Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 1950-1969 av 14085
-
DayZ og ARMA III : brukergenerert innhold i en sosial kontekst
(Master thesis, 2015) -
Dårlig magefølelse: Grunnlag for bekymringsmelding?: - sentrale mønstre i barnehagansattes arbeid med barn som bekymrer
(Master thesis, 2009)Omsorgssvikt har vært et aktuelt tema i samfunnsdebatten de siste årene. Barn som lever med rus, fysisk og psykisk mishandling og seksuelle overgrep har interessert flere forskermiljø og dermed fått større plass i media ... -
De aller minste barnas stemme
(Bachelor thesis, 2021)«Det finnes ikke vanskelige barn, bare barn som har det vanskelig» Tønnessen, 1996. I det barnevernsfaglige arbeidet møter man på mange krevende utfordringer. En av disse utfordringen er å høre barnets stemme. Dette er ... -
De andre
(Bachelor thesis, 2020) -
De bærer på et enormt ansvar, og passer på sine omsorgspersoner når de heller burde leke og bare fått lov til å være barn
(Master thesis, 2022)Temaet for denne masteroppgaven handler om barn som pårørende av foreldre med rusmiddelproblemer. Forskning viser at barn i slike livssituasjoner tidligere var betegnet som de «usyngelige», «skjulte» og «glemte» barna ... -
«De er her for å lære norsk, ikke på et politisk kurs»
(Master thesis, 2019)Denne oppgaven tar for seg temaet begrepslæring i samfunnskunnskap, med fokus på voksenopplæring. Studien er en kvalitativ forskningsundersøkelse, med bruk av intervjuer for å samle inn empiri. Den tar utgangspunkt i sju ... -
"De er på skolen, men de er vanskelige å se" : En kvalitativ intervjustudie om hvordan lærere forstår og reflekterer rundt innagerende atferd blant barn og unge i grunnskolen
(Master thesis, 2022)Innagerende atferd er et paraplybegrep som omfatter mange ulike vansker og atferd. Blant annet blir de beskrevet som stille, tilbaketrukken, sjenerte, introverte og beskjedne. De er dermed en gruppe som havner i bakgrunnen ... -
"De er sterkere enn vi tror!" : en kvalitativ studie av hvordan barnehagen kan arbeide for å fremme resiliens hos flyktningbarn i Norge
(Master thesis, 2016)Formål og problemstilling Formålet med min studie har vært å få et dypere innblikk i hvordan barnehager i Norge kan arbeide for å fremme resiliens hos flyktningbarn. I min studie har jeg vært ute etter pedagogers tanker ... -
De fleste har ikke nok kunnskap om ernæring. Jeg tror det er mange som kan få litt negative konsekvenser av å ikke vite nok.
(Master thesis, 2021)Psykisk helse er et dagsaktuelt tema som følger av Covid-19-pandemien og et tidvis nedstengt samfunn. I den forbindelse har organisasjonen Sunn Idrett opplevd en enorm økning i henvendelser om spiseforstyrrelser. Ifølge ... -
De fullverdige nordmenn, franskmenn og polakker
(Master thesis, 2022)Temaet for denne oppgaven er etnisk nasjonalisme. Jeg undersøker forklaringsfaktorer for etnisk nasjonalisme og hvorvidt det er systematiske forskjeller i disse faktorene mellom Norge, Frankrike og Polen. Dette gjør jeg ... -
De fylkesvise bygdeutviklingsmidlene - En evaluering av måloppnåelse
(Master thesis, 2017)I kjølvannet av det globale matprishoppet i 2007 samt utfordringene tilknyttet verdens befolkningsvekst og klimaendringer, er matsikkerhet og landbrukets produksjonskapasitet blitt aktuelle tema innen norsk landbrukspolitikk. ... -
De glemte klassene: En kvalitativ studie av hvilke konsekvenser organiseringen av innføringstilbud har for nyankomne minoritetsspråklige elevers integrering.
(Master thesis, 2020)Målet med dette prosjektet er å belyse hvilke konsekvenser organiseringen av innføringstilbud kan ha på nyankomne minoritetsspråklige elevers integrering. Det finnes mye tidligere forskning på integrering, men fokuset ... -
« De har all verdens mulighet til å lære»: En kvalitativ intervjustudie av hvordan tre spesialpedagoger og en vernepleier tilrettelegger opplæringen til ungdom med Asperger syndrom
(Master thesis, 2013)Mennesker med Asperger syndrom opplever gjerne store utfordringer med å organisere seg selv i daglige gjøremål, og de har ofte omfattende forståelsesvansker knyttet til sosial samhandling, språk og kommunikasjon. I denne ... -
''De har en historie med seg, og den historien er det veldig viktig at vi får tak i og skjønner'' : en kvalitativ intervjustudie om kartlegging av minoritetsspråklige elever
(Master thesis, 2017)Norge har etter hvert blitt et flerkulturelt samfunn. Her bor det mange mennesker fra ulike land. Andelen av elever som har en annen språklig og kulturell bakgrunn øker betydelig og påvirker den norske grunnskolen. ... -
De har i alle fall ikke blitt dårligere, har jeg trodd : en kvalitativ studie av psykologers perspektiv på forverring i terapi
(Master thesis, 2016)Behandlingsforskning har historisk sett vektlagt positive fremfor negative effekter i psykoterapi. Det er imidlertid nødvendig at også negative sider utforskes og gjøres kjent overfor pasienter, fagutøvere og myndigheter. ... -
"De har ikke kutta meg ut..." - En kvalitativ studie om innsatte/tidligere innsatte og sosial støtte
(Master thesis, 2017)Bakgrunn: Innsatte/tidligere innsatte lever under en rekke ulike sosiale problemer som kan gjøre tilpasningen til et liv i samfunnet etter en fengselsdom vanskelig. Sosial støtte under og etter soning fra det uformelle ... -
«De kan faktisk bli Erna Solberg» - En kvalitativ intervjustudie av tre læreres erfaringer med tilpasset opplæring for elever med lese- og skrivevansker
(Master thesis, 2022)Lesing og skriving er to grunnleggende ferdigheter elever må mestre for å innfri skolens forventninger. Elever med lese- og skrivevansker er derfor avhengig av en godt tilrettelagt og tilpasset opplæring. Denne studien ... -
De kan ikke bare sitte på passasjersida og la det suse og gå... De må ta rattet: En kvalitativ studie om hvordan veiledere i ForVei opplever at de bidrar til å øke studenters reelle handlingsrom
(Master thesis, 2013)Denne oppgaven undersøker veilederes opplevelse av empowerment. Problemstillingen oppgaven tar utgangspunkt i er; Hvordan erfarer veileder at hans/hennes bidrag hjelper veisøker å utvide sitt reelle handlingsrom? Jeg ... -
De må føle seg savnet når de ikke har møtt opp på skolen : en kvalitativ studie om læreres tanker om årsaker og tiltak i møte med frafallsproblematikken
(Master thesis, 2016)Denne masteravhandlingen tar et dypdykk inn i frafallsproblematikken vi ser i dagens skole. Imsdal VGS er studiens forskningsskole, og er en skole med svært høy gjennomføringsprosent. Skolen har både yrkesfag og ...