverer disse gjengsjefene til å ta på seg en så stor oppgave som ... -
(De-)politicization Discourse Strategies: The Case of Trade
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Examining (de-)politicization as an actor-driven phenomenon, this study asks: How and to what extent do actors in the public sphere attempt to (de-)politicize European Union (EU) policies? (De-)politicization is understood ... -
De-labelling the ‘Memory of the World’: A Cosmopolitan Perspective on Qiaopi Remittance Letters
(Journal article; Peer reviewed, 2024)Qiaopi, remittance family letters that maintained networks between overseas Chinese and their families and relatives in China in the nineteenth and twentieth centuries, have been recognised since 2013 by UNESCO as a ‘Memory ... -
Dead Poet Anxiety: Investigating the relationship between worry and mitigating behaviors
(Bachelor thesis, 2022)Stude undersøker forholdet mellom individenes grad av bekymring og deres beskytende atferd, for folk som i Norge. Resultatene viste at deltagerne delvis favoriserer bruken av beskytende atferd. I motsetning til eksisterende ... -
Deaf and hearing high-school students' expectations for the role of educational sign-language interpreter
(Peer reviewed; Journal article, 2015)This article focuses on the role of the educational interpreter as seen from the student’s perspective. Based on a classroom study conducted in Norway, it presents an analysis of interviews with highschool students who ... -
Deaf and hearing high-school students' expectations for the role of educational sign-language interpreter
(Journal article; Peer reviewed, 2015)This article focuses on the role of the educational interpreter as seen from the student’s perspective. Based on a classroom study conducted in Norway, it presents an analysis of interviews with highschool students who ...