Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 1930-1949 av 14019
-
Dataspill og dannelse. Å lære livsmestring med Peer Gynt-spillet.
(Journal article; Peer reviewed, 2023)En dataspillversjon av Henrik Ibsens Peer Gynt er utviklet for bruk i skolen. I tillegg til å introdusere elevene for Ibsens kjente drama er spillet tenkt brukt som en læringsressurs i arbeidet med det tverrfaglige temaet ... -
Dataspilleavhengighet – Utbredt samfunnsproblem eller medieskapt konstruksjon?
(Master thesis, 2013) -
Dataspillet Mitt barn lebensborn - EDU for elever med høytfungerende autisme
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven har vi sett på problemstillingen: “Hva er den pedagogiske verdien av dataspillet Mitt barn lebensborn - EDU, i arbeidet med elever med høytfungerende autisme?” For å belyse denne problemstillingen, ... -
Dataspillet Mitt barn lebensborn - EDU for elever med høytfungerende autisme
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven har vi sett på problemstillingen: “Hva er den pedagogiske verdien av dataspillet Mitt barn lebensborn - EDU, i arbeidet med elever med høytfungerende autisme?” For å belyse denne problemstillingen, ... -
DAY CARE AS AN INTEGRATIONAL ARENA AND INCLUSIVE ENVIRONMENT: Newcomer Migrant Girls’ Sociocultural Transitions and Negotiations of Identity, Home and Belonging
(Doctoral theses at NTNU;2017:67, Doctoral thesis, 2017)At an overall level, this thesis positions itself within the tradition of social work, addressing day care as an integrational and environment for newcomer migrant girls. The research approach is anchored within the ... -
Days of Rage: Introducing the NAVCO 3.0 Dataset
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Although the empirical study of strategic nonviolent action has expanded in recent years, no current dataset provides detailed accounts of the day-to-day methods and tactics used by various nonviolent and violent actors ... -
DayZ og ARMA III : brukergenerert innhold i en sosial kontekst
(Master thesis, 2015) -
Dårlig magefølelse: Grunnlag for bekymringsmelding?: - sentrale mønstre i barnehagansattes arbeid med barn som bekymrer
(Master thesis, 2009)Omsorgssvikt har vært et aktuelt tema i samfunnsdebatten de siste årene. Barn som lever med rus, fysisk og psykisk mishandling og seksuelle overgrep har interessert flere forskermiljø og dermed fått større plass i media ... -
De aller minste barnas stemme
(Bachelor thesis, 2021)«Det finnes ikke vanskelige barn, bare barn som har det vanskelig» Tønnessen, 1996. I det barnevernsfaglige arbeidet møter man på mange krevende utfordringer. En av disse utfordringen er å høre barnets stemme. Dette er ... -
De andre
(Bachelor thesis, 2020) -
De bærer på et enormt ansvar, og passer på sine omsorgspersoner når de heller burde leke og bare fått lov til å være barn
(Master thesis, 2022)Temaet for denne masteroppgaven handler om barn som pårørende av foreldre med rusmiddelproblemer. Forskning viser at barn i slike livssituasjoner tidligere var betegnet som de «usyngelige», «skjulte» og «glemte» barna ... -
«De er her for å lære norsk, ikke på et politisk kurs»
(Master thesis, 2019)Denne oppgaven tar for seg temaet begrepslæring i samfunnskunnskap, med fokus på voksenopplæring. Studien er en kvalitativ forskningsundersøkelse, med bruk av intervjuer for å samle inn empiri. Den tar utgangspunkt i sju ... -
"De er på skolen, men de er vanskelige å se" : En kvalitativ intervjustudie om hvordan lærere forstår og reflekterer rundt innagerende atferd blant barn og unge i grunnskolen
(Master thesis, 2022)Innagerende atferd er et paraplybegrep som omfatter mange ulike vansker og atferd. Blant annet blir de beskrevet som stille, tilbaketrukken, sjenerte, introverte og beskjedne. De er dermed en gruppe som havner i bakgrunnen ... -
"De er sterkere enn vi tror!" : en kvalitativ studie av hvordan barnehagen kan arbeide for å fremme resiliens hos flyktningbarn i Norge
(Master thesis, 2016)Formål og problemstilling Formålet med min studie har vært å få et dypere innblikk i hvordan barnehager i Norge kan arbeide for å fremme resiliens hos flyktningbarn. I min studie har jeg vært ute etter pedagogers tanker ... -
De fleste har ikke nok kunnskap om ernæring. Jeg tror det er mange som kan få litt negative konsekvenser av å ikke vite nok.
(Master thesis, 2021)Psykisk helse er et dagsaktuelt tema som følger av Covid-19-pandemien og et tidvis nedstengt samfunn. I den forbindelse har organisasjonen Sunn Idrett opplevd en enorm økning i henvendelser om spiseforstyrrelser. Ifølge ... -
De fullverdige nordmenn, franskmenn og polakker
(Master thesis, 2022)Temaet for denne oppgaven er etnisk nasjonalisme. Jeg undersøker forklaringsfaktorer for etnisk nasjonalisme og hvorvidt det er systematiske forskjeller i disse faktorene mellom Norge, Frankrike og Polen. Dette gjør jeg ... -
De fylkesvise bygdeutviklingsmidlene - En evaluering av måloppnåelse
(Master thesis, 2017)I kjølvannet av det globale matprishoppet i 2007 samt utfordringene tilknyttet verdens befolkningsvekst og klimaendringer, er matsikkerhet og landbrukets produksjonskapasitet blitt aktuelle tema innen norsk landbrukspolitikk. ... -
De glemte klassene: En kvalitativ studie av hvilke konsekvenser organiseringen av innføringstilbud har for nyankomne minoritetsspråklige elevers integrering.
(Master thesis, 2020)Målet med dette prosjektet er å belyse hvilke konsekvenser organiseringen av innføringstilbud kan ha på nyankomne minoritetsspråklige elevers integrering. Det finnes mye tidligere forskning på integrering, men fokuset ... -
« De har all verdens mulighet til å lære»: En kvalitativ intervjustudie av hvordan tre spesialpedagoger og en vernepleier tilrettelegger opplæringen til ungdom med Asperger syndrom
(Master thesis, 2013)Mennesker med Asperger syndrom opplever gjerne store utfordringer med å organisere seg selv i daglige gjøremål, og de har ofte omfattende forståelsesvansker knyttet til sosial samhandling, språk og kommunikasjon. I denne ...